ایلام - مرز بین‌المللی مهران در ۹۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام طی سال‌های اخیر به کانون اصلی تردد مرزی ایران و عراق به‌خصوص مسیر آمدوشد زائران عتبات عالیات تبدیل‌شده است.

ایلام در تدارک میزبانی ۵ میلیون زائر/روادید نیاز نیست اما گذرنامه الزامی است

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر گفته مسئولان در مراسم اربعین سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر اربعین از مرز مهران تردد کردند که ۶۷ درصد مجموع زائران اربعین را تشکیل می‌دهد.

گفتنی است امسال نیز با توجه به حذف روادید سفر به عراق مسئولان پیش‌بینی می‌کنند که تعداد زائران اربعین به حدود ۲ برابر افزایش یابد.

حذف روادید در سال گذشته هرچند موجب خرسندی بسیاری از زائران و هجوم آن‌ها به مرزهای ایلام شد اما بسیاری از زائران با این باور که با حذف روادید نیاز به مدارک شناسایی و یا گذرنامه نیست به مرزها هجوم بردند و موجب اختلال در تردد بسیاری از زائران دیگر شدند.

سال گذشته حجم انبوهی از زائران که بدون روادید به مرزهای ایلام آمده بود موجب سرگردانی تعداد کثیری از زائران و البته دلخوری مرزبانان و زائران شد.

به‌طور متوسط روزانه هفت هزار نفر مسافر و زائر از مرز بین‌المللی مهران تردد می‌کنند، بسیاری از منابع پیش‌بینی کرده‌اند که شمار زائران کنگره اربعین سال جاری تا پنج میلیون نفر افزایش یابد که بر اساس روال سال‌های ماقبل انتظار می‌رود همچنان ایلام و مرز مهران انتخاب آنان برای ورود و خروج مرزی باشد.

کنترل ۸ مرحله‌ای

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام در همین راستا بیان کرد: مراجعه زائران اربعین بدون روادید و مدارک شناسایی معتبر یکی از مهم‌ترین مشکلات مرز مهران در سال‌های گذشته بوده که در اربعین پارسال نیز شاهد همین مشکل بودیم اما بااطلاع رسانی‌های گسترده و کنترل مرحله‌ای مدارک زوار سعی شد تا به کمترین میزان برسد.

احمد کرمی با اشاره به این موضوع که اربعین امسال نیز کنترل مرحله‌ای در دستور کار قرار دارد و از مبادی ورودی تمامی شهرستان‌های استان تا مرز مهران در حدود هشت مرحله مدارک شناسایی زائران کنترل‌شده و زائران غیرمجاز به شهرهای خود برگشت داده می‌شوند ادامه داد: با حذف روادید در اربعین امسال ممکن است برخی زائران تصور کنند بدون هیچ‌گونه مدارکی می‌توانند به عتبات عالیات تردد کنند که به‌هیچ‌عنوان صحیح نیست.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام افزود: حضور زائران بدون مدارک معتبر در مرز مهران علاوه بر ایجاد مشکل برای خود و خانواده‌هایشان باعث اختلال در تردد دیگر زائران و ازدحام در مرز می‌شود.

کاهش فشار از پایانه مرزی

معاون عمرانی استانداری ایلام افزود: با توجه به حجم تردد زائران از مرز مهران درصدد ایجاد زیرساخت‌های موقت در مرزهای چیلات و چنگوله هستیم تا فشار به پایانه مرزی مهران کاسته شود و از مرز چنگوله به‌عنوان یک پایانه تجاری در مدت حضور زائران در مهران به‌منظور صدور کالا به عراق استفاده شود.

احمد کرمی ادامه داد: قبل از فرارسیدن اربعین باید زیرساخت‌های موقتی این دو مرز ازجمله فیبر نوری، راه دسترسی، آب، سرویس‌های بهداشتی و توقفگاه ایجاد شود.

ثبت‌نام در سامانه سباح

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام با تأکید مجدد مبنی بر اینکه حذف روادید برای سفر به عتبات عالیات به معنای عدم نیاز به مدارک شناسایی معتبر نیست و زائران اربعین نباید به‌هیچ‌عنوان بدون گذرنامه و کارت شناسایی به مرز مهران مراجعه کنند افزود: زائران اربعین ضرورت دارد  پیش از مراجعه به مرز مهران در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و مدارک شناسایی شامل گذرنامه با شش ماه اعتبار و کارت هویتی معتبر به همراه داشته باشند در غیر این صورت از تردد آن‌ها جلوگیری شده و به شهرهای خود برگشت داده می‌شوند.

وی یادآور شد: همچنین تمامی متقاضیان سفر به عتبات عالیات باید به‌منظور بهره‌مندی از بیمه سفر در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

وی بابیان اینکه اربعین سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر اربعین از مرز مهران تردد کردند که ۶۷ درصد مجموع زائران اربعین را تشکیل می‌دهد پیش‌بینی کرد: با توجه به حذف روادید سفر به عراق، تعداد زائران اربعین امسال به حدود ۲ برابر افزایش یابد.

ثبت‌نام الکترونیکی

رئیس حج و زیارت استان ایلام بابیان اینکه سامانه ساماندهی مشتاقان ایام حضور در عتبات عالیات موسوم به «سماح» برای ثبت‌نام زائران اربعین حسینی از اول شهریورماه فعال‌شده است بیان کرد:

 با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده زائران می‌توانند از ۱۹ شهریورماه(دهم محرم‌الحرام) لغایت هفتم آبان ( ۳۰ صفر ۱۴۴۱) بدون نیاز به اخذ روادید و به‌شرط ثبت‌نام در سامانه سماح همراه با گذرنامه معتبر جهت زیارت اربعین حسینی وارد عراق شوند.

سید حمید مصطفایی اظهار داشت: رسالت سازمان حج و زیارت به‌عنوان یکی از کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین، ثبت‌نام زائران است که در این رابطه نیز تجارب خوبی از سال‌های گذشته به دست آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.