۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 669364

همه ساله با فرا رسیدن محرم به‌ویژه دهه اول، بازار نذری دادن و نذری خوردن داغ می‌شود. سنت پسندیده و حسنه‌ای که ریشه‌ای دیرینه و کهن دارد و مختص به دین اسلام و ایام محرم و صفر نیست و در سایر ادیان نیز دیده می‌شود.

  همه چیز درباره تهیه نذری بهداشتی و سالم

در عین حال از آنجایی‌که نذری دادن و نذری خوردن به طور مستقیم با نظام سلامت و امنیت غذایی ارتباط دارد؛ بنابراین ضروری است از سوی هیئت‌های عزاداری، نذری دهندگان و نیز نذری خورندگان نکات بهداشتی و اصول استاندارد تغذیه مورد رعایت و توجه جدی قرار گیرد. به همین بهانه گفت‌وگویی با دکتر مهدی افضل آقایی، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بیمارستان رضوی و عضو انجمن فوق‌تخصص گوارش و کبد ایران و آلمان انجام شد که با هم می‌خوانیم.

 چه توصیه‌هایی برای امنیت بیشتر غذایی و سلامت عزاداران حسینی پیشنهاد می‌شود؟

آنچه در ابتدا اهمیت دارد بحث استفاده از ظروف پلاستیکی است. عمده غذاها و نوشیدنی‌ها گرم است و اگر این ظروف در دمای بالای ۴۰ درجه استفاده شود (مانند چای) ماده‌ای به نام استایرن ترشح می‌کند (به همین دلیل به این‌ها ظروف پلی استایرنی می‌گویند). این ظروف به دلیل آزاد شدن مونومرهای سمی استایرن می‌توانند عامل ابتلا به حدود ۷۰ نوع سرطان باشند. به ویژه آنکه برخی از ظروف پلاستیکی به صورت زیرزمینی و غیراستاندارد و به دور از نظارت‌های سختگیرانه بهداشتی ساخته شده که توصیه می‌شود تا حد امکان از این ظروف استفاده نشود. ظروف گیاهی یا کاغذی می‌تواند جایگزین بهتری باشد.

  بنا بر فرهنگ دیرینه خراسانی‌ها، بیشترین نذری در این روزها، شله مشهدی و حلیم است. در زمینه پخت و پز این نذری‌های محبوب چه راهکارهایی ارائه می‌نمایید؟

برخی از مواد مصرفی این نذری‌ها در صورت استفاده زیاد می‌تواند برای سلامتی بدن مضر باشد. نمک، چربی‌ها و یا شکر (در حلیم و شربت‌ها) نمونه‌های بارز این مواد مصرفی هستند. متأسفانه دیده می‌شود خیلی از آشپزها سعی می‌کنند غذای چرب‌تری درست کنند. شله چرب یا آبگوشت چرب هر فردی را برای خوردن وسوسه می‌کند. توصیه می‌شود این مواد به صورت متعادل در پخت و پز استفاده شود.

 دیگر نظرات پیشگیرانه شما در ارتقای نظام سلامت در این موارد چیست؟

نذری دهندگان به‌ویژه آشپزها باید دارای کارت سلامت بوده و از لحاظ بیماری‌های عفونی پایش شوند. گاهی مشاهده می‌شود برخی افراد در هیئت‌ها برای کمک روی سفره‌ها پا می‌گذارند که به لحاظ بهداشتی و سلامت گوارش صحیح نیست. همچنین به نذری‌دهندگان توصیه اکید می‌شود با رعایت نکات مطروحه از مواد مصرفی استاندارد و مطمئن که سلامتشان تضمین شده است، استفاده نمایند. مثلاً در بحث گوشت، کیفیت و بهداشتی بودن آن بسیار اهمیت دارد.

 چه توصیه‌های برای استفاده‌کنندگان از مواد غذایی نذری دارید؟

بیمارانی که دچار مشکلات قلبی عروقی، فشارخون و یا دیابت هستند بهتر است با احتیاط بیشتری از نذری‌ها مصرف کنند، از حجم غذا بکاهند و از نوشابه پرهیز نمایند. بهترین نوشیدنی جایگزین دوغ غیر گازدار است. از غذا و نوشیدنی داغ اجتناب کنند که داغی یکی از عوامل ایجاد سرطان است.

  در انتها اگر مطلب ناگفتنی دیگری دارید، بیان کنید.

از موارد مهم که این روزها دیده می‌شود استفاده از نذری‌ها پس از دو ساعت است. مثلاً شله یا حلیم از ظهر برای شب و یا حتی روز بعد استفاده می‌شود. پس از دو ساعت امکان رشد باکتری و عوامل بیماری‌زا به شدت افزایش می‌یابد. باید در یخچال و یا روی شعله آتش نگهداری شود تا زمینه رشد باکتری فراهم نشود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.