برآورد اولیه برای تکمیل آزادراه مشهد - چناران چهارهزار و ۲۰۰میلیارد ریال بود که با توجه به قابل پیش بینی نبودن اقتصاد کشور و تعدیل قراردادها برآورد می‌شود این طرح با هفت هزار میلیارد ریال تکمیل شود.

تکمیل آزادراه مشهد - چناران با هفت هزار میلیارد ریال هزینه

به گزارش قدس آنلاین، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بازدید میدانی از کارگاه اجرایی ساخت آزادراه مشهد - چناران در ۵۰کیلومتری مشهد گفت: ساخت این طرح مهم از میدان نمایشگاه مشهد تا شهر چناران آغاز شده و تاکنون حدود هشت درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

جلال بهرامی خارج بودن آزادراه یاد شده از بافت شهر مشهد و اهمیت اجتماعی فعالیت و خدمت رسانی آستان قدس رضوی در این طرح را از ویژگی های آن عنوان کرد و افزود: قابلیت مرحله بندی کردن ساخت این آزادراه یکی از مهمترین نکات و امتیازات آن است که با تکمیل مرحله نخست از میدان نمایشگاه تا ۱۷کیلومتر بعد می توان آن را زیر بار ترافیک برد تا پیمانکاران از درآمد عوارضی آن منتفع شوند.

او این طرح را دارای پایین ترین ریسک سرمایه گذاری برای پیمانکاران عنوان کرد و ادامه داد: پیمانکاران به واسطه پرداخت عوارض روزانه می توانند نقدینگی مود نیاز را تامین و برای طرح های خود پول پرداخت کنند لذا باید نوسانات نرخ ارز را در این طرح مهم کم کنیم همچنین اگر مرحله نخست طرح سریعتر انجام شود گره ترافیکی مشهد در ورودی شهر از چناران زودتر رفع می شود اما اگر این طرح در زمان تعیین شده به اتمام نرسد کل پروژه به خطر می افتد.

استاندار خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: در حال حاضر روزانه ۶۰هزار خودرو در مسیر مشهد - چناران تردد دارند که تا ۱۰سال آینده این میزان تردد به ۱۹۵هزار خودرو در روز می رسد لذا ساخت این آزادراه از طرح های مهم آزادراهی کشور است.  

علیرضا رزم حسینی افزود: طرح آزادراه مشهد - چناران از ابتدای امسال آغاز شده است و طی ۳۶ماه به اتمام می رسد و با سرمایه گذاری وزرات راه و آستان قدس رضوی در حال ساخت است و هزینه در نظر گرفته شده برای ساخت این آزادراه ۵۴کیلومتری بر اساس برآورد اولیه حدود چهارهزار و ۲۰۰میلیارد ریال است که با توجه به افزایش قیمتها این رقم افزایش خواهد داشت.

ساخت آزادراه مشهد - چناران از یکم فروردین سال۹۸ به صورت رسمی و طی قراردادی ۳۶ماهه آغاز شد که وزارت راه و شهرسازی ساخت ۳۰درصد به همراه تملک زمین طرح و  آستان قدس رضوی نیز ساخت ۷۰درصد بقیه طرح را بر عهده دارد.

آزادراه شش بانده (سه باند رفت و سه باند برگشت) مشهد - چناران بدون تقاطع همسطح و برای تردد خودروها با سرعت ۱۳۰کیلومتر در ساعت طراحی شده است.
خراسان رضوی ۲۰هزار و ۵۷۵کیلومتر راه دارد که شش هزار و ۴۲۲کیلومتر آن بین شهری و ۱۴هزار و ۱۵۲کیلومتر آن راه روستایی است.

منبع: صداو سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.