یزد - فرماندار یزد گفت: مهم‌ترین شاخص توسعه فرهنگی در هر جامعه ای وجود کتابخانه های غنی و متعدد و سرانه بالای مطالعه است.

مهم‌ترین شاخص توسعه فرهنگی در جامعه وجود کتابخانه‌های غنی است

به گزارش روابط عمومی به نقل از اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، محمد رستگاری در جلسه مشترک انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزداظهارداشت : مهم‌ترین شاخص توسعه فرهنگی در هر جامعه‌ای، وجود کتابخانه‌های غنی و متعدد و سرانه بالای مطالعه است و ارتقای شاخص‌های کتابخوانی، تأثیر انکارناپذیری بر تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی و کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این جلسه بیان داشت: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، کتابخانه‌های عمومی استان یزد در ۵ شاخص عضویت، امانت کتاب، تعداد کتاب، زیربنای کتابخانه‌ای و تعداد کتابخانه به نسبت جمعیت، جایگاه نخست کشور را کسب کرده است.

رقیه دوست فاطمی‌ها با بیان اینکه سرانه تعداد و مساحت کتابخانه‌ای شهرستان یزد در میان تمامی شهرستان‌های استان در پایین‌ترین سطح قرار دارد، افزود: شهرستان و شهر یزد کمبودهایی از نظر تعداد کتابخانه و به ویژه زیربنای کتابخانه‌ای دارد و با اضافه شدن کتابخانه مرکزی یزد، اگرچه از نظر زیربنای کتابخانه‌ای رشد خواهیم داشت و شهرستان از رتبه هفتم به رتبه چهارم ارتقا پیدا می‌کند، اما کماکان مشکل کمبود تعداد کتابخانه و مهم‌تر از همه عدم توزیع متوازن کتابخانه در مناطق مختلف شهری، پابرجاست.

وی به ضرورت بازسازی کتابخانه‌های قدیمی، فرسوده و دارای مشکلات زیربنایی اشاره و خاطرنشان ساخت: تاکنون بیش از ۲۰ کتابخانه در پنج سال گذشته در یزد بازسازی و بهسازی شده که قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی یزد یعنی «شرف‌الدین علی» نیز جزو همین کتابخانه‌ها است.

دوست فاطمی‌ها با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون نسخه کتاب در استان یزد وجود دارد، گفت: گلایه‌هایی در خصوص بلااستفاده بودن برخی کتاب‌های موجود در مخزن کتابخانه‌ها وجود دارد که ضمن پذیرش بخشی از این انتقاد، لازم است بیان کنیم که مخازن کتابخانه‌ها شامل انبوهی از کتاب‌های بسیار خوب و مفید نیز هستند که به دلیل عدم اطلاع و آگاهی درست از این منابع، کمتر مورد توجه واقع شده‌اند.

وی تصریح کرد: در بخش مرکزی به علت تعدّد روستاها، امکان احداث کتابخانه در تمامی این نقاط نیست و بعضاً برای راه‌اندازی کتابخانه در روستای مرکزی دهستان‌های استان نیز اجماع لازم صورت نمی‌گیرد؛ به همین خاطر به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای بهره‌مندی همه روستاها از نعمت کتابخانه، راه‌اندازی و حمایت از کتابخانه‌های سیار است.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.