۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 669467

 بازدهی یا ســودآوری کالاهای سرمایهای چون طلا، سکه و ارز از مهر ۹۷ به بعد منفی شد؛ این موضوع که منجر به ضرر بیش از ۹۰ درصدی خریداران شد، بحث سرمایهگذاری در بازارهای سودده را مطرح کرده، به نحوی که صاحبان سرمایه های خرد با این پرسش که چگونه می‌توانند ضرر و زیان خود را جبران و در اقتصاد و سرمایهگذاری مؤثر باشند به دنبال راهکاری غیر زیانده برای سرمایه‌گذاری هستند.

احمد جانجان، کارشناس اقتصادی و بازار بورس/ 

بازدهی یا ســودآوری کالاهای سرمایهای چون طلا، سکه و ارز از مهر ۹۷ به بعد منفی شد؛ این موضوع که منجر به ضرر بیش از ۹۰ درصدی خریداران شد، بحث سرمایه گذاری در بازارهای سودده را مطرح کرده، به نحوی که صاحبان سرمایه های خرد با این پرسش که چگونه می‌توانند ضرر و زیان خود را جبران و در اقتصاد و سرمایه گذاری مؤثر باشند به دنبال راه کاری غیر زیانده برای سرمایه‌گذاری هستند.

 بیشک بهترین پیشنهاد برای همه صاحبان سرمایه اعم از خرد یا کلان، توجه و سرمایه گذاری هدفمند در بازار بورس است. بد نیست بدانیم با ۱۰۰ هزار تومان هم می توان سهامدار بورس و یاری رسان تولید و اقتصاد کشور بدون تحمل ضرر و زیان شد.

 آنچه خریداران خرد سهام باید مدنظر داشته باشند خرید سهمهای عرضه اولیه است؛ خرید سهمی که رشد ۳۰۰ درصدی داشته توصیه نمی شود، چرا که جایی برای رشد ندارد. صاحبان سرمایه های خرد رویگردان از سود بانکی یا کم تمایل به بازارهای زیانده سکه و ارز با ورود به بازار سهام و خرید سهم های عرضه اولیه، سود تضمین شده ای خواهند داشت، چرا که شرکت های تازه وارد به بورس با عبور از بسیاری استانداردها اقدام به عرضه اولیه سود می کنند؛ عرضه اولیه سود مستقیم بر تولید و اقتصاد کشور تأثیر می گذارد؛ در نتیجه میتوان گفت سرمایه گذاری در این شــرکت ها و خرید و فروش سهام منجر به جان گرفتن اقتصاد کشور از بازار بورس می شود؛ ضمن اینکه صاحبان سرمایه نه تنها ضرر نمی کنند بلکه با رشد چند ده هزاری شاخص بورس شاهد رشد سهم های هزار و ۲۰۰ درصدی بوده ایم.

 بدیهی اســت سرمایه گذاری در بورس نسبت به ســپرده گذاری در بانک یا ورود به بازارهای دلالی بســیار ســودآور و به نفع اقتصاد و اشتغال جوانان است.

 سود ۲۰ درصدی بانک در برابر تورم ۴۰ درصدی، ســودی موهوم است؛ در حالی که سرمایهگذارانی که سال گذشته وارد بورس شدهاند، بیش از ۸۰ درصد سود عاید آنها شده اســت؛ قطعاً بانک قادر به این حجم سود دهی نیست.

انتظار میرود صاحبان سرمایه با بررسی هر چه بیشتر و استفاده از نظرات مشاوران اقتصادی و کارشناسان خبره بورس، در راه شکوفایی اقتصاد و تولید کشور از ورود به بازارهای دلالی خودداری کرده و سود خود را در راستای سود جمعی اقتصاد کشور ارزیابی کنند.

خریدن ســهامی که برای نخســتین بار عرضه در آن صورت میگیرد به صورت مستقیم وارد تولید میشود؛ افزایش رشد نقدینگی تولیدکننده و ارتقای سرمایه اولیه منجر به افزایش انگیزه کاری تولیدکننده و رشد قیمت سهام شده و با واگذاری سهام به شخص ثالث درآمد کسب شده منجر به رونق تولید کشور می شــود.

 باید بدانیم هیچ دستی از خارج و هیچ نهاد و فردی غیر از ما به عنوان هموطن ایرانی قادر به رشــد اقتصاد کشور نیست، چرا که هیچ کشوری سرمایه خود را خرج خوب کردن حال اقتصاد ما نمیکند؛ بنابراین ســرمایه گذاری های خرد در شکوفایی اقتصاد کشور بسیار تأثیرگذار است.

 برخورداری ایران از ۱۵۰ هزار میلیارد دلار ارز و طلای خانگی به معنای نشستن روی گنج است؛ گنجی که اگر ۱۰  درصد آن وارد بازار بورس و بازارهای تولیدی کشور شود صنعت را در ایران زیر و رو خواهد کرد و مشکل اشتغال و بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی کشور را حل میکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.