رویترز از سفر وزیر دارایی فرانسه به آمریکا خبر داد برای بحث درباره پیشنهاد به ایران خبر داد.

 سفر وزیر دارایی فرانسه به آمریکا برای بحث درباره پیشنهاد به ایران

قدس آنلاین: به گزارش رویترز، پیشنهاد فرانسه به ایران برای حفظ توافق هسته‌ای، اعطای یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری در ازای پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای است؛ پیشنهادی که بستگی زیادی به واشنگتن دارد تا مانع از عملی شدن آن نشود.

رهبران اروپایی از زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق خارج شد، تلاش کرده‌اند تا درگیری میان تهران و واشنگتن را آرام کنند. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جهوری فرانسه، تابستان خود را به این موضوع اختصاص داد.

یک مقام فرانسوی گفت: «اما واقعا پرسش این است که آیا می‌توانیم به این سطح ۱۵ میلیارد دلار برسیم؟ دوم این که  اینکه چه کسی آن را تأمین مالی می‌کند و سوم اینکه این اتفاق  به تایید ضمنی از ایالات متحده نیاز دارد. هنوز موضع ایالات متحده در این خصوص را نمی‌دانیم».

از سوی دیگر  «برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه امروز عازم  واشنگتن شده است تا در مورد این ساز و کار با واشنگتن رایزنی و مذاکره  کند. یک دیپلمات آگاه در این باره گفت: «احتمالا  آمریکا امروز موضع خود در قبال پیشنهاد فرانسه را اعلام کند».

از سوی دیگر ایران خواهان اجرای تعهدات اروپایی‌ها شده است و هرگونه مذاکره را در گروی لغو تحریم‌ها دانسته است.

هرچند مقام‌های آمریکایی رفع تحریم‌های ایران را رد کرده‌اند، اما در جریان نشست سران گروه ۷ به نظر می‌رسید که ترامپ خیلی هم با این موضوع مخالف نیست.

یک منبع آگاه در این خصوص گفت که مذاکرات ایران و فرانسه هنوز به مرحله بحث در مورد نحوه بازپرداخت این خط اعتباری نرسیده است، اما انتظار می‌رود که فروش نفت ایران به مرور از سر گرفته شود. تاکنون چند کشور برای پیوستن به این ساز و کار با فرانسه رایزنی کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: «تجارت نفت ضروری است اما ما باید توافق آمریکایی‌ها را داشته باشیم. ما تلاش می‌کنیم که آمریکا کاری کند که ایران گام‌های بعدی کاهش تعهدات هسته‌ای را برندارد».

رئیس‌جمهور فرانسه با تاکید بر اجرای کامل برجام از سوی ایران گفت که اعطای خط اعتباری به ایران نیازمند اجرای کامل برجام از سوی ایران است.

یک دیپلمات فرانسوی نیز در این خصوص گفت که این موضوع  فوق‌العاده حساس است و نمی‌خواهیم مخالفان این طرح باعث شکست آن بشوند. اوضاع در شرایط ناپایداری است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.