وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حذف یارانه دهک‌های بالا و خانوارهای پردرآمد از اول مهر ماه و با وسواس آغاز خواهد شد گفت:باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و فشارهایی که نظام سلطه بر ملت ایران اعمال کرده و آثاری که در نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها به وجود آمده، سطح درآمدی مردم ما با سبد معیشتی‌شان در تطابق کامل نیست و طبیعتا این کار باید با احتیاط کامل انجام شود.

حذف یارانه دهک‌های بالا از اول مهر آغاز می‌شود/ ملاک میزان مصرف خانوارهاست/ همسان سازی در هیچ یک از صندوق‌های بازنشستگی متوازن انجام نشده

قدس انلاین: محمد شریعتمداری امروز پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درتشریح برنامه دولت برای اجرای قانون حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی کشور گفت: دولت در قانون بودجه سال ۹۸ به حذف یارانه سه دهک درآمدی بالاتر مکلف شده است. یعنی افرادی که دارای درآمدهای بالاتری هستند و درآمدشان به نوعی نیاز به دریافت یارانه را برای آن‌ها نفی می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برای تحقق این هدف آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی شده بود و آیین‌نامه در دولت به تصویب رسیده و قرار شده بر مبنای تصمیمی که بین وزارت تعاون، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و سازمان برنامه وبودجه تنظیم می‌شود این اقدام از پایان شهریور ماه انجام شود.

وی افزود: دولت حساسیت جدی دارد که بات وجه به شرایط اقتصادی کشور و برخی فشارهایی که به طور طبیعی روی اقشار متوسط و پایین جامعه وجود دارد، ضریب خطا در انتخاب افرادی که نیازمند دریافت یارانه نیستند تا حد ممکن کاهش پیدا کند و از این محل فشاری به طبقه متوسط متوسط رو به پایین جامعه وارد نشود که بر اساس همین وسواس قرار شده با همکاری استانداران و فرمانداران و بخشداران در سراسر کشور و با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی موجود در کشور عمل شود.

شریعتمداری ادامه داد: ممکن است ما نتوانیم به همه آنچه که مصوب شورای اسلامی است، یعنی حذف یارانه هر سه دهک، به دلیل شرایط خاص اقتصادی که کشور دارد عمل کنیم اما تا حد ممکن به این تکلیف قانونی عمل خواهیم کرد تا فشاری به جامعه ضعیف و متوسط کشورمان وارد نشود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که تعداد افرادی که مشمول این حذف خواهند شد و سقف درآمدی که شامل آن سه دهک می‌شود چقدر است؟، گفت: در آیین نامه سقف معینی برای حذف وجود ندارد و نشان تمکن برای سه دهک درآمدی بالا میزان مصرف خانوارها در دهک‌های بالای درآمدی است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار داشت: جمعیت ۸۰ میلیون نفری ما هر دهکش شامل ۸ میلیون نفر می‌شود. آن دسته از خانواده‌ها که میزان مصرفشان از حد معینی بالاتر هست آن‌ها مشمول این اقدام هستند و در سه دهک بالا میزان مصرف سرانه دهک اول، دوم و سوم بر اساس بررسی‌های بانک مرکزی مشخص می‌شود.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و فشارهایی که نظام سلطه بر ملت ایران اعمال کرده و آثاری که در نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها به وجود آمده، سطح درآمدی مردم ما با سبد معیشتی‌شان در تطابق کامل نیست و طبیعتا این کار باید با احتیاط کامل انجام شود به گونه‌ای که تا جایی که ممکن است ضریب خطا کاهش پیدا کند و به مردم فشاری نیاید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: آن‌هایی هم که دارای تمکن مالی هستند و درآمدهایی دارند، دریافت این یارانه برایشان لازم نیست یا دریافت می‌کردند و خودشان به فقرا می‌دادند. بر این اساس دولت به این وسیله آن‌ها را حذف می‌کند و خودش آن را در بودجه عمومی در اختیار نهادهای حمایتی قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کنید چه میزان حذف صورت بگیرد؟، گفت: قابل پیش‌بینی نیست و به طور طبیعی وقتی در عمل وارد شویم معلوم می‌شود که عرض می‌کنیم.

همسان سازی حقوق حق همه بازنشستگان است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به  سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره که همسان‌سازی حقوق‌ها در صندوق تامین اجتماعی به صورت متعادل و متوازن و به آن نحوی که در دیگر صندوق‌های دولتی صورت گرفته نیست، و اینکه دولت چه برنامه‌ای برای اصلاح این نقیصه دارد؟، گفت: در همه صندوق‌های بازنشستگی بحث همسان‌سازی به عنوان یک امر جدی مورد توجه است و در هیچ کدام از صندوق‌های بازنشستگی همسان‌سازی به صورت متوازن صورت نگرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: برخی در سال‌های خیلی قبل با حقوق کمتری بازنشسته شده‌اند و آن‌هایی که در سال‌های اخیر با حقوق بالاتری بازنشسته شده‌اند، یک ناهمگونی در میزان حقوق دریافتی‌شان در یک زمان واحد که امروز باشد وجود دارد. این یک موضوعی است که تحت عنوان همسان‌سازی حقوق و دستمزد باید در حوزه بازنشستگی حل و فصل شود.  

شریعتمداری گفت: برای انجام این کار هم در صندوق بازنشستگی کشوری نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع بودیم که از این میزان در بودجه سال ۹۸ بر مبنای اعتبار ۴۷۰ هزار میلیارد تومانی مصوب بودجه تنها سه هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی اختصاص پیدا کرده بود که با کاهش میزان بودجه به عددی در حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسیدیم و نهایتا بخشی از آن هم کمتر خواهد شد و ما به طور متوسط بیش از این نتوانستیم در همسان‌سازی اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: همسان‌سازی حق بازنشستگان عزیز و امری لازم و ضروری و دولت مکلف به انجام آن است و طبیعتا به محض اینکه شرایط بودجه به نحوی باشد که سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور توانایی پرداخت این منابع را داشته باشند ما به این موضوع با جدیت تمام اهتمام خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.