روزنامه استرالیایی «فایننشال ریوو» روز سه شنبه گزارش داد که «ماریس پاین» وزیر خارجه این کشور قرار است در دیداری رو در رو با همتای ایرانی خود در باره تصمیم استرالیا برای پیوستن به ائتلاف نظر تنگه هرمز بگوید که حضور استرالیا به منزله قبول دعوت ترامپ در چنین ائتلافی نیست.

 وزیر خارجه استرالیا برای توضیح درباره حضور نیروهای این کشور در خلیج فارس به دیدار ظریف می‌آید!

قدس آنلاین: روزنامه فایننشال رویو در گزارشی بدون اشاره به زمان دقیق این دیدار نوشت: او شب گذشته عازم بنگلادش شد تا ضمن شرکت در اجلاس اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در داکا، در همانجا با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار و ضمن تبادل نظر در باره علایق و نگرانی مشترک دوکشور، به او بگوید که حضور استرالیا در این ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا صرفا به ارسال هواپیماهای شناسایی نظامی به تنگه هرمز برای یک ماه در طول سال جاری محدود خواهد شد.

پاین انتظار دارد به ظریف بگوید که حضور استرالیا در تنگه هرمز صرفا برای اعلام پایبندی به اصل آزادی کشتی رانی است و ایران نباید آنرا به منزله قبول دعوت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر ایران تلقی کند.

این گزارش با اعلام این خبر متذکر شد که اگرچه کشورهای ژاپن، پاکستان و کره جنوبی نیز هنوز در باره پیوستن به این ائتلاف بین المللی تصمیمی نگرفته اند اما استرالیا تنها یکی از سه کشور (انگلیس و بحرین و استرالیا) است که به این دعوت آمریکا پاسخ مثبت داده و با این وجود حضور خود در تنگه هرمز را بسیار مختصر و محدود اعلام کرده است.

براساس این گزارش، استرالیا علاوه بر اعزام بسیار محدود هواپیمای شناسایی، ناوچه ای را هم که در ماه ژانویه به منطقه فرستاده بود را بطور مستقل وارد عملیات نخواهد کرد.

آمریکا پیشنهاد کرده است تا ائتلافی برای محافظت از مسیر حیاتی انتقال نفت در تنگه هرمز تشکیل شود که با وجود فشارهای واشنگتن برای پیوستن جامعه بین الملل به چنین ائتلافی، اما با مخالفت بیشتر کشورها مواجه شده است .

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.