شیراز- اخیرا یکی از خبرگزاری ها کلیپی را منتشر و اعلام کرد که زمین‌خواری و کوه‌خواری در ارتفاعات شیراز رخ داده است که در واکنش به این موضوع مسئولان مربوط اعلام کردند که این اراضی مربوط به شرکت صادق است که سهامدارانش خانواده شهدا هستند و موضوع کوه خواری صحت ندارد.

سیر تا پیاز گزارش کوه خواری در شیراز/ ماجرای شرکت صادق چیست؟

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: در این کلیپ، بلوک چینی‌هایی منظم،احداث جاده،ایجاد قطعه هایی که توسط راوی این فیلم چند هزار متر مربعی توصیف می شد مشاهده شد و با برخی مردم محلی و کارگران خدماتی صحبت و اظهارات آنها در این کلیپ پخش شد که این افراد عنوان می کنند که این زمین ها متعلق به سازمان جهاد کشاورزی فارس است.

بخشی از این فیلم به صورت دوربین مخفی ضبط شده و دوربین به صورت نامحسوس وارد ساختمانی که گفته می شود شرکت زیرمجموعه جهاد کشاورزی و مالک این زمین‌هاست می شود و شخصی که پشت دوربین قرار دارد از فردی که پشت میزی نشسته سوالی مبنی بر اینکه این زمین‌هایی که در منطقه دراک ساخت و ساز در آن صورت گرفته متعلق به چه ارگان و نهادی است؟  مطرح می کند که آن فرد پاسخ می دهد که این زمین‌ها متعلق به شرکت تعاونی چند منظوره صادق شیراز زیر مجموعه جهاد کشاورزی است و این شرکت به دنبال دریافت سند برای این زمین ها است.

در ادامه این کلیپ راوی به سراغ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس می رود البته نه بصورت دوربین مخفی.

فردی که کارشناس منابع طبیعی فارس معرفی می شود به همراه عوامل تهیه این فیلم دوباره راهی منطقه دراک می شود تا از کم و کیف ماجرا بیشتر مطلع شوند و لذا در ادامه این کلیپ راوی اعلام کرد که کارشناس منابع طبیعی که آنها را در مراجعه به محل همراهی کرده از حجم این کوه خواری متعجب شده است.

در دقایق بعدی این کلیپ حدود ۷ و نیم دقیقه‌ای ،راوی می گوید که شهرام منتصری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس برای ارایه جواب قطعی امروز و فردا کرده است اما در آخر توپ را به زمین مدیران قبلی انداخته است.

تهیه کننده این فیلم در ادامه گفت و گویی تلفنی را پخش و آن را  به شهرام منتصری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس منتسب کرد و در این گفت و گوی تلفنی گفته می شود که بررسی ها انجام شده و این زمین ها متعلق به شرکتی با نام صادق است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در پاسخ به سوال مجری این کلیپ مبنی بر اینکه آیا کار این شرکت غیرقانونی است؟ افزود: خیر، ۱۳۸ هکتار از زمین های این منطقه به این شرکت واگذار شده است.

راوی این کلیپ از منتصری سوال می کند که اگر در گذشته بصورت غیرقانونی زمین و کوهی به فرد یا گروهی واگذار شده،نباید اکنون کاری انجام داد،که منتصری باز بر اینکه مراحل قانونی برای واگذاری این زمین‌ها طی شده تاکید می کند و این کار را غیرقانونی نمی داند.

در  این کلیپ از دادستان شیراز درخواست می شود که به این موضوع رسیدگی کند و با پخش بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص زمین خواری و کوه خواری این کلیپ به پایان می رسد.

واکنش جهاد کشاورزی

سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پس از چند روز از انتشار این کلیپ در شبکه های مجازی توسط یک خبرگزاری، حالا به آن واکنش نشان داده است.

در پاسخ این سازمان آمده است:در پی پخش کلیپ پخش شده در  شبکه های مجازی مبنی بر کوه خواری کوه دراک و نسبت دادن آن به سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ضمن تعجب از این که این تهیه کننده دلسوز !!! چرا با مدیران این سازمان و یا مدیر عامل آن شرکت صحبت نکرده، راهبرد دوربین مخفی را در دستور کار خود قرار داده است.

این سازمان نوشت:‌ برای تشویش افکار عمومی مردم نه تنها استان فارس بلکه کل کشور آغاز کلیپ را نیز با منظری از پارک دراک  شیراز، آغاز می کند تا همه دیدگاه‌های ندیده از طرح، ذهنشان به سمت و سوی ساختمان سازی و خیابان کشی ها و ... برود و آن را به سازمان جهاد کشاورزی نسبت دهند، این عدم رعایت اخلاق حرفه ای  و مغرضانه بودن تهیه آن،  تشویش افکار عمومی و بهانه دست دشمنان قرار دادن، از سوی اداره حقوقی این سازمان و از طریق مراجع قضایی درحال پیگیری است.

همه چیز قانونی است

مدیر عامل شرکت ایثارگران صادق نیز در این باره گفت: این شرکت در زمینه حمایت از خانواده شهدا و ایثارگران از سال ۷۲ فعالیت خود را آغاز کرده است.

محمود دوکوهکی افزود: از سال ۸۱ پیگیری های لازم جهت اخذ این اراضی انجام شد و نهایتاً در سال ۸۷ از مراجع قانونی ۱۳۸ هکتار از زمین های پیربرد حمزه ای در قالب طرح طوبی برای بحث کاشت درختان انگور، انجیر و بادام در اختیار این شرکت قرار داده شده است و از آن سال این شرکت در همین راستا به فعالیت خود مشغول بوده و به منظور حفظ و حراست بهتر از مجموعه و جلوگیری از ورود دام های موجود در منطقه که باعث تخریب درختان و سیستم های آبیاری قطره ای مجموعه می شد پیگیری هایی لازم نسبت به دریافت مجوز دیوارگذاری دور قطعات اقدام شد و بنابراین دیوارگذاری شرکت پس از اخذ مجوز قانونی انجام شده است.

مدیر عامل شرکت صادق ادامه داد: در ورودی متعلق به این شرکت نیست و ارتفاع دیوارها به گونه‌ای است که حتی یک پسر بچه هم  می تواند به راحتی از آن عبور کند، نگهبانی فقط در یک ساختمان مستقر است و نیز نسبت به چاهی که اعلام شده، پروانه بهره برداری آن از سازمان آب اخذ شده و این نیز قانونی است.

وی با اشاره به این مطلب که زمین‌های در اختیار این شرکت بصورت قانونی واگذار شده است،گفت: اخیراً قرار منع تعقیب چه از نظر حفر چاه و چه از نظر واگذاری زمین ها از دادستانی گرفته شده و نسبت به شکایت مطروحه از سوی شعبه ۲۰ بازپرسی  دادگستری فارس قرار منع تعقیب صادر و به ما ابلاغ شده است.

افترا زده اند 

دوکوهکی افزود: به واسطه نداشتن اخلاق حرفه ای در کارشان و افترا زدن به اعضای این شرکت و اهانت آن ها به خانواده شهدا و ایثارگران با تعبیر کوه خواری، این موضوع  از سوی مراجع قانونی در حال پیگیری است و امیدواریم مسئولین قضایی ضمن بازدید از این قطعات با این گونه افراد خبرنگار نما که هدفشان چیز دیگری است و سبب تشویش اذهان عمومی به ویژه در شرایط کنونی جامعه می شوند برخورد جدی و قاطعانه ای داشته باشند چرا که نه کار غیرقانونی انجام شده است، نه با داشتن کیوسک های نگهبانی متعدد از تردد افراد جلوگیری می شود و نه دیوارها به گونه ای ساخته شده اند که کسی در فکر انجام کار محرمانه ای باشد.

مراحل واگذاری زمین

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در مورد واگذاری زمین به شرکت تعاونی چند منظوره صادق گفت: شرکت تعاونی چند منظوره صادق که متعلق به خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان جهاد سازندگی سابق است همانند سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در سال ۱۳۸۷ از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در قالب طرح طوبی واگذاری زمین را در پلاک حمزه ای شیراز درخواست کرد و در همان سال این درخواست به تصویب کمیته طرح طوبی در مدیریت شهرستان شیراز رسید.

علی ارغون افزود: در جلسه ۲۷ مهر ۸۷ کمیسیون ماده ۲ واگذاری اراضی استان ، با واگذاری میزان ۱۳۸.۲۹۵۳ هکتار از اراضی ملی پلاک های ۱/۲۲۰۶ و ۱۶۴۶ بخش ۴ فارس مشهور به پیر برد و حمزه ای شهرستان شیراز برای اجرای طرح طوبی( باغداری) موافقت کرد و قرارداد اجاره در بیست و سوم آذر ۸۷ منعقد و اراضی تحویل شرکت مذکور شده است.

وی ادامه داد: در جلسه  دهم بهمن ۹۰  کمیسیون ماده ۲ واگذاری نیز با عنایت به پیشرفت فیزیکی طرح با تمدید قرارداد اجاره طرح مذکور به مدت ۳ سال موافقت و قرارداد اجاره آن به شماره ۳۲۱۸۰۰ در بیستو هشتم اردیبهشت ۹۱ تنظیم شد.

این مقام مسئول اعلام کرد دیوارکشی و حفر چاه در این اراضی نیز قانونی است و با توجه به درخواست شرکت صادق مبنی بر صدور سند قطعی اراضی، پرونده مذکور در دستور کار بررسی هیات نظارت ماده ۳۳ استان است.

کوه خواری صحت ندارد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس نیز در این باره گفت: در کلیپ مربوط بیان شده قطعه های چند هزار متری اراضی ایجاد شده است و این هم باز مایه تاسف است و به نوعی صحت ندارد چرا که واگذاری ابتداً همان ۱۳۸ هکتار اراضی در ۶ قطعه واگذار شده و برای دیوار کشی این قطعات مجوز لازم از مراجع قانونی که همان کمیسیون ماده ۲ بوده اخذ شده و شرکت با اطلاع و دریافت مجوز قانونی نسبت به صرفاً دیوارکشی در اطراف این ۶ قطعه پیگیری کرده است.

وی بیان کرد: بحث کوه خواری وجود ندارد و آن قسمتی که به این شرکت واگذار شده صرفاً تا دامنه های جنوبی دراک بیشتر ادامه پیدا نکرده بنابراین قسمت هایی که قابلیت کشت در حوزه باغبانی را داشته که عمدتاً قسمت های نسبتاً مسطح و بعضاً تپه ماهور بوده و هیچ نیازی به تلاش برای کوه خواری که امروز در جامعه در واقع نوعی تراشیدن و برش کوه به ذهن ها  متصور می شود نداشته و عملاً هیچ اتفاقی نیفتاده و صرفاً طبیعت با همان حالتی که وجود داشته، برای کشت و توسعه باغ در اختیار شرکت صادق قرار گرفته و مورد استفاده واقع شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 0
    خوب بعدش میخان چکارش کنن
  • متین IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 0
    بعدش معلومه .....یه ویلا داخلش میزنن میشه ملک چند میلیاردی ...........