۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 669574

زنجان-جلوه دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان به عَلَم و کتل نیست.

هشتم محرم در زنجان چه می گذرد

به گزارش خبرنگار قدس انلاین:اینجا حسینیه اعظم زنجان است همان جا که هشتم محرمش دیگر جهانی شده،اینجا دریوم العباس، مردمانش فرزند زهرا را یکصدا فریاد می زنند.اینجا هشتم محرم از حسینیه تا امامزاده سید ابراهیم بین الحرمین می شود و وجب به وجب اش بوی کربلا می گیرد.

مردمانش خوب می دانند وقتی دستان زهرا و فرزند دردانه دردست هم باشد غوغا می شود.دسته حسینیه اعظم زنجان علم و کتل ندارد دستانی دارد که به یکباره مظلومیت فرزند زهرا را هم نوا می شوند.

از چه بگویم ...از دومین قربانگاهش که بعد ازمنا برسر زبانهاست یا از چشمان گریانی که عشق حسین را از خدای حسین گدایی می کنند.انگارعاشقانش یکسال را به انتظار هشتم محرم روزها را به شب می رسانند که اینگونه در عطش فریاد یا حسین و یا ابوالفضل اند.

نمی دانم چه رمز و رازی در دلهایشان با مولایشان دارند که اینگونه فریاد یا زهرایشان از فرش تا عرش را می لرزاند.هرچه از دسته مسجد حسینیه اعظم زنجان بگویم  کم است ،باید باشی و ببینی این شکوه بی پایان حضور مردان و زنان این پایتخت شور و شعور حسینی را ... حسینیه اعظم قدمتی ۴۰۰تا ۵۰۰ ساله دارد که با گذشت زمان حضور عزادارانش به بیش از نیم میلیون نفر می رسد، اولین قربانگاه جهان تشیع حجم قربانی هایش به ۱۲هزار راس و جلوه مراسم اش به سادگی دلهای مردان و زنان عزادارش است.

محمدجواد غم‌پرور رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به  برگزاری مراسم عزاداری از اول محرم به مدت ده شب  در حسینیه اعظم زنجان می گوید:امسال در دهه اول محرم  سخنرانان این ایام آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله خاتمی امام جمعه زنجان و آیت‌الله دولابی نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری خواهند یود.

غم پرور اسکان زائران در استان را امری ضروری میداند  می افزاید: سال گذشته ۷ هزار نفر اسکان داده شدند وخوشیختانه غلارغم کمبودهایی  که در استان در خصوص مراکز اقامتی و هتل ها داریم، مردم در امر اسکان زائران دست بکار شده اند.

وی  با اشاره به اینکه حسینیه اعظم در ایام محرم سال گذشته  نذر نیابتی ۹۰۰ نفر از استان زنجان و سایر استانها  را ادا کرد ابراز میدارد: سال گذشته میزان نذورات نقدی و غیر نقدی  این مسجد  ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان  بود که با نظارت اوقاف هزینه می شود.

مسؤول موسسه مصباح حسینیه اعظم زنجان نیز با اشاره به اهداف ایجاد این مرکز می گوید: این مرکز به منظور انجام برنامه‌های فرهنگی، مذهبی ،عام‌المنفعه و ارائه خدمات به هموطنان و با نیت اشتغال زایی احداث شده است.

محمد آسیابی با اشاره اینکه در این واحد تولید نهال شناسه دار و اصلاح شده با نظارت جهاد کشاورزی تولید می شود می افزاید: باغ سیب در ۱۲ هکتار از اراضی این مرکز کشت می شود.

وی تولید گوسفند افشاری و چند قلو زایی را از دیگر خدمات موسسه مصباح عنوان می کند و اضافه می کند: این موسسه در زراعت ،باغبانی و دامداری به استانهای مختلف کمک می کند.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان  نیزدر بازدید خبرنگاران از این مکان مقدس با  اشاره به تاریخچه حسینیه اعظم زنجان می گوید: این مسجداخرین بار  در دهه ۴۰ بازسازی شده است .

مجتبی شهامی می افزاید: تاکنون بیش از ۸۰ باب منزل با نذورات مردمی تملک شده است.

وی ادامه می دهد:طی سال گذشته ۱۱۷ برنامه فرهنگی در حسینیه اعظم زنجان به صورت مستقل و مشارکتی برگزار شده است.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.