در حالی که براساس آمارهای سازمان امور مالیاتی پزشکان صرفاً ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات می‌پردازند، مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی در دی ماه سال گذشته، میزان مالیات واقعی آن‌ها را حداقل حدود ۶هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تخمین زده بود. موضوعی که از آن با عنوان فرار مالیاتی یاد می‌شود و حالا قرار است با ملزم کردن پزشکان به استفاده از پایانه فروشگاهی (دستگاه کارتخوان بانکی) از احتمال بروز آن جلوگیری کرد.

پزشکان به «پوز»حساسیت دارند؟

قدس آنلاین: علی رستم‌پور، مدیر کل دفتر تنظیم مقررات و برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی چندی پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با تأکید بر اینکه مشاغل پزشکی که از کارتخوان بانکی استفاده نکنند مشمول جریمه خواهند شد، گفته بود: پزشکانی که به این سیستم مجهز شوند دو سال ۱۰درصد مالیات ابراز شده آن‌ها بخشیده خواهد شد اما کسانی که از این دستگاه‌ها استفاده نکنند ۲درصد درآمد حاصل از فروش خدمت آن‌ها مشمول جریمه خواهد شد.

با این حال و در شرایطی که استفاده پزشکان از کارتخوان از ابتدای مهرماه اجباری خواهد بود عده‌ای از بهانه‌تراشی پزشکان در این خصوص می‌گویند؛ چنانکه چندی پیش محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی در مکاتبه با سازمان مالیاتی خواستار تعویق اجرای حکم قانونی نصب کارتخوان در مطب پزشکان تا زمان آموزش روند ثبت کارتخوان و اطلاع‌رسانی کامل به این صنف شده بود.

گزارش میدانی ما نیز از بی‌رغبتی برای نصب و استفاده از دستگاه‌های پوز در مطب پزشکان حکایت دارد.

• پوز هست؛ پول نقد هم می‌گیرند

مرد میانسالی که از آخرین پله‌های ساختمان پزشکان در بولوار کشاورز تهران پایین آمده است به خبرنگار ما می‌گوید: برخلاف درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها که مجهز به دستگاه پوز هستند اما بعضی از پزشکان و مطب‌های خصوصی فاقد پایانه فروشگاهی هستند و بابت حق ویزیت و سایر خدماتی که ارائه می‌کنند فقط پول نقد دریافت می‌کنند.

نبش دو خیابان آن طرف‌تر از این ساختمان نیز مرد آذری زبان به همراه فرزندش در حال خروج از مطب یک پزشک فوق تخصص قلب و عروق است. او اما از وجود سه دستگاه پوز در مطب پزشکی که به آن مراجعه کرده خبر می‌دهد و می‌گوید: بیمارانی که برای درمان به این مطب می‌آیند بیشتر از آذربایجان ایران و عراق هستند. از عراقی‌ها پول نقد دریافت می‌شود اما ایرانی‌ها می‌توانند از کارتخوان برای پرداخت پول ویزیت استفاده کنند. یعنی سه دستگاه پوز در مطب وجود دارد که ظاهراً همه آن‌ها سالم هستند اما از اینکه این دستگاه‌ها به نام پزشک است یا به نام  منشی‌اش، اطلاعی ندارم.

• دستگاه معیوب بود

زنی حدود ۳۰ ساله که به همراه دختر معلولش قصد ورود به داروخانه‌ای در خیابان کارگر را دارد هم می‌گوید: در مطب پزشک معالج دخترم  یک دستگاه پوز وجود داشت اما آن طور که منشی می‌گفت دستگاه خراب بود و به همین خاطر از بیماران پول نقد دریافت می‌کردند.

• ارائه شماره کارت پزشک برای واریز حق ویزیت 

دختر جوانی که خود را کریمی معرفی می‌کند و مقابل یک مرکز آزمایشگاهی در خیابان فاطمی منتظر تاکسی اینترنتی است به ما می‌گوید: همین دیشب که به مطب یک فوق متخصص پوست در محدوده میدان صنعت رفته بودم، از دستگاه پوز خبری نبود و منشی به مراجعانی که پول نقد نداشتند تا پرداخت کنند، می‌گفت  بروید از سر خیابان و از دستگاه ATM پول نقد بگیرید و بیاورید یا اینکه پول ویزیت را مستقیماً به کارت بانکی پزشک واریز کنید.

وی با اشاره به اینکه خیلی از بیماران تعرفه پزشک مورد نظر را نقدی پرداخت و یا به حسابش واریز کردند، می‌افزاید: البته نبود دستگاه پوز در مطب پزشک موجب ناراحتی بعضی از بیماران و همراهانشان شده بود حتی یکی از آنان سر این موضوع با منشی پزشک جر و بحث کرد.

• روش جدید دور زدن قانون

اما از همه این روش‌ها جالب‌تر استفاده از دستگاه پوز برای مبالغ بالای یک میلیون ریال است. در واقع این شاید آخرین روشی باشد که بعضی از پزشکان برای دور زدن قانون و عدم شفافیت درآمد مالی‌شان  بهره می‌گیرند.

مرتضی؛ جوانی که از یک مطب دندانپزشکی واقع در منطقه وحیدیه تهران نوبت رزرو کرده است در این خصوص به قدس می‌گوید: دندانپزشکی اینجا دستگاه پوز دارد اما مراجعه‌کنندگان فقط برای پرداخت مبالغ بالای یک میلیون ریال می‌توانند از آن استفاده کنند و کمتر از این رقم را باید به صورت نقدی پرداخت کنند.

خلاصه کلام اینکه هرچند ملزم شدن پزشکان به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی یا همان دستگاه پوز(کارتخوان) در مطب از یک ‌سو سبب سهولت پرداخت هزینه‌های درمانی و از سوی دیگر تا حد زیادی موجب ایجاد شفافیت در درآمد پزشکان و دریافت مالیات متناسب با درآمد آنان می‌شود که البته اقدامی مؤثر و پسندیده در راستای عدالت است اما  این راهکار همان طور که اشاره شد خالی از ایراد نیست. بنابراین بهتر است ضمن تشدید مجازات پزشکانی که از انواع روش‌ها برای دور زدن قانون استفاده از کارتخوان سود می‌برند، سازمان امور مالیاتی از اطلاعات بیمارستان‌ها و بیمه‌های درمانی نیز به منظور اطلاع از فرار مالیاتی پزشکان استفاده کند.

یک هفته پیش، محمدرضا نوری؛ رئیس سازمان امور مالیاتی استان تهران در برنامه تلویزیونی «تهران بیست» حاضر شد و گفت: تعداد خیلی کمی از پزشکان شاید حدود ۱ تا ۲درصد نام‌نویسی کرده‌اند و این آمار با وجود مهلت اندک باقی مانده جای نگرانی دارد؛ به‌خصوص اینکه این مهلت به هیچ عنوان از سوی سازمان امور مالیاتی تمدید نخواهد شد. امیدواریم پزشکان تلاش کنند تا سریع‌تر نام‌نویسی کنند.

وی ادامه داد: بر اساس آماری که گرفته‌ام زیر ۳ هزار پزشک در سامانه سازمان امور مالیاتی نام‌نویسی کرده‌اند.

محسن ابراهیمی، معاون حسابرسی سازمان امور مالیاتی استان تهران نیز در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد درباره ثبت‌نام اندک پزشکان برای نصب دستگاه کارتخوان در سامانه سازمان امور مالیاتی گفت: حجم درخواست‌ها و حجم ثبت‌نام‌ها هر روز دارد اضافه می‌شود و تاکنون بیش از ۱۰درصد پزشکان نام‌نویسی کرده‌اند. من فکر می‌کنم همه پزشکان ثبت‌نام را به روزهای آخر موکول کرده‌اند.

این در حالی است که مهلت آن‌ها برای ثبت‌نام در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی(کارتخوان بانکی) ۱۵ شهریورماه به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.