۳۹ طرح پذیرفته‌ شده مرحله نخست داوری اولین جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» در نگارخانه رضوان مشهد معرفی شدند.

طرح‌های پذیرفته‌شده‌ جشنواره نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» معرفی شدند

به گزارش قدس آنلاین، سعید تشکری عضو هیئت داوران اولین جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم در نشست خبری اعلام نتایج داوری مرحله نخست این جشنواره که با مشارکت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، ابراز کرد: بیش از ۱۸۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.

عضو هیئت داوران این جشنواره افزود: ۳۹ طرح به مرحله دوم جشنواره راه یافت تا نویسندگان این طرح‌های پذیرفته ‌شده را در قالب نمایش‌نامه در سه بخش صحنه‌ای، نوجوان و محیطی(خیابانی) به رشته تحریر درآورند.
تشکری با اشاره به برخی مشکلات حوزه تئاتر و نمایشنامه‌نویسی کشور ادامه داد: برگزاری این رویداد هنری بزرگ می‌تواند پاسخ‌گوی برخی از نیازها و مشکلات حوزه نمایش‌نامه کشور با اقتباس از آثار مطرح ایران و جهان باشد.

وجود خلاء متن در تئاتر

سید مهدی شجاعی نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم بیان کرد: این جشنواره گام بلندی در حوزه تئاتر کشور قلمداد می‌شود.
داور نخستین دوره این جشنواره افزود: در حالی که ادبیات کشور، ادبیات داستان‌پردازی است و داستان‌های ارزشمندی نیز در جهان وجود دارد که با اقتباس از آن‌ها می‌توان آثار فاخری خلق کرد، اما خلاء داستان و متن در حوزه تئاتر و سینمای کشور حس می‌شود.
وی ادامه داد: متأسفانه در سیاست‌گذاری‌های کلی به متن کم‌ترین بها داده شده در حالی که توجه به آن، چه در تئاتر و چه فیلم ضروری است.
شجاعی با اشاره به قداست آغاز این حرکت از مشهدالرضا(ع) گفت: کارهای ارزشمند و امیدوارکننده‌ای در بین آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره مشاهده شد که به عنوان نخستین قدم قابل تأمل است. به عنوان یکی از اهالی هنر کشور از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره که به این خلاء توجه کردند و به طور جدی در این مسیر تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.

تئاتر؛ هنری برای عموم مردم

نصرالله قادری به سه رکن ادبیات شامل رمان، شعر و درام اشاره و ابراز کرد: از منظر قریب به اتفاق نظریه‌پردازان، ادبیات دراماتیک مشکل‌ترین بخش ادبیات است.
عضو هیئت داوران جشنواره گام دوم با اشاره به بدو زایش تئاتر در یونان گفت: ضعف بیان داستان دراماتیک در هنر تئاتر ما به چشم می‌خورد و مخاطب امروز تئاتر کشور با این دروغ بزرگ که تئاتر هنر خواص است از این هنر فاصله گرفته است، اما تئاتر با عموم مردم ارتباط دارد.
وی افزود: جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم، قدم مثبتی در دسترسی نمایش‌نامه‌نویسان به منابع معتبر جهانی و اقتباس از آن‌ها برای نگارش نمایش‌نامه برداشته است. همچنین این جشنواره در گام اول از شرکت‌کنندگان طرح خواسته تا پس از بررسی این طرح‌ها، آن‌هایی که قابل ترجمه به دنیای نمایش‌نامه است، آماده و کار شود.
این هنرمند ادامه داد: تمامی شرکت‌کنندگان جشنواره باید از منابع تعیین شده شورای سیاست‌گذاری جشنواره برای اقتباس استفاده می‌کردند و یا منبع مورد نظرشان را به این شورا معرفی و پس از تأیید آن در مسیر نوشتن طرح نمایش‌نامه قدم بر می‌داشتند.
قادری تصریح کرد: جوان‌گرایی جشنواره، حضور فعال بانوان با نگرش مثبت به دنیای نمایش‌نامه از ساحت روان‌شناسی، حضور شرکت‌کنندگانی از رشته‌های فنی و مهندسی در این جشنواره در کنار نمایش‌نامه‌نویسان حرفه‌ای کشور، از دیگر نقاط قوت این جشنواره است.
وی به وجود بنگاه‌های تولیدی در دنیای حرفه‌ای تئاتر جهان اشاره و اضافه کرد: اقتباس‌ از آثاری مانند بینوایان و شازده کوچولو مشکل است و آثار تولیدی در این مرحله جشنواره بسیار ضعیف‌تر از آثار تولید شده در جهان نیست.
داور این جشنواره با تأکید بر اینکه خلق هنر بدون مدد الهام امکان‌پذیر نیست و نویسنده باید حس رقابت داشته باشد، ادامه داد: آثار خوبی به این مرحله جشنواره رسیده است. امیدوارم این جشنواره با یاری خداوند و سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) به نتیجه موفقیت‌آمیز خود برسد.

اقتباس؛ امری پویا و کنش‌گر

نادر برهانی‌مرند گفت: متأسفانه علیرغم ظرفیت بالای ادبیات داستانی و حتی شعر کشور، در حوزه نمایش‌نامه توانمند نیستیم. بی‌شک یکی از دلایل شکل‌گیری این جشنواره رفع این مشکلات است.
داور این جشنواره بیان کرد: اقتباس در تمامی کشورهایی که ادبیات، فلسفه، تئاتر و هنرهای تجسمی بالنده دارند و فرهنگ کنش‌گر است، امری پویا، زنده و جاری است.
وی اضافه کرد: سنت اقتباس در کشور ما پویا نیست و تعداد محدود آثار درخشانی که در کشور وجود دارد نیز پاسخ‌گوی نیاز به این جریان پویا نیست. به نظرم جشنواره گام دوم تأثیرات شگرفی در حوزه مفهوم اقتباس کشور در آینده می‌گذارد.
برهانی‌مرند ادامه داد: یک اقتباس‌گر به‌ویژه در حوزه نمایش‌نامه باید نمایش‌نامه‌نویس خوبی باشد و در حوزه‌ای که از آن اقتباس می‌کند دانش کافی داشته باشد. همچنین با تکنیک‌های اقتباس و انواع آن آشنا باشد.
وی با تأکید بر ضرورت برپایی نشست‌های تخصصی در کنار برگزاری جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم ابراز کرد: اطمینان دارم این جشنواره در گام‌های بعدی یکی از مثال‌زدنی‌ترین رقابت‌های ادبی کشور خواهد بود.
همچنین شهرام زرگر برگزاری جشنواره گام دوم را نخستین حرکت در این مسیر دانست و گفت: امیدواریم این جشنواره بتواند جریان‌ساز شود. بی‌شک با گسترش طرح‌ها تا سطح نمایش‌نامه که در این جشنواره صورت می‌گیرد، گام دوم یک جهش بلند به شمار می‌رود.
داور این جشنواره به وجود راویان بزرگی مانند فردوسی و عطار در سرزمین خراسان اشاره و خاطرنشان کرد: بسیار خرسندم که این اتفاق و حرکت از این نقطه جغرافیایی کشور که دارای پیشینه غنی از ادب و فرهنگ است، آغاز شده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.