فاطمه سادات نیازی، کارشناس تاریخ، دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل و مشاور عالی انجمن هنرهای تجسمی مشهد است. او سال‌هاست در حوزه هنر نقاشی به خصوص تصویرگری کتاب کودک مشغول به کار است.

تصویر، بهترین ابزار ارتباط با دنیای کودک است

وی هنر را ودیعه خدادادی می‌داند و می‌گوید: به اعتقاد من هنر را خداوند در وجودم به ودیعه گذاشت، اگرچه در بحث هنر، بخشی از آن اکتسابی و بخشی ذاتی است.

  استعداد و مسیر صحیح

این هنرمند شهرمان می‌افزاید: از هفت سالگی خانواده‌ام متوجه این استعداد در من شدند و این توانایی با گذراندن کلاس‌های نقاشی زیرنظر استادانی چون صدرسادات، سنگستانی، طالبی، خوش صفت وضیایی، باسط راد و... در مسیر صحیح قرار گرفت. در نمایشگاه‌های مختلفی حضور پیدا کردم و دبیری جشنواره‌های زیادی را نیز برعهده داشتم. حمایت صادقانه همسرم که او هم هنرمند است، مشوق جدی برای ادامه کارم شد.

  اولویتم تصویرگری کودک

وی درباره سایر هنرهایی که در آن فعالیت دارد، توضیح می‌دهد: به هنرهای صنایع‌دستی و مدرن هم اشراف دارم و به رشته‌های هنری چون نقاشی، تذهیب، تصویرسازی، عکاسی، معرق، چرم، ورق طلا، هنرهای مدرن و... نیز علاقه‌مندم، اما تمرکز بیشتر من روی تصویرگری کودک است. تصویرگری کودک برای من همیشه جذابیت خاصی داشته است، زیرا دنیای کودکان پاک و بی‌آلایش است.

  ارتباط با دنیای نسل جدید

فاطمه سادات نیازی درخصوص حضور جـــدی‌اش درعـــرصـه تصویرگری کودک تصریح می‌کند: بیش از ۱۰ سال است در این فضا کار می‌کنم. به اعتقاد من تصویر بهترین چیزی است که با دنیای کودک ارتباط برقرار می‌کند. یک تصویرگر باید ابتدا این دنیا را حس و به آن ورود پیدا کرده تا بتواند با دنیای کودک ارتباط برقرار کند.

  نسلی با هوش

وی در پاسخ به این پرسش که یک تصویرگر خودش دوران کودکی را گذرانده است، آیا می‌تواند با همان همذات پنداری تصویرگری موفق باشد، بیان می‌دارد: تنها به این حس نمی‌توان بسنده کرد، زیرا ما با نسل جدیدی مواجه‌ایم که اتفاقاً بسیار باهوش هستند. آن‌ها تفاوت‌های بسیاری با دوران کودکی ما دارند، پس باید در تصویرگری این مهم را لحاظ کنیم.

  دنیای گسترده هنر تصویرگری

این بانوی هنرمند تأکید می‌کند: به اعتقاد من تصویرگری فقط هنر نقاشی نیست، بلکه دارای دنیای گسترده‌ای است. یک تصویرگر باید مباحث روان‌شناسی کودک، برنامه‌ریزی برای کودکان، مباحث آموزشی به‌روز و...را کامل بداند تا بتواند تأثیرگذار باشد.

  جایگاه مشهد، بضاعت‌ها، تنگناها

وی درباره اینکه چرا تاکنون مشهد به عنوان یکی از کلانشهرها هنوز نتوانسته است جایگاه خودش را در بحث نشر کتاب کودک به خصوص تصویرگری کودک باوجود بضاعت‌های بسیار هنرمندان‌مان، کسب کند، توضیح می‌دهد: ما هنرمندان بسیار قدر و صاحب سبکی در شهرمان داریم باید این باور را آن‌ها داشته باشند. از طرفی به اعتقاد من تا زمانی که به هنر فقط به چشم اقتصاد نگاه شود، نمی‌توان توقع اتفاقات خوب را در این حوزه داشت. وی خاطرنشان می‌سازد: اگرچه نمی‌توان نسبت به مباحث اقتصاد هنر بی‌تفاوت بود، اما هنگامی که کار خوب و ارزشمند باشد، به طور قطع راه خودش را پیدا می‌کند و مباحث درآمدزایی را هم برای هنرمند به همراه خواهد داشت، ولی در همه هنرها نمی‌توان مباحث مالی را اولویت قرار داد.

  حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی

وی در ادامه خاطرنشان می‌سازد: امیدوارم با برنامه‌ریزی‌هایی که در بحث هنر داریم، به زودی با برپایی نمایشگاه‌های هنری بین‌المللی حضور موفق جوانان با استعداد شهرمان را در این نمایشگاه‌ها شاهد باشیم. درحال حاضر نیز پیگیر برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی به صورت جدی هستیم.

  حمایت از استعدادهای جوان و ایده‌های نو

وی با اشاره به این نکته که با برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌توان زمینه حضور هنرمندان مشهدی را در این مجامع به‌وجود آورد، تصریح می‌کند: در این راستا شرایط تبادل بین هنرمندان با سایر کشورهای جهان به وجود می‌آید و انجمن هنرهای تجسمی مشهد این ظرفیت را دارد از استعدادهای جوانان وعلاقه‌مندان به هنرهای مختلف که دارای ایده‌های نو هستند، حمایت کند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.