خوزستان_ به قبرهایی رسیدیم و با تحقیقات بیشتر پی بردیم که گورستان است و سازه های دیگری هم دارد....

گورهایی که حریم ندارند/ حفاری در دخمه های ثبت نشده

قدس آنلاین_ گروه استانها_ طیبه قاسمی؛ نزدیک به یک دهه می شود از زمانی که چند تن از فعالان میراث فرهنگی با ذوق خبر از پیدا شدن یک اثر باستانی در پارک کوهساران را دادند،  در هر جایی پیدا شدن یک مکان تاریخی و باستانی علاوه بر شور و شعف ناشناخته ها و اهمیت ریشه تاریخی، اهالی آن منطقه را خوشبین به راه درآمدی می کند که در کنار شناخته شدن کشوری یا حتی جهانی منطقه بدست می آید، گردشگری صنعتی است که امروزه بسیاری از کشورها راه میان بر و پشت سر گذاشتن آمریکا و کشور های توسعه یافته را در آن جستجو می کنند و این میانبر نتیجه های خوبی در بسیاری از کشورها به جای گذاشته، ایران اما در این زمینه متاسفانه به دلایلی خواسته و ناخواسته با وجود داشتن پیشینه چندین هزار ساله راه درازی در پیش دارد، اگر هماهنگی کشورهای بیگانه در بروز مشکلات، حتی در زمینه گردشگری برای ایران را کنار بگذاریم ذکر این نکته مهم است که بسیاری از مردم و مسئولان ما توجه چندانی برای نگه داشت یکی از اضلاع هشت ضلعی گردشگری که حفظ آثار باستانی و تاریخی است ندارند و در جنوب کشور به دلیل افزایش مشکلات این مسئله‌ نمود بیشتری نیز دارد که با سفر به خوزستان و به خصوص اهواز و دیدن اماکن تاریخی چون پل سید صالح و محوطه های باستانی پارک کوهساران به آن پی می برید.
در رابطه با پارک کوهساران و شرایط دخمه های باستانی که در این پارک کشف شده و در حال حاضر در چه شرایطی هستند، مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی و یکی از کسانی که در پیدایش این حفاری ها نقش داشته به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: برای کاشت کنوکارپوس در پارک حفاری می شد که در این حفاری حفره های عجیبی پیدا کردیم، باتحقیقات بیشتر به قبرهایی رسیدیم، بررسی‌ها ادامه پیدا کرد و فهمیدیم گورستان است و سازه های دیگری هم دارد.
گهستونی با اشاره به اینکه  کم کم گور دخمه ها، گورهای سنگی و شال ستون (سنگ های باستانی که وسط آن سوراخ است) پیدا و باستان‌شناسان را مطلع کردیم، اذعان می کند: آنها نیز معتقد بودند گور دخمه ها باستانی است اما در مورد آن چیزی نشنیده اند.
او ادامه داد: چندین مرحله باستان شناسی ادامه پیدا کرد و تا به میراث فرهنگی نیز مراجعه کردیم بعد از اینکه تاییدات آنها اعلام شد، خبر پیدا شدن محوطه باستانی به طور رسمی در پارک کوهساران نیز انتشار پیدا کرد.

۱۱۰ سال معطلی 
گهستونی با توضیح اینکه یک جهانگرد فرانسوی به نام مادام هیولافا ۱۱۰ سال پیش در سفر به اهواز گزارشی از این محوطه باستانی در کتاب خود در ۵ خط منتشر کرده بود، ابزار تاسف کرد: باستان‌شناسان اهواز آن را ندیده و ما نیز بعد از یافتن گور دخمه ها این کتاب را دیدیم از سال ۹۰ موضوع را پیگیری کردیم تا مانع تعارض شهرداری به این منطقه شویم.
این فعال گردشگری_ فرهنگی یادآور می شود: درخت کاری های انبوه و آبیاری قطره ای باعث آسیب به مکان شده بنابراین با پیگیری در میراث شهردار وقت بازداشت شد و با تعهد به مراقبت از اثر برنامه به شکلی پیش رفت که شهرداری، میراث و دوستداران میراث فرهنگی از آن محافظت می کردند.
او اضافه می کند: سرکشی های متعدد انجام و پای گردشگران ایرانی و خارجی نیز به این مکان تاریخی که یادگار دوره ایلمایی همزمان با اشکانیان بود، باز شد، اتفاقی که بعد از مدتی متوقف ماند.

حفاری در دخمه های ثبت نشده

گهستونی درباره شرایط حال حاضر مکان اظهار می کند: متاسفانه در حال حاضر این مکان باستانی علی رغم مراقبت ها وضعیت خوبی ندارد و به این دلیل که نیروهای یگان حفاظت به طور مداوم از آنجا مراقبت نمی کند و سرکشی های مستمر متوقف شده است، مردم در قبر ها آتش روشن می کنند حککاری با اشیا تیز محوطه را مخدوش کرده، حتی حفاری‌های غیر مجاز را نیز در آنجا شاهدیم، کلی قبر کنده و پیگیری هم نشده است، عده ای به امید یافتن قبرهای بیشتر محوطه را نابود کرده اند.
 وی با تاکید بر اینکه این مکان باید هر چه سریعتر تحت عنوان زیر مجموعه شهر هرمز،اردشیر که در سال ۱۳۱۰ ثبت شده ثبت ملی شود، خاطر نشان می کند: نکته مهم دیگر این است با توجه به اینکه مالکیت این پارک در دست شهرداری است باید هرچه سریعتر تعیین عرصه و حریم شود تا هیچ کس بدون اجازه میراث‌فرهنگی دخل و تصرف و حفاری در این قسمت انجام ندهد.
گهستونی مکان را دارای قابلیت  سایت_ موزه دانسته و می گوید: تابلو گذاری در این مکان برای  بازدید گردشگران خارجی و ایرانی موضوع مهم دیگری است چراکه از لحاظ منظره نیز به عنوان بام اهواز در شب و روز بسیار زیباست و قرار گرفتن شرکت نفت و گاز کارون در سمت جنوبی محوطه گواهی بر زیبایی منظره دارد و حتی می توان از این بام محوطه صنعتی را نیز نظاره کرد.
او  از ارائه طرحی خبر می دهد که در آن گوردخمه های پارک کوهساران به عنوان محور فرهنگی تاریخی گردشگری منطقه ۷ اهواز انتخاب شود، که در صورت اجرایی شدن پارک باستانی ، علاوه بر آن سایت های باستانی تپه کوهساران، تپه آسیاباد، آرامستان لهستانی ها، آرامستان مسیحی‌ها و مسجد عامری نیز احیا شوند تا مراقبت و مرمت از آنها صورت گیرد.
این فعال گردشگری معتقد است این کار  خود باعث رشد فرهنگی و اشتغال می‌شود بنابراین موضوع در کارگروه گردشگری شورای برنامه ریزی استان نیز مطرح شده و ما منتظر نتیجه آن هستیم.

پی نوشت

متأسفانه چند سالی است پارک کوهساران هم که گور دخمه ها در آن واقع شده، به خوبی مدیریت نمی شود و این فضای سبز شهری به دلیل تاریکی در شب و عدم رسیدگی در روز خانواده ها را از خود دور کرده و پذیرای معتادین، خیابان گردها و گور خواب هایی شده که روزگار گور دخمه ها را هم سیاه کرده و حریمش را شکسته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.