گرگان- رویش گیاه بر روی «برج قابوس» در مرکز شهر گنبدکاووس که عنوان بلندترین برج آجری جهان را به خود اختصاص داده است موجب شده تا رشد این علف‌های هرز توجه رسانه‌های خارجی و آن‌سوی مرزها را به خود جلب کرده و مسئولان جمهوری اسلامی ایران را به مبالاتی و بی‌توجهی به این اثر تاریخی متهم کنند.

برج آجری جهان پیرایش می‌شود/رسانه‌های خارجی کاسه داغ‌تر از آش

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: برج قابوس که در روز دهم تیر ۱۳۹۱ هجری شمسی در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسیده است در زمره شاهکارهای معماری اسلامی که بر روی تپه‌ای به بلندی ۱۵ متر قرارگرفته، ۵۵ متر ارتفاع دارد که با احتساب بلندی تپه، ارتفاع آن درمجموع به ۷۰ متر می‌رسد و آجر و ملات گچ از مصالح اصلی ساخت آن است.

رویش مقداری علف هرز بر روی این برج که به دلیل بارندگی‌های گذشته حالا خودنمایی می‌کند مدتی است که به یکی از سوژه‌های رساند معاند و جمعی از شهروند خبرنگاران رسانه‌های غربی تبدیل‌شده است این در حالی است که این پدیده یعنی رویش علف‌های هرز بر روی این گنبد موضوع و سوژه جدید نیست و به‌کرات این اتفاق به وقوع پیوسته است.

موضوع تکراری

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس در شرق استان گلستان در همین راستا بابیان اینکه پیش‌ازاین نیز شاهد رویش انواع علف‌های هرز در این برج بوده و این مهم موضوع جدید نیست ابراز می‌کند: رویش گیاه در برج قابوس مسئله جدیدی نیست و در تمام بناهای آجری کشور به‌ویژه در استان‌های شمالی با توجه به شرایط اقلیمی این رویش بیشتر مشاهده می‌شود و این برج نیز در طول عمر افزون بر هزارساله خود با این پدیده مواجه بوده که در بارندگی‌های اوایل امسال بیشتر شده است.

عبدالمجید نورتقانی توضیح می‌دهد: پیش‌ازاین قرار بود با سم‌پاشی از رویش علف‌های هرز جلوگیری شود اما ازآنجاکه طبق بررسی‌های لازم اعلام شد که ممکن است سم‌پاشی تأثیرات نامطلوبی بر روی این اثر تاریخی داشته باشد و به بنا آسیب برساند از این کار ممانعت به عمل آمد.

وی ابراز می‌کند: درگذشته انواع بوته‌ها مانند اسپند، هندوانه ابوجهل و خارشتر در برج قابوس رشد می‌کرد که بعد از مرمت سال ۹۶ تا مدتی این برج از رویش این نوع گیاهان در امان بود تا اینکه بارش‌های امسال باری دیگر موجب شد تا بوته گیاه سلمه تره بر روی آن رشد کند.

وی بابیان اینکه علف‌های هرز روییده در برج قابوس به‌عنوان بلندترین گنبد آجری جهان بعد از انجام مناقصه برای نصب داربست، به‌صورت دستی برچیده می‌شود می‌گوید:  مقدمات برگزاری مناقصه برای نصب داربست انجام‌شده که در صورت انتخاب پیمانکار و نصب داربست که حدود ۲ تا سه هفته طول می‌کشد به‌صورت دستی علف‌های هرز قابل‌مشاهده در برج جمع‌آوری می‌شود و در مرحله بعدی انجام مرمت به‌صورت بندکشی بین آجرها با ملات در دستور کار قرار دارد.  

نورتقانی در خصوص بارش‌های سیل‌آسا فروردین‌ماه امسال و احتمال آسیب به این برج آجری نیز بیان می‌کند: خوشبختانه غیر از رانش اولیه در بخش شرقی تپه محل استقرار برج قابوس، تغییر سازه‌ای براثر سیل در بنای این برج تاریخی رخ نداده اما بارندگی شدید به رشد گیاهان در این بنا سرعت بخشیده است که این موضوع نیز تا چند هفته آینده رفع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.