پس از آنکه بخشی از وظایف بازرگانی جهاد کشاورزی به وزارت صنعت انتقال یافت، ناهماهنگی بین دو وزارتخانه برای تعیین قیمت سبوس گندم، پای رئیس جمهور را نیز به این موضوع باز کرد.

چرا دام‌ها نان خور شدند؟

قدس آنلاین: چندی پیش ستاد تنظیم بازار قیمت یک هزار و ۲۵۰ تومان را برای هر کیلوگرم سبوس گندم (پوسته گندم) مصوب کرد. تعیین این قیمت برای پوسته گندم در حالی است که قیمت فروش آرد کامل ۹۰۰ تومان است.

وزیر جهاد کشاورزی نسبت به این تصمیم ستاد تنظیم بازار به وزارت صمت معترض و حتی برای عدم اجرایی شدن آن به رئیس جمهور نامه نوشت، اما به نظر می‌رسد اقدامات وی بی‌نتیجه بوده است.

مشکلات از انتزاع شروع شد

مشکلات از آنجا آغاز شد که شرکت بازرگانی دولتی ایران که براساس مصوبه هیئت وزیران به تازگی از وزارت جهاد کشاورزی جدا و به وزارت صنعت رفته است؛ مصوبه ستاد تنظیم بازار و ابلاغی را توسط قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت به مدیران شرکت غله و دفاتر نمایندگی خود ابلاغ کرد.

ابلاغیه‌ای که براساس آن کارخانه‌های آرد، کل سبوس حاصل از انواع گندم یارانه‌ای 660 تومانی، نیمه یارانه‌ای 900 تومانی و آزاد هزار و 850 تومانی را به قیمت هزار و250  تومان به متقاضیان عرضه می‌کند.

از آن جایی که با لغو قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی، دست وزارت جهاد برای برخی حمایت‌ها از جامعه کشاورزان بسته شده است، افزایش دوباره قیمت سبوس با درخواست آردسازان و پیشنهاد وزارت صنعت در ستاد تنظیم بازار بدون اعمال نظر بخش کشاورزی انجام شد تا قیمت این محصول تا 150 درصد گران‌تر شود.

نامه سرگشاده دامداران به وزیر صنعت

دامداران که بیش از این یک بار با افزایش 40 درصدی، سبوس را به قیمت 840 تومان خریداری می‌کردند، با قیمت جدید این نهاده کنار نیامدند و تعیین قیمت هزار و250 تومانی را نپذیرفتند.

در پی اعتراض دامداران، سه تشکل اتحادیه سراسری صنعت دامپروان کشور، اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران و اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران نیز با ارسال نامه‌ای سرگشاده به رضا رحمانی، وزیر صنعت نسبت به افزایش قیمت مصوب خوراک دام گلایه کردند.

دامداران می‌گویند که در سالیان اخیر باوجود تورم بالا و تغییر در سیاست‌های ارزی کشور، هیچ نهاده‌ای در پنج ماه حدود 150 درصد افزایش قیمت نداشته است؛ بنابراین چگونه قیمت سبوس گندم از 520 تومان به 840 تومان و در نهایت به هزار و250 تومان افزایش پیدا می‌کند؟ از طرفی شیوه قیمت‌گذاری سبوس در دنیا، 50 درصد قیمت گندم است که نرخ اعلام شده قبلی یعنی 840 تومان نیز بالاتر از قیمت واقعی آن است.

به گفته این قشر، با توجه به مصرف سبوس گندم در دامداری‌های نیمه صنعتی و روستایی که تا 50 درصد جیره غذایی دام‌ها را تشکیل می‌دهد، هرگونه افزایش در قیمت سبوس گندم، تبعات زیادی از جمله افزایش قیمت تمام شده را به همراه دارد.

هر چند وزارت صمت می‌گوید افزایش قیمت سبوس به یک هزار و ۲۵۰ تومان را در افزایش قیمت شیرخام و لبنیات در خردادماه سال جاری در نظر گرفته است، اما دامداران با رد این ادعا معتقدند تصمیم وزارت صمت برای افزایش قیمت سبوس در پی لابی قدرتمند کارخانه‌ها گرفته شده است.

احمد مقدسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز گفته است: وزارت صمت مدعی شده که در افزایش قیمت مصوب اخیر شیر و لبنیات در خردادماه سال جاری قیمت سبوس را یک هزار و 250 تومان در نظر گرفته است،‌ ولی این ادعا کذب است، چراکه آنالیز و تعیین قیمت مصوب جدید شیر و لبنیات با حضور ما تعیین شد و در آن قیمت پایه سبوس 840 تومان در نظر گرفته شد.

رئیس جمهور مخالف افزایش قیمت سبوس است

در این میان وزیر جهاد کشاورزی نیز بیکار نبود و اعلام کرد که نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته و وی نیز دستور پیگیری این موضوع را صادر کرده است.

حجتی می‌گوید: با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار افزایش دوباره قیمت سبوس را تصویب کرده است، اما بنده و رئیس جمهور مخالف این تصمیم هستیم و امیدواریم تجدیدنظر صورت گیرد.

حالا رئیس‌جمهور نیز پایش به تعیین قیمت سبوس باز شده است. حسن روحانی در واکنش جدید نسبت به موضوع چالش برانگیز قیمت سبوس با بیان اینکه، اعلام دو نرخ از سوی مقامات دولتی خطرناک است، موضوع را برای بررسی فوری به جهانگیری ارجاع داده است.

در پی‌نوشت رئیس‌جمهور به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور آمده است، «فوری بررسی و گزارش شود، اعلام دو نرخ از سوی مقامات دولتی بسیار خطرناک است، تذکر لازم به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شود.»

روحانی دو ماه پیش نیز به درخواست محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر «کان‌لم‌یکن اعلام کردن قیمت سبوس» در پیامی به رضا رحمانی، وزیر صنعت اعلام کرده بود که «چرا بی‌دقتی می‌شود؟».

دام‌هایی که نان خور شدند

با این حال روستاییان در رفت و برگشت نامه‌ها و پی‌نوشت‌ها برای خوراک دام‌هایشان چاره‌جویی کرده و نان را جایگزین سبوس گندم کرده‌اند. روستاییان نان مصرفی را به‌دلیل قیمت پایینی که در مقایسه با سبوس دارد با ضایعات کشاورزی از جمله کاه مخلوط می‌کنند و در جیره غذایی گوسفند، گوساله، مرغ و غاز قرار می‌دهند.

الله‌یار ولی‌زاده، رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور می‌گوید: قیمت مصوب هر کیلوگرم سبوس اکنون به هزار و250 تومان درب کارخانه رسیده و تا این محصول به دست ما برسد، هزار و600 تومان قیمت پیدا می‌کند درحالی که قیمت هر کیلوگرم نان در روستاهای کشور هزار و200 تومان است.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور معتقد است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌بهانه ارزان نگه‌داشتن قیمت نان، نرخ سبوس را افزایش داده تا افزایش هزینه‌های کارخانه‌های آرد را جبران کند، اما از آن طرف خود نان وارد غذای حیوانات شده به‌طوری که برآورد می‌شود معادل 2 میلیون تن گندم به این صورت وارد غذای دام و طیور شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.