۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 669361

بی‌تردید اگر از اشخاص مختلف در هر گوشه‌ای از ایران بخواهی شعری در ارتباط با محرم بخواند این بیت محتشم کاشانی را خواهد خواند که «باز این چه شورش است که در خلق عالم است // باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است».

سایه روشن‌های ‌نوآوری شهرداری مشهد در تبلیغات محیطی محرم

آنچه مسلم است برخی رفتارها و خرده فرهنگ‌ها و یا خاطرات عمومی به دلیل تکرار زیاد در حافظه‌ها می‌ماند و آرام آرام به یک نماد یا نشانه تبدیل می‌شود. برهمین اساس ناخواسته منتظر تکرار رفتارهایی هستیم که به آن‌ها عادت کرده‌ایم و اگر تغییری در شکل موضوع صورت بگیرد، گویی برایمان غریبه است.

با این مقدمه در ادامه به مصداق عینی یکی از تغییرات صورت گرفته در شهر مشهد اشاره می‌کنیم که با اندکی حاشیه هم همراه بوده است. موضوع مربوط به تابلوها و بنرهای نصب شده در شهر مشهد است که با ظاهری کاملاً متفاوت از عادت‌های گذشته تبلیغات محیطی محرم را ارائه کرده‌اند. ذکر این نکته هم لازم است که آنچه در ادامه می‌خوانید فقط بیان اظهارات شهروندان است و اظهارنظری یک جانبه یا بیان دیدگاهی تک بعدی نیست.

   ماهیت مهم‌تر از ظاهر

یکی از اهالی بولوار امامت می‌گوید: مانند همیشه در چند روز مانده به ماه محرم چهره شهر تغییراتی دارد و با آغاز محرم شهر به یکباره رنگ وبوی محرم می‌گیرد که امسال هم این اتفاق افتاد و تغییر قابل توجه آن نصب بنری با زمینه سبزتیره و نوشته‌ای از قیصر امین‌پور بود. محمدیان که فرهنگی بازنشسته است، می‌افزاید: ذائقه هم‌نسل‌های من که در میانسالی به سر می‌بریم با جوانان امروزی متفاوت است، به برخی چیزها حس نوستالژی داریم و به دلیل تداعی برخی خاطرات دوران جوانی حس خاصی به بعضی نمادها داریم و دوست داریم همیشه پارچه‌های ‌سیاه را ببینیم که روی آن نوشته شده «باز این چه شورش است...» اما منطق حکم می‌کند برای پیشرفت باید تغییر کرد، ولی باید با رعایت تمام جوانب کار صورت بگیرد. بنابراین به نظر می‌رسد آنچه اهمیت دارد حفظ ماهیت موضوع است نه ظاهر ماجرا و با اینکه نقدی به رنگ انتخاب شده دارم، ولی به نظر من متناسب با روحیه نسل جوان امروزی است.

   تغییر همیشه با انتقاد همراه است

شهروند دیگری می‌گوید: تصمیم مدیران شهری برای تغییر شیوه تبلیغات محیطی اتفاق خوبی است و مانند تمام تغییرات بی‌تردید با انتقاداتی همراه بوده، ولی باید بپذیریم که عادت کردن به یک رفتار تکراری نوآوری را از بین می‌برد. مجیدی می‌افزاید: من بسیاری از آثار قیصر امین‌پور را مطالعه کرده‌ام و می‌دانم بسیاری از جوانان امروز اشعار او را در قالب‌های ‌مختلف شنیده‌اند و دوست دارند در حالی که شاید ندانند شاعر آن شعر قیصر است. با این حال استفاده از قالبی جدید برای بیان موضوعی مانند محرم و عاشورا را به فال نیک می‌گیرم. یک طلبه جوان هم می‌گوید: بهتر بود شهرداری مشهد در انتخاب رنگ زمینه بنرها و خط استفاده شده دقت بیشتری می‌کرد، ولی اینکه خواسته‌اند با نوآوری آیین سنتی محرم را تبلیغ کنند، امر مثبتی است و بی‌تردید اندک ایرادهای وارده هم در سال‌های بعد رفع خواهد شد. وی که خود را احمد معرفی می‌کند، می‌افزاید: یکی از تأکیدات ویژه در حوزه تبلیغ استفاده از ابزار مناسب با شرایط مخاطبان است که به نظر می‌رسد به این نکته توجه شده و حتی اگر جشنواره‌ای برای انتخاب سروده‌هایی برای نصب در شهر برگزار شود، این تصمیم شهرداری می‌تواند به انگیزه‌ای برای شعرای جوان تبدیل شود تا بیشتر توان خود را برای شعرهای آیینی بگذارند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.