مهدی محمدی گفت: فروش نفت در ازای صرفا غذا و دارو موضوعی نیست که ایران به خاطر دست یابی به آن روند هسته ای را متوقف کند. اگر باقی ماندن ایران در برجام برای اروپا و آمریکا مهم است آنها باید هزینه پایبندی ایران به برجام را به صورت تمام و کمال پرداخت کنند که این مهم مستلزم بازگشت توقف راهبرد فشار حداکثری آمریکا و پایبندی کامل اروپا به برجام وجبران خسارتهای ایران است.

کاهش تعهدات هسته‌ای باید از همان شب خروج ترامپ از برجام آغاز می‌شد

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی و هسته ای در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص گام سوم کاهش تعهدات هسته ای ایران و پیشنهادات اروپا به ایران گفت: ارائه خط اعتباری 15میلیارد دلاری به ایران در ازای خرید نفت معادل تعهدات برجامی اروپا نیست چرا که تعهدات برجامی اروپا بسیار مفصل  و در حوزه های مختلفی چون بانک؛بیمه ، نفت؛ کشتیرانی؛ حمل و نقل؛ همکاریهای فنی و هسته ای تعریف شده است. فروکاستن تعهدات اروپا به فروش نفت در ازای خط اعتباری ( آن هم نه درازای دریافت پول) بدین معناست که ایران عدم انجام بخش بزرگی از تعهدات غرب را پذیرفته است؛ اما همچنان به برجام پایبند است! حتی اگر پیشنهاد فرانسه واروپا  به طور کامل محقق شود نیز بخش کوچکی از تعهدات اروپا در برجام محقق شده است؛ بنابراین تداوم کاهش تعهدات هسته ای از سوی ایران تا زمانی که اروپا نسبت به انجام همه تعهدات خود پایبندی کامل داشته باشد بسیار مهم و الزامی است.

وی درادامه افزود:  توقف راهبرد فشار حداکثری آمریکا با ارائه خط اعتباری خرید نفت به ایران رخ نخواهد داد؛ چرا که حجم بزرگی از فشارهای تحریمی و اقتصادی در یک سال گذشته از سوی آمریکا به ایران وارد شده تا  اقدامات ایران در حوزه های منطقه ای متوقف شود، لذا توقف کل پروژه های فشار آمریکا به ایران ضروری است. قطعا امتیاز دهی کوچکی از سوی اروپا به ایران و انتظار اروپا برای توقف کاهش تعهدات هسته ای ایران نادرست است؛ لذا جمهوری اسلامی ایران در ازای دریافت خط اعتباری نباید دچار خطای استراتژیک شود. حداکثر کاری که ایران در ازای خط اعتباری فرانسه می تواند انجام دهد به شرط استمرار خط اعتباری؛ برداشتن گام های بعدی با تامل بیشتری است؛ در غیر این صورت روند کاهش تعهد هسته ای ایران و روند پاسخ دهی منطقه ای به فشارهای آمریکایی نمی تواند با چنین موضوعی متوقف شود.

مهدی محمدی خاطر نشان شد: نکته سوم آن است که اساسا فرآیند پیشنهاد شده راهکار نرمال خرید نفت نیست؛ ایران در یک فرآیند نرمال خرید نفت باید بتواند نفت خود را بفروشد و پول آن  را آزادانه هزینه کند، در حالی که دراین فرآیند اروپایی ها ایران را به معاملات غیر تحریمی از طریق اینستکس محدود می کنند؛ به این معنا که نفت ما  در ازای خرید غذا و دارو به فروش می رسد؛ بدیهی است فروش نفت در ازای صرفا غذا و دارو موضوعی نیست که ایران به خاطر دست یابی به آن روند هسته ای را متوقف کند. اگر باقی ماندن ایران در برجام برای اروپا و آمریکا مهم است آنها باید هزینه پایبندی ایران به برجام را به صورت تمام و کمال پرداخت کنند که این مهم مستلزم بازگشت توقف راهبرد فشار حداکثری آمریکا و پایبندی کامل اروپا به برجام وجبران خسارتهای ایران است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: قطعا موضوعات مطرح شده با هدف جبران خسارتهای ایران از ناحیه اروپا اقدام رضایت بخشی برای ایران نیست؛بی شک هدف اصلی اروپا در طراحی این بازی؛ وادار کردن ایران به مذاکره مستقیم با آمریکاست؛ از این رو ما نسبت به نیت اروپا دچار تردید هستیم که آیا آنها به دنبال حفظ برجام هستند یا به دنبال مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا؟  از این جهت تصور می شود اروپا دام جدیدی برای ایران افکنده است بنابراین هوشیاری مسوولین در این امر و توجه به تداوم روند کاهش تعهدات هسته ای بسیار ضروری است؛ حتی اگر فرانسه پیشنهادش را به طور کامل به ایران ارائه کند و آمریکا معافیتهای مربوط به این موضوع را صادر کند باز بخش کوچکی از تعهدات به برجام انجام شده و این فعالیتها نمی تواند روند چهار ماه گذشته ایران را در کاهش تعهدات هسته ای که اتفاقا موفق هم بوده متوقف کند.

مهدی محمدی در پایان با انتقاد از تاکید دولتمردان بر زنده بودن برجام گفت: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در قضیه برجام از ابتدا تا کنون آسیب زا بوده است چسبندگی غیر منطقی دولت به برجام است که غربی ها را به این جمع بندی رساند که در صورت عمل نکردن به تعهدات خود ایران به صورت یک  جانبه در برجام باقی می ماند. قطعا اگر روند کاهش تعهدات هسته ای با سرعت بیشتر و از همان شب خروج ترامپ آغاز می شد شاهد بسیاری از اتفاقاتی که در ظرف یک سال گذشته رخ داده نمی بودیم؛ آنچه به عنوان زنده بودن برجام از سوی دولتمردان ما بیان می شود تنها آدرس غلط دادنی به غرب است.  واقعیت این است که چیزی از برجام نمانده؛ برجام آینده ای ندارد و در عمل به اصلی ترین وظیفه خود که برداشتن تحریم ها بوده ختم نشده است، عدم پایبندی طرف اروپایی و آمریکایی به تعهدات خود نیز زنده بودن برجام را منتفی کرده است، لذا زنده بودن برجام یک شعار مضحک است وتکرار ان صرفا اشتباهات محاسباتی طرف مقابل را عمیق تر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    0 0
    گوش اگر گوش? وناله اگر ناله من و ناله توست..البته انچه به جایی نرسد فریاد است..عربها میگویند:حب الشیء یعمی و یصم*عشق به چیزی،آدمی را در مورد آن کور و کر میکند،این حضرات غربزده عاشق برجام(نه)بلکه عاشق مذاکره و کلا عاشق خود غربند و هیچی غیر عشق به غرب را نمیشنوند و نمیبینند مگر بواسطه عدم آرا ملت از کاربیکار شوند ولاغیر