رسانه آمریکایی با اشاره به تداوم درگیری‌ها و اختلافات بین نیروهای وابسته به ریاض و ابوظبی در یمن و درگیری‌های درونی ائتلاف سعودی و اماراتی، از فروپاشی این ائتلاف سخن گفته است و آن را دردسر تازه برای ترامپ خوانده است.

سی‌ان‌ان: خبر بد برای ترامپ؛ ائتلاف سعودی در آستانه فروپاشی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه «سی‌ان‌ان» گزارشی تحلیلی- خبری درباره شدت گرفتن درگیری‌ها بین نیروهای نیابتی عربستان سعودی و امارات متحده عربی طی چند هفته اخیر در جنوب یمن، با این عنوان منتشر کرده است: «درگیری‌ها در یمن، ائتلاف سعودی را در آستانه فروپاشی قرار داده است».

سی‌ان‌ان‌ در گزارش خود در این باره نوشت: «فرض بر آن است که دولت (مستعفی عبدربه منصور هادی) یمن و امارات متحده عربی در جنگ طولانی مدت در این کشور با هم در یک طرف ماجرا قرار داشته باشند اما دولت (هادی) هم اکنون در حال اتهام زدن به امارات متحده عربی درباره کشتن ده‌ها سرباز و سلسله حملات هوایی به مواضعش است و این شرایط، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی (در یمن) را که برای جنگ با شورشیان حوثی تشکیل شده بود را در یک وضعیت پر آشوب و در هم و برهم قرار داده است».

طبق این گزارش، دولت مستعفی عبدربه منصور هادی اعلام کرده که یک جنگنده اماراتی نیروهایش را در عدن هدف قرار داده و ۴۰ سرباز و غیرنظامی را کشته است و همچنین در استان «ابین» هم حملات مشابهی انجام داده و در مجموع حملات اماراتی‌ها بیش از ۳۰۰ نفر کشته شدند.

سی‌ان‌ان نوشت: «وخامت سریع اوضاع در (یمن در نتیجه درگیری‌های داخلی ائتلاف سعودی)، تقسیم کمک‌های امدادی در یمن را با مشکل مواجه کرده است، کشوری که بیش از سه چهارم جمعیت آن برای بقا به این کمک‌ها نیاز دارند و ۱۰ میلیون نفر در آستانه قحطی و گرسنگی هستند. به گفته (موسسه امدادی) "کودکان را نجان دهید"، بندر عدن که نقشی حیاتی در ورود و تقسیم نیازهای اولیه به سراسر یمن دارد اما ناامنی‌ها سبب به خطر افتادن رگ حیات یمنی‌ها شده است».

از نظر این رسانه، «درگیری‌ها و جنگ لفظی شدید (بین دولت مستعفی هادی و نیروهای امارات و نوابش) سر درد دیگری برای عربستان سعودی ایجاد کرده است».

سی‌ان‌ان افزود: «تلاش‌های اماراتی‌ها و سعودی‌ها برای کشاندن دولت (هادی) و جدایی‌طلبان جنوب یمن به ریاض برای مذاکره تاکنون به هیچ جایی نرسیده است».

همین رسانه آمریکایی اخیرا در گزارشی درباره شکاف میان اعضای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن، آن را «خبر بد» برای دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا توصیف کرده بود

سی‌ان‌ان در آن گزارش، شراکت میان عربستان سعودی و امارات عربی متحده را جزو نزدیک‌ترین شراکت‌ها در منطقه غرب آسیا توصیف کرده بود. به نوشته این رسانه، همزمان با حرکت جنگ یمن به سمت بن‌بست و بروز اختلاف‌هایی بر سر نحوه مقابله با رفتار ایران در خلیج فارس، نشانه‌هایی از شکاف در «مهم‌ترین ائتلاف منطقه» آشکار شده و این ممکن است به دردسری تازه برای دولت ترامپ تبدیل شود که همین حالا هم از تنش‌های میان عربستان-امارات با قطر ناخرسند است. (جزئیات بیشتر).

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.