۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 669325

گویا رسیدگی به درخواست انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی در دستور کار سازمان صمت استان قرار گرفته و حالا شرایطی به وجود آمده تا قوطی‌های رب ۸۰۰ گرمی با قیمت ۱۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها توزیع شده و به دست مردم برسد.

قیمت « رب» رنگ باخت

افت  قیمت گوجه فرنگی در پی افزایش تولید این محصول در مزارع  سبب شد تا همگان فکر کنند  قیمت تمام شده  تولید رب گوجه فرنگی با کاهش مواجه شود. درچنین شرایطی طبیعتاً باید قیمت رب در بازار با کاهش رو به‌رو می‌شد، اما در عمل این اتفاق نیفتاد تا اینکه انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی در نامه‌ای به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای توزیع رب ۸۰۰ گرمی به قیمت ۱۰ هزارتومان در فروشگاه‌ها اعلام آمادگی کرد. با این اعلام آمادگی گویا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداد تا اینکه روزنامه قدس در گزارشی با انتشار نامه انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی این موضوع را رسانه‌ای کرد. پس از انتشار این گزارش، گویا رسیدگی به درخواست انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی در دستور کار سازمان صمت استان قرار گرفته و حالا شرایطی به وجود آمده تا قوطی‌های رب ۸۰۰ گرمی با قیمت ۱۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها توزیع شده و به دست مردم برسد.

       

  انتشار گزارش قدس و افزایش روند رسیدگی به یک درخواست

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی در این باره به قدس گفت: پیش از اینکه نامه انجمن برای سازمان صمت تهیه شود، چند باری حتی تلفنی موضوع توزیع رب با قیمت پایین‌تر در بازار را نیز با دوستانمان در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مطرح کردیم، اما جواب محکمی در این خصوص نگرفتیم.

علیرضا بوستانی افزود: پس از اینکه بصورت کتبی این موضوع را اعلام نمودیم و تا وقتی که از طریق روزنامه قدس منتشر نشده بود، همچنان روند به کندی پیش می‌رفت تا اینکه درخواست انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی رسانه ای شد و پس از آن بود که با سرعت قابل ملاحظه‌ای این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر با همکاری انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی و سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان شرایطی به وجود آمده است که رب با قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار فروشگاه‌ها قرار گیرد تا آن‌ها با همان قیمت ۱۰ هزار تومان به مردم عرضه نمایند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی در خصوص کیفیت رب عرضه شده در این طرح گفت: کیفیت این رب در سطح درجه یک قرار دارد و در کارخانه‌هایی با برند های معتبر تولید می‌شود، از این بابت خیال مردم راحت باشد و نگرانی نداشته باشند که قیمت کاهش پیدا کرده، حتماً کیفیت هم افت داشته است؛ به هیچ عنوان این گونه نیست.

وی یاد آور شد: افت قیمت هم در شرایط فعلی طبیعی است؛ چون قیمت خرید گوجه فرنگی که ماده اصلی تهیه رب است کاهش داشته به همین دلیل ربی که در حال حاضر تولید می‌شود، قیمت تمام شده‌اش برای تولیدکننده پایین‌تر از قیمت‌هایی است که با گوجه بالای ۲هزار تومان قبل از خرداد ماه تولید می‌شد.

   گلایه‌هایی از جنس نبود نظارت

بوستانی با اظهار گلایه از نبود نظارت در بحث میزان کشت گوجه فرنگی در سال‌های مختلف عنوان داشت: آنچه که در حال حاضر در بحث تولید گوجه فرنگی وجود دارد و در تولید محصولات دیگر هم دیده می‌شود، طوری که سال گذشته مزارع کمتری نسبت به امسال زیر کشت گوجه رفت و نتیجه آن بالا رفتن قیمت آن تا ۲هزارو۴۰۰ تومان در هر کیلو رسید که این خود سبب گرانی و افزایش قیمت رب شد، در حالی که امسال مزارع زیادی زیر کشت گوجه فرنگی رفت و قیمت گوجه تولیدی کشاورز به یک سوم سال گذشته کاهش پیدا کرده است، این نوسان‌های قیمتی در گوجه فرنگی موجب افزایش و کاهش قیمت رب طبیعتاً می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی همچنین صدور بخش‌نامه‌هایی که به قولی یک‌شبه صادر می‌شوند و به یکباره جلو صادرات یک محصول را می‌گیرد، یکی دیگر از دلایل هرج و مرج در بازار دانست و اظهار داشت: متأسفانه به یکباره می‌بینیم بدون اینکه منطق و برنامه‌ای پشت یک تصمیم وجود داشته باشد، بخش‌نامه‌هایی صادر می‌شود که مثلاً جلو صادرات رب را می‌گیرد، این یعنی آقایان برنامه‌ای ندارند که صادرات را ممنوع می‌کنند؛ چرا که اگر صادرات مدیریت شود، نه صادر کننده ضرر می‌بیند و بازار مقصدش را از دست می‌دهد، نه نوسان‌های قیمتی داخل کشور را شاهدیم، نه اینکه کشاورز بلاتکلیف می‌ماند که امسال به طور مثال گوجه فرنگی کشت کند یا نه.

  دلایل تأخیر در عرضه رب ۱۰ هزارتومانی در بازار

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیزدر توضیح این موضوع که چرا سازمان صمت تاکنون به درخواست انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی استان در مورد تعدیل قیمت رب گوجه فرنگی توجهی نکرده بود، گفت: ما از همان ابتدا در این مورد اعلام آمادگی کردیم، آنچه وجود داشت این بود که ابتدا نرخی که انجمن به ما داده بود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود و با بررسی‌های صورت گرفته و آنالیزی که انجام شد، دیدیم باز هم جا برای کاهش قیمت وجود دارد که در نهایت به این نقطه رسیدیم هر قوطی رب با قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار فروشگاه‌ها قرار بگیرد و در نهایت به قیمت ۱۰ هزار تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مشتری برسد.

   عرضه رب در فروشگاه های شهر

علی غفوری مقدم افزود: مورد نخست که تعدیل قیمت از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۰ هزار تومان بود به سرانجام رسید. مورد بعدی که مد نظر سازمان صمت بود، درج قیمت روی محصول بود که این موضوع نیز برای جلوگیری از

سوء استفاده‌های احتمالی بود و  با اجرا شدن این مورد در حال حاضر شرایط برای عرضه این رب در بازار فراهم شده است و حتی در یکی دو فروشگاه عمده شهر مشهد رب ۱۰ هزار تومانی در دسترس مردم قرار گرفته است و به تدریج در تمام شهر برای مردم قابل خرید خواهد بود.

وی در واکنش به این موضوع که دلیل تأخیریکماهه از زمان اعلام آمادگی انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی تاکنون برای توزیع رب ۱۰ هزارتومانی از سوی سازمان صمت چه بوده است، اظهار داشت:این تاریخ یکماهه نبوده است، بلکه از زمانی که انجمن این موضوع را مطرح کرد ما آن را در ستاد تنظیم بازار مطرح کردیم که بنا به همان دلایل بحث قیمت و درج آن ، پیگیر موضوع بودیم، تا اینکه دو روز پیش این شرایط فراهم شد و در حال حاضر کار در حال انجام است. ضمن اینکه این بحث هم وجود داشت که الزاماً توزیع این رب از طریق ما نباید حتماً انجام می‌شد، دوستان انجمن خودشان هم می‌توانستند این کار را انجام دهند، فقط می‌ماند مباحث نظارتی که آن هم قابل انجام بود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.