کارشناس فنی و حرفه‌ای و کاردانش ناحیه دو آموزش و پرورش مشهد گفت: اگر طرح ایران‌مهارت بخواهد در واقعیت اجرا شود، نیاز به ابزار و کارگاه در مدارس متوسطه اول دارد تا دانش‌آموزان کار و مهارت را توسط مربیان زبده آموزش ببینند.

طرح «ایران‌مهارت» نیازمند ابزار و کارگاه است

به گزارش قدس آنلاین، حسام‌الدین پورثابت اظهار کرد: تا پایان تحصیلی ۹۷-۹۸، ۱۷۰۰ هنرجو در آموزش و پرورش ناحیه دو در ۵۰ رشته فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند. پایگاه‌های ثابت و سیار از ۱ تیر کار خود را شروع کردند.

وی با بیان اینکه «از لحاظ کیفی و کمی نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته‌ایم»، گفت: براساس شیوه‌نامه کارورزی سال ۹۷-۹۸، در سال جاری جنسیت در مربیان کارورزی را کاملاً رعایت کردیم.  
پورثابت عنوان کرد: مولفه‌های آموزش بر اساس مهارت‌هایی است که بچه‌ها در هنرستان آموزش دیده‌اند. این دانش‌آموزان گزارش کار روزانه و کلی دارند.  
کارشناس فنی و حرفه‌ای و کاردانش ناحیه دو آموزش و پرورش مشهد بیان کرد: به نظر من آینده شغلی صرفاً از مسیر تحصیل نمی‌گذرد، بلکه علاقه، استعداد و نیاز بازار اثرگذار است. هدایت تحصیلی درست در پایه نهم و دهم بسیار مهم است. اغلب بچه‌هایی که هدایت تحصیلی درست داشتند، موفق شدند اما کسانی که به اجبار وارد رشته‌ای شدند، شغل موفقی نخواهند داشت.  
وی اشاره کرد: زمانی که دانش‌آموزان خارج از محیط آموزشی در چهارچوب‌های خاص بازار کار کنند، مسئولیت‌پذیر خواهند شد که این موضوع یکی از هدف‌های درس کارورزی است. خوشبختانه تنوع رشته در رشته‌های صنعتی و فنی زیاد است، مثلا رشته مکانیک و خودرو، بیش از ۲۰ رشته دیگر ایجاد می‌کند.  
کارشناس فنی و حرفه‌ای و کاردانش ناحیه دو آموزش و پرورش مشهد در خصوص طرح ایران‌مهارت، خاطرنشان کرد: ایران‌مهارت طرح قشنگی است اما بر روی کاغذ. اگر این طرح بخواهد در واقعیت اجرا شود، نیاز به ابزار و کارگاه در مدارس متوسطه اول دارد تا دانش‌آموزان کار و مهارت را توسط مربیان زبده آموزش ببینند.  
پورثابت افزود: طرح ایران‌مهارت اگر به شکل واقعی اجرا شود، عالی و مثمر ثمر است اما اگر در حد یک طرح باقی بماند، اتفاقی نمی‌افتد. باید در زمینه مهارت هزینه شود. هنرستان‌ها و مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای باید به مدارس متوسطه اول کمک‌رسانی کنند تا این طرح به صورت جدی اجرا شود.
کارشناس فنی و حرفه‌ای و کاردانش ناحیه دو آموزش و پرورش مشهد اشاره کرد: اغلب مشاغلی که دانش‌آموزان در کارورزی انجام می‌دهند، خدماتی است. تنها خیاطی تولید است که بچه‌ها نیاز مدرسه خود را برای سال آینده تولید می‌کنند که در این صورت مدرسه دیگر نیاز ندارند، برای دوخت این وسایل به بیرون پولی بدهد. دست‌مزدی در قبال دوخت روپوش، پرده و رومیزی به دانش‌آموزان داده نمی‌شود.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.