تا یک ماه پیش از این، همه‌چیز برای آمریکایی‌ها در افغانستان خوب پیش می‌رفت؛ مادران آمریکایی از خبر بازگشت فرزندانشان به خانه خوشحال بودند، دولت ترامپ می‌رفت که یک پیروزی واقعی در عرصه بین‌الملل به دست بیاورد و افغانستانی‌ها خودشان را برای جشن صلح با طالبان آماده می‌کردند.

مذاکره بازی آمریکایی

نیک‌پندار/

 تا یک ماه پیش از این، همه‌چیز برای آمریکایی‌ها در افغانستان خوب پیش می‌رفت؛ مادران آمریکایی از خبر بازگشت فرزندانشان به خانه خوشحال بودند، دولت ترامپ می‌رفت که یک پیروزی واقعی در عرصه بین‌الملل به دست بیاورد و افغانستانی‌ها خودشان را برای جشن صلح با طالبان آماده می‌کردند. حتی خلیل‌زاد در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد «پس از امضای توافق، آمریکا در یک بازه زمانی 135 روزه 5هزارو400 نفر از نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند.»

اما همه این اتفاقات خوب روز گذشته دوباره به هاله‌ای از ابهام فرو رفت! مجله تایمز، در گزارشی نوشت مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از امضای توافق خودداری کرده است. در توضیح این مسئله گفته شده «پیش‌نویس توافق، مسائل مهمی از جمله ادامه حضور نیروهای مبارزه با تروریسم آمریکا، ادامه حیات دولت حامی آمریکا در کابل و یا حتی پایان یافتن جنگ در افغانستان را تضمین نمی‌کند.»

حال آنکه طالبان بارها اعلام کرده تا نیروهای آمریکایی در افغانستان باشند، سلاح را زمین نمی‌گذارد و همچنین گفته است دولت فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان هم به تازگی با اشاره به عدم اعتماد به آمریکا گفته بود در صورت عدم خروج همه نظامیان آمریکایی از جمله نیروهای اطلاعاتی [مبارزه با تروریسم] این کشور از افغانستان، گفت‌وگوهای صلح به حالت اولیه باز خواهد گشت.

می‌شود چهار دلیل برای این بازی آمریکایی‌ها برشمرد. اول آنکه با نزدیک شدن به زمان توافق، آمریکا احساس می‌کند خروج آمریکا ممکن است سبب نفوذ بیشتر جریان طالبان در قدرت و ساقط شدن دولت لیبرال آمریکایی فعلی شود.

دوم اینکه کنگره قصد دارد با سنگ‌اندازی در روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، ترمز یکه‌تازی‌های ترامپ را بکشد و اجازه به دست آوردن این پیروزی را به او در آستانه انتخابات ندهد.

سومین دلیل می‌تواند به شروع مذاکرات برگردد و آن اینکه ترامپ تلاش داشت طالبان را بازی بدهد تا دست از حملات بردارد و حال که متوجه شده است عملیات‌های این گروه در مناطق مختلف افغانستان روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود، از ادامه مذاکرات منصرف شده است.

آخرین دلیل را اما تایمز در ادامه گزارشش آورده است؛ امضای وزیر خارجه آمریکا بر چنین سندی در واقع به‌رسمیت شناختن طالبان به عنوان یک نهاد سیاسی مشروع است و از این‌رو پمپئو از امضای آن خودداری کرده است.

در هر صورت باید پذیرفت، مذاکرات یکساله آمریکا با طالبان به نتیجه‌ای نرسیده و آمریکا در میدان افغانستان هم موفقیتی به دست نیاورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.