سخنگوی دولت گفت در سه محور کلی با اروپایی‌ها به توافق کلی رسیده‌ایم اما چشم اندازی نداریم که تا جمعه توافق نهایی حاصل شود.

چشم اندازی برای توافق تا روز جمعه وجود ندارد/صلاح نیست الان گام سوم را باز کنیم/ در سه محور توافق حاصل شده

قدس آنلاین: علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد فرانسه که کشورش  در مذاکرات جدید  اروپایی‌ها را نمایندگی‌می‌کند به آمریکا رفته تا موافقت واشنگتن را برای توافق جدید بگیرد. اگر آنها موفق شوند ما هم به تعهد خودمان عمل می‌کنیم ولی چشم اندازی نداریم که بتوانند تا روز جمعه این کار را انجام دهند.

وی که در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت،  افزود:  این سیاست اروپایی هاست که می‌خواهند با آمریکا هماهنگ کنند ولی اگر نتوانند هماهنگ شوند و توافق آمریکا را برای لغو تحریم‌ها بگیرند ما گام سوم را در زمان اعلام شده بر خواهیم داشت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه وعده ای که برای  خرید نفت ما داده شده و پولی که در قبال ان در اختیار ما قرار می‌گیرد  در این توافق محقق شده  در مورد جزئیات گام سوم ایران گفت:الان به مصلحت نیست این جزئیات اعلام شود اجازه دهید گام سوم را همان روز اجرا اعلام کنیم .

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه خط اعتباری اروپا تجارت خارجی ایران را کانالیزه نخواهد کرد؟ و اینکه گفته شده این خط اعتباری ۱۵ میلیاردی برای ۴ ماه است و فرانسوی ها آن ما به ازای پذیرش مذاکره از سوی ایران عنوان کرده‌اند، قرار است در این مدت چه مذاکره ای انجام شود، گفت:  این پول به هر حال در اختیار ما قرار می‌گیرد تا نیازهای کشور را تأمین کنیم. این خط اعتباری تجارت ما کانالیزه نمی‌کند  ما نپذیرفتیم  که کالای مشخصی را وارد کنیم. تأکید ما در مذاکرات این بوده که نیاز کشور باید تأمین شود . اصل مذاکره بر سر همین بوده.  ۱۵ مورد اختلاف به سه مورد کاهش یافته بود که بر سر آنها هم توافق شده. اینکه نفت ما فروخته شود پول آن در اختیارمان قرار گیرد و اینکه چگونه نیازهای کشور را خریداری کنیم. این ۴ ماه زمانی است که تا پایان سال باقی مانده و ما خواستین به این وسیله  برنامه های خودمان را تا آخر سال به پیش ببریم و برای مراحل بعد حتما باز شدن و گشایش کلی مد نظر و شرط ما است. اگر این مرحله انجام شود قطعا ۱+۵ هم می‌تواند سامان پیدا کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی مختاری ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    0 0
    سلام. وقتیکه یه مسئول استیضاح میشه و از کار برکنار میشه، معنی اش اینه که نالایق و مجرم است؛ پس باید بعد از برکنار شدنش، محاکمه بشه؛ نه اینکه یه پُست دیگه ای بهش بدهند. متأسفانه آقای ربیعی که الآن سخنگوی دولت هست، قبلاً وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده که استیضاح شده و از کارش هم برکنار شد؛ اما حالا به جای اینکه او را در دادگاه ببینیم، در پُست دیگری می بینیم. از دَر میره بیرون از پنجره میاد تو.