پیشنهاد امروز ما به شما خواندن کتاب «شش‌گوشه» و یا شنیدن نسخه صوتی این کتاب با گویندگی رامین پورایمان است.

 پیشنهاد امروز ما به شما خواندن کتاب «شش‌گوشه» و یا شنیدن نسخه صوتی این کتاب با گویندگی رامین پورایمان است.

شاید برای عده‌ای جالب باشد که بدانند مراحل نصب ضریح مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) به صورت واقعه‌نگاری در کتابی با عنوان «شش گوشه» توسط حامد حجتی نوشته شده و توسط سوره مهر منتشر شده است. این کتاب چندی پیش به بازار کتاب آمد و حالا همزمان با آغاز ماه محرم این نشر نسخه صوتی آن را هم به بازار فرستاده است. 

حامد حجتی در خصوص علت تألیف این کتاب می‌گوید: به باور من ساخت این ضریح در ایران و شهر قم و نصب آن بزرگ‌ترین اتفاق تاریخی از ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و به هیچ وجه نمی‌توان آن را با سایر رویدادهای هنری رخ داده در این سال‌ها مقایسه کرد. خوشحالیم که فهم هنری دوستان هیئت‌امنای ساخت ضریح مطهر منجر به ثبت وقایع‌نگاری از این رویداد شد؛ رویدادی که شاید تا هفت نسل دیگر نتوانند آن را تجربه کنند. نسل‌های آینده اگر روزی بپرسند که چرا این ضریح تعویض شد و چگونه این اتفاق رخ داد، مستندات و اسناد قابل توجهی برای این منظور در اختیار خواهند داشت هرچند که زمانی که ما این کار را شروع کردیم درباره ضریح قدیمی و چگونگی ساخت آن اطلاعات قابل استنادی در اختیار ما قرار نداشت.

حامد حجتی برای مستندنگاری این واقعه، بیش از 50 روز در کربلای معلا حضور داشته و از نزدیک در مراحل مختلف نصب آن ضریح و رخدادها بوده است و مشاهدات خود را از اصل و حواشی این کار به رشته‌ تحریر درآورده‌ که در این کتاب آمده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «هنوز از بهت اولیه تماس خارج نشده‌ام؛ اینکه باید رأس ساعت 9 شب در محل کارگاه ساخت ضریح حاضر باشم و به سفر بروم.

هنوز دختر کوچکم زینب را سیر ندیده‌ام. هنوز نتوانسته‌ام با علی نه ساله‌ام حرف‌های پدر و پسری را خوب بزنم. هنوز ...

اما باید به کربلا فکر کنم. به اینکه آنجا چه بنویسم؟ چگونه بنویسم؟ اتفاق نادری در تاریخ شیعه در حال رقم خوردن است: تعویض ضریح امام حسین (ع). اتفاقی که شاید تا قرن‌ها دیگر تکرار نشود. سرگردانم که چه باید بکنم. البته می‌دانم کربلا خودش مرکز نزول کلمات است.

سراغ استاد میرباقری را می‌گیرم؛ موفق به دیدار حضوری نمی‌شوم، اما تلفنی صدای ایشان را می‌شنوم. راهنمایی می‌خواهم و این‌گونه پاسخ می‌شنوم: خدا را شاکر باشید که توفیق عظیمی را برایتان رقم زده است.

در سرزمین کربلا خودتان را بسپارید به احساس باطنی‌تان، کربلا سرزمین احساس است برای ما شیعیان».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.