حجت الاسلام و المسلمین سهراب مظفری میانجی گفت: در صورت بی توجهی به شعور حسینی جامعه منکر پذیر می شود و جامعه منکر پذیر، جامعه یزیدی می شود. تعظیم شعائر و تبیین اهداف امام حسین (ع) منجر به از بین رفتن جهالت ها، غفلتها؛ سطحی نگری ها؛ انحرافات و بدعت ها می شود.

گریه آگاهانه بر مصیبت عاشورا انقلاب آفرین است

حجت الاسلام والمسلمین سهراب مظفری میانجی استاد حوزه و نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران در گفت وگو با قدس آنلاین گفت: تلاش برای ماندگاری قیام عاشورا در همه دوران و اعصار موضوع بسیار مهمی است که جامعه اسلامی باید اهتمام ویژه ای بدان داشته باشد. ماندگاری برخی وقایع آنقدر مهم است که در بحارالانوار به این موضوع اشاره شده که هنگام مواجهه حضرت یوسف (ع) با برادرش بنیامین در مصر از وی پرسید آیا فرزندی داری و فرزندانت را چه نامیده ای؟ بنیامین رو به حضرت یوسف (ع) گفت: سه فرزند دارم که آنها را گرگ ،پیراهن و خون نامیده ام، حضرت یوسف علت این نامگذاری را پرسیدند که بنیامین پاسخ داد علت این نامگذاری برای از بین نبردن یاد و نام برادرم یوسف است تا اینکه هر زمان فرزندانم را صدا کنم به یاد یوسف بیفتم چرا که آنچه از وی در یاد ما مانده گرگ، پیراهن و خون است. ماندگاری نام امام حسین (ع) که نهضتی بزرگ را رقم زد بسیار مهم است چرا که در عاشورای حسینی بهترین بندگان خدا به دست شقی ترین مردم به شهادت رسیدند، لذا سزاوار است که مسلمین در تمام بلاد اسلامی مراسم عاشورای حسینی را هر سال پررونق وپرشور تر برگزار کنند و همه اهتمام خود را  نسبت به تعظیم شعائر حسینی به کار بگیرند، چرا که امام حسین (ع) با اهدای خون خود به انسانیت بهای دیگر و جانی تازه بخشید.

وی دراین باره افزود: بی تردید امام حسین (ع) بیشتر از آنکه تشنه آب بود، تشنه پیروان حقیقی و مسلمانانی آگاه بود تا مرام حسینی را که برگرفته از مرام نبوی و علوی است در سطح جهان گسترش دهند. اشاعه مقاومت؛ ایثار و شهادت به نفع اسلام خواست امام حسین علیه السلام است از این رو توجه به گسترش فرهنگ مقاومت و ایثار در همه زمان ها بسیار مهم است. آنچه به عنوان آسیب می تواند به هدف عزاداری حسینی لطمه وارد کند اکتفای صرف به عزاداری است تا به پیرو پروری در محافل حسینی.

استاد مسائل دینی اظهار داشت: شیخ صدوق از مفضل بن عمر نقل کرده که روزی امام حسن به برادرش امام حسین (ع) نگریست وگریست، امام حسین (ع)دلیل این گریه را پرسید وبرادر بزرگ تر چنین فرمود: هیچ روزی همچون روز تو نیست ای اباعبدالله؛ در آن روز سی هزار نفر درحالی که خود را پیرو امت جدم محمد (ص) می دانند و مسلمان می نامند برای کشتن و هتک حرمت تو و اسارت فرزندانت و غارت اموالت همدست می شوند. درآن روز بنی امیه سزاوار لعنت و دوری از رحمت خدا خواهد شد و آسمان خاکستر و خون خواهد بارید و همه چیز حتی حیوانات وحشی وماهیان دریا بر تو خواهند گریست. عاشورای حسینی آنقدر مهم است که روایت ها بر تالم همه جهان حکایت دارد از این رو آنچه به عنوان گریه و اشک در عزای حسینی ریخته می شود که بسیار خوب است اما بهتر است این گریه برخواسته از اعتقادات و تلاش برای رسیدن به کمالات انسانی وکوشش برای رسیدن به بهترین وجه انسان بودن باشد؛ زمانی به این وجه از انسانیت دست می یابیم که با تاسی به خاندان قدس و طهارت گریه آگاهانه ای کنیم نه تنها گریه  عاطفی؛ چنین گریه ای است که ظلم اشقیا برملا می شود و گریه کننده متوجه این مهم می شود که به عنوان پیرو حسینی نباید به کسی ظلم کند و نباید زیر بار ظلم هم بروم؛ در چنین گریه ای است که شیعه به دنبال فضیلت طلبی ودوری از رذیلت های اخلاقی خواهد بود.

این کارشناس دینی تصریح نمود: با چنین آگاهی و گریه ای است که شیعه امام حسین (ع) آمر به معروف وناهی ازمنکر می شود؛ قطعا در صورت بی توجهی به شعور حسینی جامعه منکر پذیر می شود و جامعه منکر پذیر، جامعه یزیدی می شود. تعظیم شعائر و تبیین اهداف امام حسین (ع) منجر به از بین رفتن جهالت ها، غفلتها؛ سطحی نگری ها؛ انحرافات و بدعت ها می شود. اگر گریه بر امام حسین علیه السلام آگاهانه باشد این گریه می تواند انقلاب آفرین باشد، کما اینکه روش اولیای الهی تسلیم در برابر خدا بوده است. امام هادی (ع) در زیارت جامعه کبیره می فرماید: اهل بیت پیامبر(ص)  همانند ملائکه های مقرب الهی تسلیم اراده خدا هستند، منتهی با این تفاوت که ملائکه جبرا اینگونه هستند اما اهل بیت (ع)  از روی اختیار تسلیم اراده خداوند هستند، آنان هرگز در سخن برخداوند پیشی نمی گیرند و پیوسته به فرمان او عمل می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سهراب مظفری میانجی گفت:  در آیه ۶۵ سوره شریفه نسا خداوند متعال فرموده است:کسانی مومن هستند که  در اختلافات خود تو را به داوری طلبند و سپس از داوری تودر دل خود احساس ناراحتی نکنند و کاملا تسلیم باشند. امام حسین مصداق اتم این آیه شریفه است زمانی که حضرت علی اصغر را برای گرفتن آب بر دست می گیرد و حرمله نانجیب نوزاد را به شهادت  رساند، امام حسین نوزاد را همانجا دفن کرد. هنگام پیاده شدن از اسب برای اعلام خبر شهادت علی اصغر به مادرش اینگونه نجوا می کند: خدایا آنچه دراین مصیبت عظمی من را آرام می کند این است که این  ظلم در مقابل چشم تو اتفاق می افتد و می دانم می بینی واجرش زائل نمی شود و همین است که مرا آرام می کند.

این کارشناس مسائل دینی توضیح داد: بی تردید بیان حقایق عاشورا انقلاب آفرین می شود و مانع هر گونه عوام زدگی می شود، لذا انتظار می رود مداحان از هر گونه برنامه زدگی در مدح و مرثیه جلوگیری کنند و تنها به شور حسینی بها ندهند، بلکه در کنار آن شعور نیز به برنامه های هیات مذهبی به صورت پر رنگ افزوده شود. این شعور آنقدر مهم است که حتی بیگانگان نیز قدرت و عظمت ظرفیت آن را در تخریب توطئه های دشمن به عینه بیان کرده اند، بنحوی که فردی به نام اسحاق رابین در همایشی گفته قرن بیست و یکم، قرن زور و قدرت نیست، بلکه قرن فرهنگ تمدن و ایدئولوژی است و استدلال کرده که در توسعه ارتباطات مرزهای فرهنگی تمام اقوام و اقلیم ها در هم شکسته شده و قرن بیست و یک فرهنگ و تمدن اسلام است چرا که تمدن و معارف اسلامی با فطرت مردم ارتباط دارد، از این رو  فرهنگ و تمدن اسلامی بر همه فرهنگ ها مسلط می شود.اگر غرب مایل به سیادت خود  در این قرن است باید اسلام را براندازی کند. آنچه این روزها توسط دشمنان صهیونیستی رقم خورده توجه به شکست اسلام از طریق رواج سطحی نگری در عاشورای حسینی و تربیت مداحانی است تا مطالب انحرافی را در جامعه رواج دهند، لذا انتظار می رود مبلغان، علما،خطبا و شعرا احساس مسوولیت کنند تا هیات های حسینی را  از عوام زدگی خارج کنند و مانع انتشار مطالبی بدون منبع و ماخذ شوند تا  خاصیت شور آفرینی؛ منکر ستیزی و معروف گستری ایام محرم با شور خاصی برقرار بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.