«برگ» نام روستایی در همسایگی مشهد است. ۱۵ یا ۲۰ کیلومتر از آرامگاه فردوسی به سمت کمربند شمالی مشهد و اندکی بعد از آن که بروی به این روستا می‌رسی.

خزان امکانات در «برگ»

 ۵۰ تا ۶۰ خانوار ساکن روستای برگ هستند که اغلب آن‌ها پا به سن گذاشته و به قولی آردشان را بیخته و الکشان را هم آویخته‌اند. جوان‌ترها اکثراً راهی شهر شده و کوچ به مشهد را به ماندن در روستایی که هیچ امکاناتی ندارد، ترجیح دادند.

چهارتا پنج خانواری هم که سرپرست آن‌ها جوان است، انگار علاجی جز ماندن و زندگی در روستا نداشته‌اند.

دلیل این همه گریز از روستا چیست؟ در حالی که زندگی در روستا در شرایط فعلی و با مشکلاتی که شهرنشینی دارد، سهل‌تر و آسان‌تر است. پاسخ را باید از زبان ساکنان روستای برگ شنید.

  کمبود آب آشامیدنی

غلامی یکی از ساکنان روستای برگ در این باره می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکلی که مردم روستای برگ با آن دست به گریبان هستند، کمبود آب است.

اگر کسی در مورد کمبود آب در روستای ما خبر نداشته باشد، وقتی به او بگویید اینجا آب کم است، قطعاً متعجب خواهد شد؛ چرا که اینجا همین الان به چشم همه سرسبز می‌آید و همه خیال می‌کنند فراوانی آب وجود دارد. در حالی که مردم در روستای ما و بقیه روستاهای اطراف اکثراً با کمبود آب مواجه‌اند.

وی در ادامه می‌افزاید: چاه‌های زیادی برای کشاورزی در منطقه حفر شده و از آب آن برای آبیاری مزارع و باغ‌ها استفاده می‌شود اما آب آشامیدنی در شبکه توزیع روستا کم  و مردم را با مشکل مواجه ساخته است. مشکلات روستا فقط به آب ختم نمی‌شود. شاید چندین ماه است که قسمتی از کابل‌های مخابرات روستا توسط سارقان به سرقت رفته اما هنوز که هنوز است اقدامی از سوی مخابرات برای وصل آن نشده است!

  بی‌توجهی شرکت‌های خدماتی به مشکلات اهالی

هاتفی، عضو شورای روستای برگ نیز با گلایه‌مندی از وجود مشکلاتی که در روستا وجود دارد و گوش مسئولان به آن بدهکار نیست، گفت: بارها برای بررسی و حل مشکلات مردم روستا به ادارات مراجعه کردیم اما انگار آقایان حرف ما را نمی‌شنوند و نمی‌خواهند برای مردم کاری بکنند.

وی ادامه می‌دهد: برای موضوع آب به سازمان آب، برای مشکلات گازرسانی به اداره گاز و همچنین برای قطع شدن خط مخابرات به اداره مخابرات مراجعه کردیم اما دریغ از یک همکاری کوچک، هر کدام از آقایان بهانه‌ای می‌آورند و کاری نمی‌کنند! حتی بنیاد مسکن که متولی بهسازی روستاست نیز همکاری درستی با مردم ندارد. خانه‌هایی که چسبیده به روستا هستند را خارج از محدوده اعلام می‌کند و بقیه ادارات نیز به همین بهانه به مردم خدمات نمی‌دهند!

 قطع یکماهه آب روستا و بی‌تفاوتی شرکت آبفار

عضو شورای روستای «برگ» می‌گوید: آب آشامیدنی سه روستای گندم خواب، برگ و نصرآباد تنها با یک منبع آب تأمین می‌شود که این خود موجب شده تا مردم با کمبود آب مواجه باشند. مشکل را با هر جایی که مرتبط با آب بوده مطرح کردیم اما هیچ کدام نتیجه‌ای نداشته است. بیش از یک ماه است که لوله آب قسمتی از روستای برگ ترکیده و برخی مردم روستا در این مدت آب نداشته‌اند و برای رفع مشکل که به شرکت آب و فاضلاب روستایی رفتیم، گفتند خودتان بروید و درستش کنید.

مردم روستا چندین ماه است که تلفن خانه‌هایشان قطع شده و به واسطه دزدیده شدن کابل مخابرات، وقتی به مخابرات مراجعه کردیم برای اینکه مشکل حل شود گفتند بروید کانال حفر و لوله آماده کنید که کابل را از آنجا عبور دهیم و بعد هم تضمین بدهید که دیگر کسی مشکلی برای کابل‌ها درست نکند تا ما بیاییم تلفن‌ها را وصل کنیم. اگر قرار است همه این کارها را خودمان بکنیم پس نقش مخابرات چیست؟

هاتفی همچنین اظهار داشت: مشکلات و معضلات پیش رو موجب شده تا قسمت اعظمی از اهالی روستا در حدود ۶۰ خانوار عطای ماندن در برگ را به لقایش ببخشند و به مشهد کوچ کنند.

در حال حاضر آن‌هایی که مانده‌اند اکثراً پدران و مادرانی هستند که پا به سن گذاشته‌اند و بچه‌های آن‌ها و جوانان از روستا رفته‌اند. چهار یا پنج خانواری هستند که جوان‌ترند و در روستای برگ همچنان مانده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.