مدیر امور انتظامات و تشریفات معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی از ثبت مشخصات 6 هزار هیئت عزاداری در دفتر هیئات مذهبی آستان قدس رضوی خبر داد.

ثبت مشخصات 6 هزار هیئت عزاداری در آستان قدس رضوی

محمدحسین مروج کاشانی/

 مدیر امور انتظامات و تشریفات معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی از ثبت مشخصات 6 هزار هیئت عزاداری در دفتر هیئات مذهبی آستان قدس رضوی خبر داد.

روح‌الله رنجبر گفت: از سال‌های گذشته تاکنون حدود 6 هزار هیئت مذهبی از شهرستان‌ها و استان‌های سراسر کشور با ارائه مجوز رسمی از سوی مراجع ذی‌ربط در دفتر هیئات مذهبی آستان قدس رضوی ثبت مشخصات شده‌اند.

وی در نشست خبری، با اشاره به خدماتی که آستان قدس رضوی به هیئت‌های مذهبی ارائه می‌کند افزود: با هدف نظارت بر عملکرد و محتوای سوگواری هیئت‌های مذهبی، همه ساله این هیئت‌ها با مراجعه به دفتر هیئات مذهبی آستان قدس رضوی واقع در صحن جامع رضوی و ارائه مجوز رسمی از سوی ادارات کل سازمان تبلیغات اسلامی استان‌های سراسر کشور، مجوز برگزاری عزاداری در حرم مطهر رضوی را دریافت می‌کنند.

رنجبر افزود: این عزاداری‌ها با تعیین زمان و مکان استقرار مشخص در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی و با نظارت دفتر هیئات مذهبی آستان قدس رضوی انجام می‌شود.

حضور نیروهای راهنما در مسیر حرکت هیئت‌های مذهبی به سمت حرم مطهر

مدیر امور انتظامات و تشریفات همچنین به برگزاری جلسه مشترک با حضور حوزه معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین، یگان حفاظت حرم مطهر رضوی و شورای هیئات مذهبی مشهد مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: در این جلسه ضمن تعامل و تبادل نظر و تأکید بر رعایت مسائل امنیتی و حفاظتی قرار شد تسهیلات و خدماتی برای ورود هر چه بهتر هیئت‌های مذهبی در ایام دهه اول ماه محرم و به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ارائه شود، ضمن اینکه مطابق توافق به عمل آمده، قرار شد نیروهای راهنما از سوی شورای هیئات مذهبی برای راهنمایی هیئت‌ها و رعایت شئونات اسلامی در مسیر حرکت به سمت حرم مطهر در خیابان‌های همجوار حرم مقدس رضوی فعال و آماده خدمت باشند.

همکاری معاونت‌های اماکن متبرکه و تبلیغات اسلامی در اجرای برنامه‌ها

مدیر امور انتظامات و تشریفات آستان قدس رضوی به اقدامات و برنامه‌های حوزه معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی در دهه اول محرم‌الحرام اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی محتوایی برنامه‌ها با معاونت تبلیغات اسلامی و عملیات اجرایی آن در صحنه خدمت، با حوزه معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین است و هماهنگی و همکاری شایسته‌ای بین این دو حوزه وجود دارد.

وی تصریح کرد: از 26 ماه ذی‌الحجه تا صبح روز اول محرم، برنامه‌هایی از جمله اهدای پرچم متبرک آستان قدس رضوی به هیئت‌های مذهبی کشور و چند هیئت از کشورهای خارجی، مراسم تعویض پرچم گنبد مطهر امام هشتم(ع) و تعویض پوش قسمت فوقانی ضریح مقدس رضوی، قدردانی از هشت هیئت عزاداری در تراز اسلامی و انقلابی و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب، سیاه‌پوشی صحن‌ها و رواق‌های محل برگزاری مراسم حرم مطهر رضوی با پرده‌ها، پارچه‌ها و کتیبه‌های مشکی رنگ، برگزاری آیین صلات بر فراز برخی از گلدسته‌های حرم مطهر امام رضا(ع) و... در حرم مطهر رضوی انجام شده است.

وی یادآور شد: حدود 96 نفر از خدمه و خادمیاران رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) هم در آیین صلات در صبح روز اول ماه محرم بر فراز گلدسته‌های صحن انقلاب اسلامی، مسجد جامع گوهرشاد و صحن جمهوری اسلامی بارگاه مطهر رضوی حضور پیدا کردند و به اعلام عمومی آغاز ماه محرم مطابق سنت دیرینه صلات پرداختند.

تعطیلی نقاره‌نوازی در محرم و صفر

این مقام مسئول همچنین به تعطیلی نقاره‌نوازی در حرم مطهر اشاره و خاطرنشان کرد: مطابق یک آیین سنتی و قدیمی همزمان با تعویض پرچم گنبد مطهر امام هشتم(ع) به مناسبت ماه محرم الحرام و برافراشته شدن پرچم سیاه عزا، نقاره‌نوازی در نقاره‌خانه حرم مطهر تعطیل و تا سومین روز از ماه ربیع‌الاول، نقاره در حرم مطهر امام رضا(ع) نواخته نمی‌شود.

توزیع 35 هزار دست لباس و سربند ویژه محفل شیرخوارگان حسینی

رنجبر با اشاره به اینکه از ساعت 6 صبح روز جمعه 15 شهریورماه مطابق با اولین جمعه از ماه محرم الحرام (روز ششم ماه محرم) و توسط خواهران خادمیار رضوی در مدیریت امور انتظامات و تشریفات آستان قدس رضوی، حدود 35 هزار دست لباس و سربند ویژه محفل شیرخوارگان حسینی در مبادی ورودی به صحن جامع رضوی بین بانوانی که نوزاد شیرخواره و خردسال دارند توزیع می‌شود، افزود: با توجه به انبوه جمعیت، گرمی هوا و برای رفاه حال شرکت‌کنندگان در این مراسم، حدود 50 هزار بطری آب یکنفره بین زائران و مجاوران از ساعت 8 تا 10 صبح توزیع می‌شود.

5 هزار خدمه در مراسم خطبه‌خوانی و شمع‌گردانی

وی به حضور خدمه حرم مطهر رضوی در مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا در صحن انقلاب اسلامی و مراسم شمع‌گردانی شام غریبان حسینی هم اشاره کرد و گفت: این مراسم از محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی واقع در چهارراه شهدا مشهد به سمت حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

رنجبر ادامه داد: حدود 5 هزار نفر از خدمه(خدام، کفشداران، فراشان، دربانان و حفاظ)، مطابق آیین‌نامه خدمتی و به منظور تعظیم شعائر اسلامی و مذهبی و با لباس فرم خدمت و با نظم و انضباط در این مراسم شرکت می‌کنند.

این مقام مسئول متذکر شد: علاوه بر کشیک‌های خدمتی معمولی و عادی در اماکن متبرکه رضوی به لحاظ کنترل نظم و برگزاری هر چه بهتر مراسم معنوی و مذهبی حرم مطهر رضوی و با توجه به حضور انبوه زائران و مجاوران در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در حرم مطهر رضوی، فراخوان نیروهای خدمتی برای کشیک‌های فوق‌العاده هم مطابق ضوابط و دستورعمل‌های موجود، انجام شده است.

رنجبر به تعداد نیروهای خدمتی در حوزه اماکن متبرکه که در برگزاری مراسم، مجالس و برنامه‌های حرم مطهر رضوی در ایام ماه محرم‌الحرام همکاری می‌کنند هم اشاره کرد و گفت: بیش از 2هزار و 500 نفر از کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی و مؤسسه‌ای و حدود 40 هزار نفر نیروهای خدمتی افتخاری( به صورت هفتگی) در مجموعه حوزه معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی مطابق ضوابط تعیین شده در ایام ماه‌های محرم‌الحرام و صفر به زائران ارائه خدمت می‌نمایند.

تعطیلی پارکینگ‌های خودرو در قسمت زیرین حرم مطهر رضوی

رنجبر در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعطیلی پارکینگ‌های خودرو در قسمت زیرین حرم مطهر رضوی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: تعطیلی این پارکینگ‌ها، مطابق مصوبه و نظریه شورای تأمین استان و همکاری و هماهنگی با آستان قدس رضوی صورت می‌گیرد و تا این لحظه هنوز نظریه و مصوبه‌ای از سوی این شورا به طور رسمی و اداری به آستان قدس رضوی اعلام نشده است و در صورت دریافت نظریه و مصوبه این شورا از سوی رسانه‌ها، مطبوعات و... اطلاع‌رسانی عمومی انجام خواهد شد.

همکاری 200 واعظ، سخنران، مداح و ذاکر با معاونت تبلیغات اسلامی

همچنین در این نشست، از سوی معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی هم توضیحاتی در مورد ویژه برنامه‌های تدارک دیده شده برای زائران غیرایرانی، حضور برخی از هیئت‌های مذهبی از کشور افغانستان در روز تاسوعا در رواق دارالمرحمه، مقتل‌خوانی ویژه زائران عرب‌زبان در روز عاشورا در رواق دارالمرحمه، مراسم ویژه بانوان عرب‌زبان در رواق حضرت فاطمه زهرا(س)، ارائه برنامه‌های تولیدی و تصویری در فضای مجازی ویژه زائران عرب‌زبان، بیان پاره‌ای توضیحات در زمینه کارگاه دوخت لباس برای محفل بزرگ شیرخوارگان حسینی، برپایی نمایشگاه مفهومی آیه‌های سرخ در دارالقرآن کریم حرم مطهر، ترتیل‌خوانی نیم جزء قرآن مجید همه روزه پس از نماز صبح در حرم مطهر، برگزاری کارگاه تدبر در زیارت عاشورا، برگزاری محفل قرآنی ام‌الازهار ویژه دختران نوجوان در رواق حضرت زهرا(س)، پخش تصاویر زنده از حرم مطهر امام حسین(ع) در بارگاه مطهر امام رضا(ع) و... بیان شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی‌نژاد همچنین یادآور شد: برای برگزاری هر چه بهتر و شایسته‌تر برنامه‌های مذهبی، دینی و فرهنگی حرم مطهر رضوی در دهه اول ماه محرم و به خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا، حدود 400 نفر از کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی و مؤسسه‌ای و 7 هزار نفر از خادمیاران رضوی در مباحث فرهنگی و تبلیغی و حدود 200 نفر از وعاظ، سخنرانان، مداحان و ذاکران، مؤذنان، قاریان قرآن و... با این معاونت همکاری می‌نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.