حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی بهداروند گفت: علت بداخلاقی‌های اجتماعی، بی‌تقوایی‌های برخی است که با چشم پوشی بر خون شهدایی که جان خود را در راه تحقق آرمان حسینی فدا کردند به دنبال رانت و فامیل بازی هستند و گویی به ریش ملت می خندند! تحقق صحیح امر به معروف و نهی از منکراین است که این افراد در جامعه رسوا شوند و جریان فکری سیاسی که دست به دست هم داده تا خون ملت را بمکند باید به مردم جامعه معرفی شوند. و

امروز امر به معروف و نهی از منکر عاشورایی، رسواکردن مفسدان اقتصادی و رانت خواران است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی بهداروند استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی قدس آنلاین گفت: امر به معروف و  نهی از منکر پیشینه‌ای به قدمت خلقت بشریت دارد. اولین آمر به معروف و دعوت کننده به نیکی حضرت آدم (ع) بود که این موضوع بعد از ایشان در بین سایر پیامبران و اولیای الهی تداوم داشته است. نقطه اصلی حادثه عاشورا عنصر امر به معروف ونهی از منکر است که حضرت امام حسین (ع) علت قیام خود را رو در رویی با انسان فاسدی چون یزید عنوان می‌کنند که بر امت اسلامی حاکم شده است. قطعاً آنچه امکان سالم سازی اجتماعی را به جامعه می‌دهد، توجه به عنصر امر به معروف و نهی از منکر است.

وی دراین باره افزود: توجه به این موضوع الزامی است که امر به معروف و نهی از منکر نباید تنها از بعد فردی دنبال شود. اینکه خانمی بد حجاب است یا لباس نامتعارف پوشیده باشد،  نهی از این منکر بسیار به جاست و باید مانع چنین رفتارهایی شد اما بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی که زندگی میلیون‌ها انسان را تحت تأثیرات منفی قرار می‌دهد و جامعه را به سمت وسوی غیر فلاح و رستگاری سوق می‌دهد اتفاقاً باید بیش از هر موضوع دیگری مورد نهی از منکر قرار بگیرد. اینگونه است که امام حسین علیه السلام فرمود: اگر این یزید ناباب بخواهد حاکم شرع و ولی امر مسلمین باشد از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند.

کارشناس مسائل دینی توضیح داد: آنچه به عنوان مهمترین وجه عمل به عنصر امر به معروف ونهی از منکر در جامعه امروزی باید دنبال شود مبارزه با رخدادهای اجتماعی منفی چون اختلاس، رانت، زیاده خواهی‌ها و عدم عدالت اجتماعی است که جامعه را از فلاح و رستگاری دور می کند. قطعاً در این آموزه‌های اجتماعی مهم است که باید از عاشورا درس بگیریم و رفتار امر به معروف ونهی از منکر حضرت را تنها در حد رفتار فردی تنزل ندهیم.

 حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی بهداروند محقق مسائل دینی گفت: امروز جامعه ما تشنه و محتاج و نیازمند امر به مروف و نهی از منکر اجتماعی است. هر چند بیرون بودن مو، منکر و عارضه غیر هنجار اجتماعی به شمار می‌رود اما این مساله معلول یک سری از مسائل است که باید به دنبال علت آن باشیم. علت این مسائل و بداخلاقی های اجتماعی را می‌توان در بی‌تقوایی‌های برخی عنوان کرد که با چشم پوشی بر خون شهدایی که جان خود را در راه تحقق آرمان حسینی فدا کردند به دنبال رانت و فامیل بازی هستند و گویی به ریش ملت می‌خندند! تحقق صحیح امر به معروف و نهی از منکراین است که این افراد در جامعه رسوا شوند و جریان فکری سیاسی که دست به دست هم داده تا خون ملت را بمکند باید به مردم جامعه معرفی شوند. در چنین صورتی است که  امر به معروف و نهی از منکر می تواند منجر به بالندگی، توسعه، پیشرفت و پویایی جامعه شود و از سکون و رخوت جامعه جلوگیری کند.

وی در پایان تصریح نمود: مهمترین راهکاری که در عاشورای حسینی می‌تواند منجر به تحقق امر به معروف و نهی از منکر شود آگاهی وعاظ و مداحان نسبت به مطالبی است که بیان می کنند. بدیهی است مداحان و سخنرانان باید از بیان هر نقل غیر مستند و ضعیف خودداری کنند و در کنار ایجاد شور حسینی به شعور حسینی نیز اهتمام جدی داشته باشند. بی شک عاشورای حسینی ظرفیت مهمی برای توسعه انقلاب اسلامی و دفاع از ارزشهای انقاب اسلامی است. اینکه خود را صرفا همراه با امام حسین بدانیم و از دخالت در سرنوشت کشور به بهانه های مختلف دست برداریم گرفتار شدن به آفت جریان سکولاراست که اتفاقاً با شدت تحقق آن را در ایران دنبال می کند، لذا در مداحی ها و سخنرانی ها توجه به این موضوعات و آگاهانه و از روی مطالعه سخن گفتن بسیار الزامی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.