این روزها درهر کوی و برزن که قدم میگذاری ، محفل سوگواری اباعبدالله (ع) برپا و چراغ مجالس روضه و سوگواری روشن است . این روزها دلهای همه محبان تشنه کسب معرفت از دریای بیکران معارف ناب حسینی است و منتظران ظهور آماده اند تا فلز جان را به صیقل یاد وذکر سجایای حسین(ع) و دیگر خاندان عصمت وطهارت جلا دهند.

کانون ارتباط جوانان و مبلغان دینی هیاتهای مذهبی است/هیاتها باید برای ایام محرم برنامه مخصوص داشته باشند/نفوذ سخنان مبلغان درمحرم بیشتر ازهمه رسانه هاست

دراین زمان است که کار مداحان، روضه خوانان وازهمه مهمتر سخنرانان مجالس بیش از پیش حساس و وظیفه آنها درقبال تبلیغ اسلام ناب و دین حقیقی بسیار سنگین تر میشود. شاید به همین دلیل هم هست که کارشناسان و علمای دینی همواره بر آماده کردن خوراک مناسب معنوی این ماه تاکید دارند.

***نگاه ویژه به تبلیغ دین نگاه ویژه‌ای داشته باشند

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید گفت: تبلیغ درست و ارزشی بر اساس آموزه‌های دینی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و دست اندرکاران حوزه‌های علمیه کشور باید در کنار امور مختلف علمی و فرهنگی، نگاه ویژه‌ای هم به تبلیغ امور دینی داشته باشند.

وی ادامه داد: امام‌خمینی (ره) همواره بر نگاه خاص مدارس علوم دینی و حوزه‌های علمیه بر امر مهم تبلیغ و داشتن مبلغان مسلط به مسائل مختلف سفارش داشتند .رسالت اصلی طلاب و روحانیون در اصل فعالیت‌های فرهنگی به خصوص ارشادی و تبلیغی است و باید برای این عمل مهم بیش از گذشته اهمیت قائل شد.

***عاشورا هویت ساز است

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مجالس عاشورایی مجالس هویت بخشی به جامعه دینی است، اظهار داشت: تمام اتفاقات عاشورا و شهدا و شخصیت های کربلا هویت ساز و جامعه ساز هستند که باید مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: سؤال می شود که چگونه مجموعه خوب و بدها هویت جامعه را می سازد؟ اراده، خواست و انتخاب جامعه هویت آن را خواهد ساخت، تصمیم گیری برای انجام یا ترک یک کار مبتنی بر فرهنگ جامعه است یعنی فرهنگ هر جامعه انتخاب و اراده جامعه را جهت می دهد.

وی عنوان کرد: دانشی که ائمه اطهار(ع) به میراث گذاشته اند گنجینه عظیم و بی نهایتی است که از آن بهره برداری نمی کنیم، متأسفانه گاهی نسبت به این گنجینه بی نهایت، کم لطفی می شود؛ جابربن حیان بنیانگذار شیمی در تاریخ بشر است و تمام رسائل جابر که نخستین مجموعه علمی شیمی مدون محسوب می شود، قال الصادق(ع) است، اگر کسی پای منبر امیرمؤمنان می نشست آن زمان مشخص می شد که چه چیزی در گنجینه علمی و معرفتی حضرت وجود داشت.

وی اضافه کرد: رفتار مداوم جامعه اراده آن را شکل می دهد، یکی از تعلیمات دینی این است که انسان از عادت های خوب و مثبت خود مراقبت کند تا آن ها را از دست ندهد، می توان برنامه ریزی داشت تا در مناسبت هایی مانند محرم بر عادات خوب اضافه کرد، انسان تابع اهل بیت(ع) باید اهل ذکر و زنده دل باشد.

***مبلغان تاثیر گذارتر از رسانه ها

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره به اثرگذاری روحانیون مبلغ در جامعه تاکید کرد : نقش یک مبلغ و روحانی در یک محله روستا یا شهر می تواند حتی بیش از رسانه ها اثرگذار باشد.

حجت الاسلام محمد علی نکونام  با بیان اینکه روحانیون  بازوان اصلی سازمان تبلیغات هستند ، افزود: قسمت عمده کار این سازمان  را روحانیون انجام می‌دهند که در مناطق هستند و تبلیغات اسلامی بار اصلی‌اش به دوش یک مبلغی است که در میان مردم است.

به گفته وی، نقشی را که یک روحانی در یک محل در میان مردم و در یک مسجد در ارتباط با مردم ایفا می‌کند ، یک نقش ممتازی است و نمی‌شود آن را حتی با آنچه که صداوسیما، رسانه ها و حتی فضای مجازی انجام می دهد، مقایسه کرد.

وی گفت : یک روحانی پرجاذبه، خوش‌ذوق پرتوان و هنرمند اثرگذار مردم‌دار ، عالم ، متقی و مؤمن در بین مردم اثرگذار است و سازمان تبلیغات باید در این زمان این گونه مبلغان اثر گذار را تربیت کند.

***هیئت های مذهبی پرچمداران دین

حجت الاسلام دریکوند، از هیئت های مذهبی به عنوان پرچمداران دین یاد کرد و گفت: این هیئت ها باید هدفمند فعالیت کنند.حجت الاسلام«روح الدین دریکوند»، افزود: قیام امام حسین(ع) برای احیای سیاست امر به معروف و نهی از منکر بوده است و امروز باید این مهم ترویج شود.

رئیس شورای هیأت های مذهبی لرستان با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی و مداحان طلایه داران فرهنگ حسینی هستند، عنوان کرد: هیئت ها باید هدف داشته باشند و در راه نهادینه سازی فرهنگ حسینی نقش آفرینی کنند.وی با تأکید بر اینکه هیئت های مذهبی باید حامی انقلاب، اسلام و لایت فقیه باشند، بیان داشت: باید اهداف قیام امام حسین(ع) در جامعه به ویژه بین نسل جوان نهادینه شود.حجت الاسلام دریکوند تصریح کرد: باید از ظرفیت هیئت های مذهبی در ترویج ارزش ها و اهداف قیام امام حسین(ع) به ویژه بین نسل جوان بهره مند شد.

***جذب جوانان و تبین گفتمان انقلاب

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تبیین بیانه گام دوم انقلاب گفت: جذب حداکثری جوانان و واگذار امور به آنها و گفتمان‌سازی اهداف نظام باید محور فعالیت مبلغان دینی، روحانیان و طلاب قرار گیرد.

حجت الاسلام محمد قمی ، افزود: روحانیان از فرصت منابر و محافل دینی برای تبیین دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در راستای اجرایی شدن گام دوم انقلاب استفاده کنند.ترویج ارزش‌های انقلاب‌اسلامی ، توجه به نسل جوان و خانواده از اساسی‌ترین موضوع‌هایی است که باید روحانیان و طلاب در طول سال به خصوص در ماه محرم‌ برای تحقق آن بکوشند.

این مسئول با تاکید بر شناخت اهداف دشمنان و هجمه فرهنگی آنها علیه انقلاب تصریح کرد: دشمن کانون خانواده را هدف حملات خود قرار داده بنا بر این باید از مساجد و منابر برای خنثی سازی هجمه دشمن و گفتمان‌سازی و اجرای ابعاد بیانه گام دوم انقلاب بهره گرفت.برای حل مسائل و مشکلات جامعه می توان از فرصت مساجد و مجالس وعظ و خطابه استفاده و با نقشه راه فرهنگی مدون در مسیر تحقق اهداف نظام اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.