مدیرعامل شرکت گردشگری توسعه و عمران هفت حوض از ثبت هفت حوض به‌عنوان نخستین اثر طبیعی شهر مشهد در فهرست میراث طبیعی ملی کشور خبر داد.

ثبت هفت حوض به عنوان نخستین اثر طبیعی مشهد در فهرست میراث طبیعی ملی کشور

به گزارش قدس آنلاین  به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، رشید صحابی گفت: منظر طبیعی هفت حوض در اولین همایش شورای میراث طبیعی کشور که پنجم و ششم شهریورماه در بندر انزلی برگزار شد، به‌عنوان نخستین اثر طبیعی شهر مشهد به ثبت رسید.

مدیرعامل شرکت گردشگری توسعه و عمران هفت حوض با اشاره به اینکه هفت حوض نام یک منطقه جغرافیایی است، افزود: این منطقه با الهام از منظر طبیعی و ویژگی‌های آن به سبب وجود هفت حوضچه سنگی به‌نام (دولین) به وجود آمده است. این حوضچه‌ها مربوط به دوران پالئوزوئیک زیرین است که عمر آن‌ها طبق مطالعات انجام شده به دوران چهارم و اواخر دوران سوم زمین‌شناسی می‌رسد.

وی با بیان اینکه ساختار حوضچه‌ها در طول قرن‌های گذشته در اثر فرسایش‌های آبی شکل گرفته است، بیان کرد: در ژرفای دره یکی از سرشاخه‌های رودخانه طرق به صورت یک پدیده رخ نموده و فضای منحصر به فرد و زیبای حوضچه‌ها را تشکیل داده است، آب از نخستین حوضچه سرریز می‌شود و به حوضچه بعدی می‌ریزد.

صحابی خاطرنشان کرد: به‌منظور صیانت و نگهداری از این پدیده برای نسل‌های آتی و معرفی آن به علاقمندان و گردشگران مواهب طبیعی و زیست محیطی مراحل مستندسازی و تهیه پرونده ثبتی اثر مذکور پیگیری شد.

مدیرعامل شرکت گردشگری توسعه و عمران هفت حوض اظهار کرد: هفت حوض به‌عنوان نخستین اثر ملی طبیعی کلانشهر مشهد مورد تائید شورای عالی ثبت میراث طبیعی کشور قرار گرفت و ثبت شد. 

وی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه گردشگری هفت حوض، بیان کرد: منطقه هفت حوض به‌دلیل وجود پتانسیل‌ها و استعدادهای گیاهی و جانوری خاص و وجود اماکن تاریخی ـ فرهنگی، طبیعی، فضاهای روستایی و نزدیکی به مشهد، دارای پتانسیل‌های گردشگری است و می‌تواند به‌عنوان محور گردشگری غنی نقش مهمی در جذب گردشگران، زائران و شهروندان داشته باشند. 

صحابی گفت: این منطقه می‌تواند به‌محل درآمد پایدار در حوزه گردشگری اقماری شهر مشهد تبدیل شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.