۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 669736

جدای از آداب و رسوم و سنت‌هایی مثل علم‌کشی و برپایی دسته‌های عزاداری که با اندکی تفاوت، در بسیاری از نقاط کشورمان به چشم می‌خورد، رسم و رسوم برخی نقاط، جنبه‌های خاص‌تر و متفاوت‌تری دارد.

بازسازی واقعه کربلا توسط عزاداران ششتمد

از جمله می‌توان به آیین نخل‌گردانی، قوم بنی اسد، شیر گردانی، کاتب گردانی، طفلان العطش و علم گردانی به عنوان مهم‌ترین رسوم مردم ششتمد در روزهای تاسوعا، عاشورا و یازدهم محرم اشاره کرد. هر فردی که روز عاشورا را در شهر ششتمد گذرانده باشد یا بگذراند بی‌شک یکی از مسائلی که نظر او را جلب خواهد کرد، اجرای آیین‌های نمایش‌گونه متنوع در این روز است.

مردم از همان ابتدای روز عاشورا با نوای حسن و حسین و چاوشی، به مسجد اصلی شهر فراخوانده می‌شوند و بدین گونه مراسم به شکل رسمی شروع می‌شود و دسته عزاداران حسینی از میدان‌ و مسجد اصلی شهر حرکت می‌کنند و مسیر راهپیمایی معمولاً در دور شهر و بازگشت به مسجد جامع است.

در ابتدای دسته‌ها گروهی از کودکان و خردسالان که لباس سبز پوشیده‌اند و با ریسمانی به جای غل و زنجیر به هم متصل شده‌اند، ایستاده‌اند و فردی در هیبت شمر شلاق به دست به سمت آنان حمله می‌کند و اشعاری می‌خواند.

با سپیده دم روز عاشورا در جوار آرامگاه ابوالحسن بیهقی معروف به ابن فندق که در نزد مردم ششتمد به پیر مزار معروف است، متولیان آیین نخل‌آرایی و نخل‌گردانی در حال تدارک نخل ششتمد هستند؛ نخلی که با وسواس و دقت تمام باید آراسته شود، چراکه قرار است این نخل، تابوت نمادین حسین‌بن‌علی(ع) باشد. برای این منظور از اهالی هر کسی که پارچه‌ای فاخر دارد، برای تزیین هر چه بهتر این نخل به متولی تقدیم می‌کند.

شیر گردانی از مراسم دیگری است که در این روز اجرا می‌شود؛ شیری که به اعتقاد مردم این منطقه با حزن و اندوهی وصف‌ناپذیر باید پاسدار اجساد ۷۲ شهید کربلا باشد. شیری که از نرسیدن به واقعه کربلا خشمگین است و با اندوهی آلوده به خشم در میان دسته عزاداران سوار دوش افراد می‌چرخد و بعضاً به زمین می‌نشیند و خاک نگونبختی به سر می‌ریزد و هرگاه با نمادهای اشقیا مثل شمر برخورد می‌کند، با خشمی وصف‌ناپذیر به سمت آنان حمله‌ور می‌شود؛ گویی می‌خواهد آنان که به امام حسین(ع) چنین ستمی روا داشتند را از صحنه هستی محو کند.

این مراسم که از روز نهم محرم شروع می‌شود، در روز یازدهم و با مقتل‌خوانی در قتلگاه و معمولاً در جوار آرامگاه بیهقی و حضور هیئت قوم بنی اسد پایان می‌یابد. آیین قوم بنی اسد نیز از مراسم جالب توجه شهر ششتمد است. قوم بنی اسد، نخستین قومی بود که بر سر اجساد شهدای کربلا حاضر شدند و سنت عزاداری بر شهدای کربلا پس از هزار و ۴۰۰ سال از آنان باقی مانده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.