آمار مربوط به حوزه‌ها نشان می‌دهد حدوداً ۹۸ درصد از روحانیون جزو طبقه ندار و زیر خط فقر هستند.

نماینده سابق مجلس: 98 درصد روحانیون زیر خط فقر هستند

نماینده سابق مجلس گفت: اغلب روحانیون مستاجرند و زن و بچه‌شان را با موتوری قراضه به این‌طرف و آن‌طرف می‌برند و با نماز و روزه استیجاری امرارمعاش می‌کنند.

ابوالفضل شکوری در گفتگو با «اعتمادآنلاین» با طرح این جملات گفت: در جامعه ایران علیه روحانیون تبلیغات منفی زیادی می‌شود، به طوری که برخی از مردم می‌گویند روحانی‌ها انقلاب و کشور را به نفع خودشان مصادره کرده و همه جا هستند و تمام مزایا هم در اختیارشان قرار دارد. این در حالی است که آمار مربوط به حوزه‌ها نشان می‌دهد حدوداً ۹۸ درصد از روحانیون جزو طبقه ندار و زیر خط فقر هستند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فقط حدود سه درصد از روحانیون از انقلاب منتفع شده‌اند و بقیه به سختی امور خود را می‌گذرانند. حقوق یک روحانی - البته اگر در رتبه اول قرار داشته باشد - حداکثر ۶۰۰ هزار تومان است که معلوم است چقدر کم است. البته در ماه‌های محرم و رمضان در شهرها و بعضاً روستاها منبر می‌روند و مردم آنجا کمک‌هایی می‌کنند که اگر این هم نباشد روحانیون نابود می‌شوند. مردم فقط آخوندهایی را که مثلاً قاضی هستند یا در فلان نهاد نظامی یا نظارتی حضور دارند می‌بینند و همین باعث می‌شود قضاوت غلطی از درآمد و نوع زندگی روحانیون داشته باشند.

استاد دانشکده اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس توضیح داد: اینکه مردم شرایط روحانیونی که شاید در سیستم حکومتی راحت‌تر زندگی کنند را به کل روحانی‌ها تعمیم می‌دهند، ظلم بزرگی است که بر اساس تبلیغات دشمن علیه این قشر اعمال می‌شود. به هر حال مردم با طلبه‌ها و روحانیون حشر و نشری ندارند و در حالی این حرف‌ها را می‌زنند که اغلب روحانیون مستاجر هستند و زن و بچه‌شان را با موتوری قراضه به این‌طرف و آن‌طرف می‌برند و با نماز و روزه استیجاری امرارمعاش می‌کنند.

ابوالفضل شکوری در پایان صحبت‌هایش گفت‌: متاسفانه رسانه‌ها و مشخصاً صداوسیما هم در این‌باره کوتاهی کرده‌اند و هیچ تلاشی برای شفاف‌سازی درباره شرایط روحانیون از خود نشان نمی‌دهند. آن هم در شرایطی که بازسازی ذهنیت جامعه درباره روحانی‌ها باید بازسازی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.