پس از ۶ ماه اقدامات پیچیده اطلاعاتی و عملیاتی سرانجام دو اخلالگر بازار شکر توسط نیروهای اداره کل اطلاعات خراسان رضوی در مشهد دستگیر و باند سازمان یافته مرتبط، مورد ضربه سخت قرار گرفت.

سلاطین شکر در محاصره قانون

قاضی دشتی فدکی، جانشین دادسرای انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در تشریح ماجرای نفوذ سربازان گمنام امام زمان(عج) به تاریکخانه اقدامات مجرمانه اخلالگران بازار شکر مشهد، به قدس گفت: در بهمن ماه سال گذشته به واسطه نوسان غیر منطقی ایجاد شده در بازار شکر، کمبود شکر، ایجاد نارضایتی‌های عمومی و از سویی کمیاب شدن مقطعی شکر در سطح بازار بود که از معاونت بازرسی سازمان صمت و پلیس مبازه با جرایم اقتصادی آگاهی استان خواسته شد تا بدون لحظه ای درنگ به صورت محسوس و نامحسوس بازار را رصد کرده و دلایل و عاملان این افزایش افسارگسیخته شکر را که هرکیلوی آن تا مرز ۱۰هزارتومان در بازار به فروش می‌رسید را شناسایی و گزارش کار را به دستگاه قضایی منعکس کنند.

قاضی دشتی فدکی تصریح کرد: در ادامه این دستور از اداره مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی استان خواسته شد فهرست کارخانجات تولید شکر، واردکنندگان عمده شکر از گمرک، واحدهای تولیدی، مشتریان عمده شکر و... جمع‌آوری و ارائه شود، همچنین میزان واردات شکر از گمرک در بازه زمانی مشخص دریافت و همراه با مستندات خواسته شده به دادسرای انقلاب مشهدارسال شود.

در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که در بازه زمانی مد نظرما به هیچ عنوان واردات شکر صورت نگرفته و بایدتمامی محموله‌های شکر داخل استان و یا درسطح کشور تولید و پس از آن راهی بازار شده باشد.

 نفوذ سودجویان در کارخانه‌های تولیدی!

این مقام قضایی به پشت پرده برخی اقدامات اشاره و در این باره گفت: کمی بعد نخستین گزارش به حوزه دادستانی ارائه و مشخص شد که در استان هفت واحد تولیدی در حال فعالیت است و باید یک جای چرخه تولید تا عرضه، توسط افراد سودجو مورد نفوذ قرار گرفته باشد و گرانی شکر را رقم زده باشند.

چند روزی از آغاز شناسایی لایه‌های مخفی برهم زدن آرامش بازار شکر و کمیاب شدن آن نگذشته بود که تیم‌های بازرسی سازمان صمت یک تریلی را در بیابان‌های اطراف مشهد مورد شناسایی قرار دادند که چند نفر به صورت مشکوکی در حال تخلیه کیسه‌های شکر در وانت و توزیع مویرگی آن بودند.

جانشین معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی بیان داشت: به سرعت دستور توقیف محموله صادر و مشخص شد که یکی از عمده فروشان شکر پشت پرده این اقدام قرار دارد، چرا که در ابتدا عامل اصلی این اقدام برای منحرف کردن مسیر تحقیقات فرزند جوانش را به محل فرستاد و مدعی شد محموله متعلق به او است. از طرفی بررسی بارنامه نشان می‌داد شکر دولتی از یک کارخانه در اهواز بارگیری و به مقصد مشهد ارسال شده و به جای رسیدن به دست مصرف کننده، گران‌تر در حال توزیع در بازار بود.

 فهرست هفت نفره اخلالگران و آغاز رد زنی ها

وی به لو رفتن اقدامات مجرمانه پدر سودجو هم اشاره و در این باره عنوان کرد: پسر دلال شکر که لایه دست چندم باند سازمان یافته اخلالگران در نظام اقتصادی بود بازداشت شد، وقتی این اقدام صورت گرفت و پدر متخلف پی به قاطعیت دستگاه قضایی در این ماجرا برد، قبول کرد محموله متعلق به او است.

پس دلال شکر هم بازداشت و توسط پلیس جرایم اقتصادی مورد بازجویی قرار گرفت، این موجب شد تا قسمتی شیوه و شگردهای پشت پرده مافیای شکر برملا شود. حتی در ادامه مشخص شد فرد سودجو، چندی پیش حدود ۳۰۰ میلیون تومان شکر دولتی را به واسطه رانتی که داشت از یک کارخانه در استان خریداری و بعدمحموله ای که هر کیلوی آن ۳هزارو۴۰۰ تومان بود را به صورت غیرقابل باوری گران‌تر راهی بازار کرده است.

همچنین او که فرار مالیاتی‌اش هم در حین رسیدگی به پرونده لو رفته بود، هنگام خرید محموله برای آنکه از خود ردی به جای نگذاشته باشد، وجه شکر خریداری شده را با کارت‌های بانکی افراد ناشانس پرداخت کرده بود.

تحقیقات شبانه‌روزی نیروهای صمت استان و پلیس آگاهی ادامه داشت تا اینکه لیست هفت نفره‌ای از عاملان احتکار محموله‌های شکر و گران‌فروشی آن به دادسرای انقلاب ارائه شد.

قاضی دشتی فدکی بیان داشت: دستور کنترل شبانه روزی تحرکات آن‌ها صادر و خواسته شد تا ارتباطات آن‌ها با کارخانه‌های تولید شکر و... به دقت رصد شود. هرچه می‌گذشت از تخلفات سازمان یافته دلالان بازار شکر و افرادی که با اقدامات مجرمانه شان قیمت شکردر استان را در دست گرفته و آن را هرموقع که اراده می‌کردند افزایش و یا کاهش می‌دادند، صفحه جدیدی رو می‌شد.

 واگذاری مشکوک ۵ هزارتن شکر

جانشین دادسرای انقلاب مشهد به ماجرا مشکوک ۵ هزارتنی شکر هم اشاره و در این رابطه بیان کرد: در یکی از موارد وقتی امتداد یکی از سرنخ ها ردزنی شد، نمایان شد که بیش از ۵هزار تن شکر با تبانی افراد صاحب قدرت از مسیر خود خارج و توسط ۲۰۰ تریلی بارگیری و به یک واحد تولیدی در حاشیه شهر مشهد منتقل شده بود، در حالی که میزان مصرف واحد تولیدی با حجم واگذار شده به هیچ وجه همخوانی نداشت!

چند روز بعد محموله حدود ۱۲۰ تنی توسط معاونت بازرسی سازمان صمت در حاشیه شهر مورد شناسایی قرار گرفت و پس از حضور مأموران برای تصویربرداری و مستند سازی از ماجرا، عامل این اقدام پس از خروج تیم کاشف در یک فرصت مناسب تمامی محموله را به مکانی دیگر منتقل و حتی به مأموران اعلام می‌کند که هیچ کس توان برخورد با من را ندارد و بارها از سوی دستگاه‌های امنیتی بازجویی شده ولی آخرش هیچ نتیجه‌ای نداشته است!

 کارخانه‌ها و فهرست فروش جعلی!

قاضی دشتی فدکی اظهار کرد: در زاویه مقابل این ماجرا، فهرست تمامی مشتریان هفت کارخانه تولید شکر در استان در یک بازه زمانی مشخص استخراج و ازمعاونت سازمان صمت و پلیس مبارزه باجرایم اقتصادی آگاهی استان خواسته شد تا تک به تک مشتریان ذکر شده مورد تحقیق و راستایی آزمایی قرار بگیرند.

وقتی این اقدام هم به میانه راه رسید، نتایج غیرقابل تصوری روی میز دادستانی قرار گرفت و آن هم این بود که مشخص شد یک سوم اسامی ارائه شده از سوی یک واحد تولیدی جعلی، غیرواقعی و ... است.

در یکی از موارد اسامی چهار خانم که سرجمع خرید شکر آن‌ها از یک واحد تولیدی به ۳۶۰ تن می‌رسید، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مشخص شد که تمامی اسامی ذکر شده جعلی و پشت پرده آقای «ر» قرار دارد. در ادامه مستنداتی جمع‌آوری شد که از تبانی برخی مدیران واحد تولیدی با فرد متخلف حکایت داشت و این اقدام برای آن صورت گرفته است که هیچ ردی از این مهره باند اخلال در نظام اقتصادی شناسایی نشود و حتی فرار مالیاتی را هم رقم زده باشد.

جانشین دادسرای انقلاب مشهد ادامه داد: در این مرحله از اقدامات و برای آنکه دست عاملان پشت پرده گرانی غیرمنطقی شکر در مشهد و خراسان رضوی برملاشود، فاکتور یک واحد تولیدی دیگر هم مورد بررسی قرار گرفت که متأسفانه مشخص شد در فهرست ارائه شده به نام فردی یک هزارو ۳۷۰ تن شکر ۳هزارو۴۰۰ تومانی از کارخانه خارج شده است، وقتی مشخصات خریدار و محل سکونت وی مورد تحقیق قرار گرفت، نمایان شد که او یک راننده نیسان است و به خاطر مشکلات مادی کوچکی که دارد، از محل سکونتش متواری و به هیچ وجه این چنین بار شکری را خریداری نکرده و مدیران واحد تولیدی برای آنکه روی اقدامات خود سرپوش بگذارند، دست به سند سازی زده و شکر را در بازار آزاد فروخته‌اند!

بررسی نمونه‌ای دیگر، عمق فاجعه را بیشتر نمایان کرد؛ زیرا فردی که به نام او ۴ هزار و ۱۸۵ تن شکر دولتی از کارخانه خارج شده است به هیچ عنوان روحش هم از خرید شکر خبرنداشت و در حوزه پوشاک فعال بود و فقط از هویت او برای خارج کردن محموله عظیم استفاده شده بود.

 ضربه آخر با ورود سربازان گمنام امام زمان(عج)

قاضی دشتی فدکی در رابطه با وارد آمدن ضربه آخر به مافیای شکر در استان هم بیان کرد: این پروژه به مراحل حساس خود رسیده بود، برای همین از نیروهای اداره کل اطلاعات خراسان رضوی خواسته شد، وارد عمل شوند و مشخص کنند که محموله‌های عظیم شکر که باتبانی برخی واحدهای تولیدی و با ارائه فهرست‌های غیر واقعی از چرخه عرضه قانونی خارج شده اند، در نهایت به دست چه کسانی رسیده و پای چه افرادی در میان است.

در حالی که پرونده در شعبه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی دادسرای انقلاب مشهد در حال رسیدگی بود، مشخص شد در این رابطه حدود ۱۱ نفر به صورت سازمان یافته‌ای دست به اخلال در نظام اقتصادی کشور زده و با توجه به ارتباطات ویژه‌ای که بین برخی از عاملان اصلی این اقدام مجرمانه و تعدادی از مدیران کارخانه‌های تولید شکر وجود دارد، آن‌ها توانسته اند محموله‌های عظیم شکر را خریداری و پس از آن اقدامات مجرمانه خود را رقم بزنند. حتی بررسی تحرکات افرادمذکور توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات استان نشان می‌داد که مجرمان هنگام فروش شکرهای دولتی که هر کیلوی آن ۳هزارو۴۰۰ تومان قیمت داشت، وجه کالا با قیمت دولتی را به یک حساب و وجه حاصل از گران‌فروشی را که در مقطعی تا هرکیلو ۹ هزار و۷۰۰ تومان هم رسید به حسابی بی هویت واریز می‌کردند. در این مسیر اگر خریدار تن به این کار نمی داد، آن‌ها که قدرت در دستشان بود، از فروش شکر به او جلوگیری می‌کردند!

 سلاطین شکری که استان را بهم ریختند

جمع‌بندی اقدامات مذکور و نفوذ سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات خراسان رضوی کار رابه جایی رساند که مشخص شد، فلش تمامی جرایم صورت گرفته از سوی اخلالگران به سمت حدود چهار نفر می‌چرخد که در این میان دونفر آن‌ها عاملان اصلی بودند. هویت آن‌ها به سرعت استخراج و محل ترددشان تحت کنترل قرار گرفت.

جانشین دادسرای انقلاب مشهد ادامه داد: پس از آن دستور آغاز عملیات دستگیری اخلالگران در نظام اقتصادی کشور صادر و چهار متهم یکی پس از دیگری در مناطقی مانند وکیل آباد، دعبل خزایی و... در محاصره قانون قرار گرفته و بازداشت شدند.

یکی از دلالان وقتی مورد بازجویی قرار گرفت نحوه ارتباط گیری او با مدیران برخی کارخانه‌های تولید شکر و ایجاد رانت، برملا شد. در این بازه مستنداتی به دست آمد که نمایان می‌کرد فرد مذکور چگونه و به چه شیوه ای ۱۰ هزار تن شکر دولتی را هرکیلو تا ۹ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته است.

از طرفی گردش مالی تمامی حساب‌های مرتبط با عاملان اصلی سودجویی در بازار شکر که مسببان نارضایتی عمومی هم بودند، مورد بررسی قرار گرفت که خروجی آن ارقام چند صد میلیاردتومانی بود.

 اتهام اخلال درنظام اقتصادی برای متهمان

وی بیان داشت: در ادامه پس از دستگیری این مجرمان برای تمامی آن‌ها اتهام اخلال در نظام اقتصادی به واسطه خرید شکر باقیمت دولتی و فروش آن به صورت آزاد در نظر گرفته شد. از سوی دونفرعامل اصلی ماجرا برای تکمیل تحقیقات در بازداشت موقت به سر می‌برند و مابقی با قرار قانونی مناسب آزاد شده‌اند.

قاضی دشتی فدکی ضمن تشکر از اقدامات بی دریغ سربازان گمنام امام زمان (عج)، جرایم اقتصادی پلیس آگاهی و معاونت بازرسی سازمان صمت استان در به نتیجه رسیدن این پرونده پیچیده، به شناسایی دیگر افراد احتمالی در این رابطه اشاره و در این زمینه عنوان داشت: همچنین باتوجه به عمق تخلفات صورت گرفته و گسترده بودن موضوع که گویای وجود ارتباط بین برخی مسئولان واحدهای تولیدی و مدیران دستگاه‌های اجرایی است، احتمال افزایش دستگیری‌ها در این پرونده متصور است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.