نخست وزیر انگلیس پس از شکست مقابل سرکش های حزب محافظه کار و نمایندگان مخالف در اولین مرحله از تلاش هایشان برای تصویب قانون منع خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا روزهای سختی را پیش رو دارد.

 انتخابات پارلمانی زودهنگام یا استعفای تحقیرآمیز جانسون؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس پس از شکست مقابل سرکش های حزب محافظه کار خود و نمایندگان مخالف در اولین مرحله از تلاش هایشان برای تصویب قانون منع خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا روزهای سختی را پیش رو دارد.

مجلس عوام انگلیس روز سه شنبه با اکثریت آرا و 328 رأی مقابل 301 رای به طرحی رای داد که براساس آن می توانند قانونی را برای به تعویق انداختن خروج لندن از اتحادیه اروپا به تصویب برسانند.

مخالفان تلاش می کنند تا از خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا جلوگیری کنند، این در حالی است که بوریس جانسون تاکید دارد تا تاریخ 31 اکتبر آتی یعنی موعد مقرر برای خروج، چه توافق حاصل شود و چه توافقی صورت نگیرد انگلیس برگزیت را اجرایی کند.

بوریس جانسون که شکستی زود هنگام را در شرایط کنونی متحمل شده، با تهدید به برگزاری انتخابات زودهنگام، پارلمان انگلیس را به تلف کردن وقت و امتیازدهی به اتحادیه اروپا متهم کرده است.

جان جانستون روزنامه نگار انگلیسی معتقد است تهدید جانسون به انتخابات زودهنگام به این معناست که نخست وزیر احساس خطر می کند و در معرض شکستی تحقیرآمیز قرار دارد.

«کامل حواش» متخصص در مسائل انگلیس نیز در گفتگو با شبکه الجزیره با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر در انگلیس بی سابقه و عجیب است، می گوید: اگر این شکست در جلسه امروز مجلس عوام و بعدا در مجلس لردها نیز تکرار شود بوریس جانسون خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد شد.

این کارشناس امور انگلیس تاکید می کند: اراده جانسون برای اخراج نمایندگان طرفدار مخالفان از حزب محافظه کار، اکثریت آرا در پارلمان را از او سلب و او را با چالشی تازه مواجه خواهد کرد.

اما از دیدگاه حواش مهم احتمال مخالفت پارلمان با انتخابات زودهنگام است که در این حالت یک مشکل قانونی بی سابقه روی خواهد و یا آنکه جانسون مجبور به استعفا می شود.

نخست وزیر جدید انگلیس ضربات زودهنگامی را دریافت کرد و فلیپ لی نماینده محافظه کار با پیوستن به مخالفان و اعلام جدایی بزرگترین ضربه را به او زد.

دنیل ونکلستین روزنامه نگار انگلیلسی در ارتباط با وجود اختلاف در نتایج رای گیری مردمی مؤید خروج از اتحادیه اروپا و مخالفت پارلمان با خروج بدون توافق، می گوید: در اصل اختلافی وجود ندارد؛ همه پرسی سال 2016 در مورد نحوه خروج نبود بلکه در مورد خروج و یا عدم خروج بود که پارلمان نیز موافق خروج است اما خروج با توافق.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.