برای خدمت به امام حسین(ع) در هر جایگاهی باید به خودش متوسل شد و من زمانی که در نقش‌های مذهبی حضور پیدا می‌کنم ناخودآگاه حال و هوای کار و حضورم متفاوت می‌شود.

با خانه هنر در خیمه حسین(ع)

 سال‌ها از واقعه کربلا می‌گذرد، اما این واقعه نسل به نسل در تاریخ بشریت منتقل شد و به گوش جهانیان رسید.

روایت انسان‌هایی که متفاوت بودند و شهادت در راه خدا را به زندگی با لذت ترجیح دادند و پیام خدا را برگزیدند. سال‌ها از پایمردی امام حسین(ع) و یاران او می‌گذرد و در تمام این سال‌ها واقعه کربلا موجب خلق آثار بسیاری در شاخه‌های مختلف هنر شده است. آثاری که در عرصه‌های مختلف بارها درخشیده‌اند، زیرا زبان هنر، رسانه‌ای برای انتقال مفاهیم است و عظمت این واقعه آن قدر وسیع است که تا هزاران سال بشریت درباره آن می‌تواند بیندیشد و بنویسد و آثار ماندگاری خلق کند. به این بهانه‌ با اهالی فرهنگ و هنر درباره این رخداد تاریخی- مذهبی و جلوه‌های آن در هنر آیینی و مذهبی به گفت‌وگو پرداختیم.

  باید طلبیده شویم

یکی از بازیگران پیشکسوت در حوزه تئاتر و سینمای شهرمان دراین باره می‌گوید: به اعتقاد من برای ایفای نقش در نمایش‌ها یا سریال‌ها و فیلم سینمایی با مضامین دینی باید خودشان ما را بطلبند و تا نخواهند این اتفاق رخ نمی‌دهد.

غلامرضا بایزانمنش می‌افزاید: برای خدمت به امام حسین(ع) در هر جایگاهی باید به خودش متوسل شد و من زمانی که در نقش‌های مذهبی حضور پیدا می‌کنم ناخودآگاه حال و هوای کار و حضورم متفاوت می‌شود.

این بازیگر ۶۶ ساله با روایت خاطره‌ای از یک سریال مذهبی خاطرنشان می‌سازد: به یاد دارم در یک سریال مذهبی لوکیشنمان در بیابان‌های یزد بود تا صحنه کربلا را در آنجا بازسازی کنیم. نقش من یکی از یاران امام حسین(ع) بود، همه ما گریم‌های سنگینی داشتیم اما وقتی برای ایفای نقش به صحنه کربلا وارد می‌شدیم با همان خاک تیمم می‌کردیم.

وی با اشاره به نقش دیگرش در تله فیلم شعرعشق که به ایفای نقش دعبل پرداخت نیز بیان می‌دارد: در این نقش هم حال و هوای کار متفاوت بود و در تمام لحظات حس معنوی خاصی وجود داشت.

وی که سال‌هاست در نمایش «خورشید کاروان» که هرساله در مشهد در ایام محرم اجرا می‌شود حضور دارد نیز می‌گوید: در این نمایش سال‌هاست نقش راهب برعهده من بوده است و حضور در این نمایش هم حس و حال خاصی دارد که مخاطب با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کند.

  هنری قدسی

یکی از پیشکسوتان خوشنویسی شهرمان درباره نقش هنر در انتقال مفاهیم دینی نیز می‌گوید: برای کسی که دارای باورهای دینی باشد، به طور قطع تأثیر این باور در هنر او هم دیده می‌شود.

استاد انوشیروان فروغی می‌افزاید: خوشنویسی هنری دینی است و خواستگاهش دین و هنری قدسی است. امام حسین(ع) مورد علاقه همه دینداران است و تأثیر شگرف خود را برهمگان گذاشته است و علم هنرمندان در خدمت باورهایشان قرار دارد.

این استاد فوق ممتاز نستعلیق خاطرنشان می‌سازد: نگارش قرآن و مفاتیح از آثار مذهبی‌ام است. همچنین خط زیارت عاشورا و زیارت امام رضا(ع) که توسط آستان‌قدس‌رضوی به چاپ رسیده است. وی درباره دیگر آثار مذهبی‌اش نیز اظهار می‌دارد: در صحن جمهوری حرم امام رضا(ع) بر سردر دیوار آن «ربنا» از دیگر آثارم است و در بسیاری از مساجد به صورت خط ثلث آثار مذهبی من بر در و دیوار آن نقش بسته است.

  آثاری که تأثیرگذار است

یک نقاش پیشکسوت نیز درباره نقش هنر در انتقال مفاهیم دینی به خصوص محرم و عاشورا، بیان می‌دارد: همه شیعیان ایران علاقه و اشتیاق خاصی به عزاداری محرم به‌ویژه عاشورا دارند.

علیرضا بازقندی تأکید می‌کند: در این ۳۰ سال فعالیت هنری آرزو داشته‌ام که پیش از مرگم یک اثر ماندگار براساس اعتقادات دینی خودم به یادگار بگذارم.

وی با اشاره به این نکته که چندسال پیش تابلو عصر عاشورای استاد فرشچیان را با رنگ روغن روی مخمل کار کردم، اظهار می‌دارد: همه تلاشم را روی این نقاشی گذاشتم تا غربت و عظمت آن‌را نشان دهم. در فرهنگسرای سبزوار نمایشگاهی در ایام محرم به همراه آثار هنرجویانم برگزار کردیم.

وی ادامه می‌دهد: دکوری عاشورایی زدیم با برگ‌های خشک درخت خرما، خاک و خاشاک و شمع و تابلو را در آنجا نصب کردیم. مردم در بازدید از نمایشگاه در همین قسمت مدت‌ها می‌ایستادند و ناخودآگاه برای مظلومیت حسین(ع) و یارانش اشک می‌ریختند.

این استاد نقاشی توضیح می‌دهد: بسیاری از جوان‌ها نیز به این نمایشگاه می‌آمدند و همه از اینجا با حال و هوای معنوی و محرمی خوبی برمی‌گشتند. به اعتقاد من رسالت هنرمند در بحث انتقال مفاهیم دینی بسیار مهم و تأثیرگذار است. زبان هنر زبان جهانی است و می‌تواند به دنیا مفاهیم ارزشمند اعتقادی و دینی را منتقل کند.

وی خاطرشان می‌سازد: تابلو عصر عاشورا را باوجود پیشنهادهای زیادی که برای فروش و اهدا به موزه داشتم به دو دلیل هنوز آن را حفظ کرده‌ام؛ یکی جسارت به خالق اثر استاد بزرگ فرشچیان نباشد و دوم آنکه هرسال در این ایام عزیز آن را پشت ویترین آموزشگاه و فروشگاه قرار می‌دهم تا در حال و هوای این ایام با هنرم من هم شریک باشم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.