رئیس قوه قضائیه گفت: امروز فضای کشور فضای مقاومت است و نه مذاکره.

امروز فضای کشور فضای مذاکره نیست، فضای مقاومت است/ بی‌توجهی به قیمت‌گذاری‌ها مصداق منکرات است

قدس آنلاینحجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در گردهمایی فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر گفت: نامگذاری هفته اول ماه محرم به برکت قیام امام حسین (ع) و فلسفه قیام امام حسینی به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر بسیار بجا و مناسب است.

وی افزود: فضای عاشورایی جامعه ما اقتضاء می کند که با فلسفه قیام حسینی آشنا شویم و اینکه امروز کسی در کسوت آمر به معروف قرار گیرد تأسی از امام حسین (ع) است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه موعظه کردن و موعظه شدن امر بسیار  خوبی است، تصریح کرد: حجت از امر است و امر شرایط خود را دارد و در کلمات فقهای بزرگ هم به آن اشارات ویژه ای شده است. همچنین در نهی هم استعلایی وجود دارد و فقها هم در این باب بحث کرده اند. به طوری که برخی فقها، آمر به معروف را مجاهد در راه خدا مطرح کردند و برخی فقها در کتاب جهاد در این رابطه مباحثی را مطرح کردند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از جلوه های الهی است، خاطرنشان کرد: در این رابطه آمر به معروف و ناهی از منکر، مجاهد در راه خدا بودن و وظیفه جهادی بودن انجام دادن است. آمر به معروف و ناهی از منکر در جایگاه جانشینی خدا و رسول خداست به همین منظور از رسانه آمر باید سخن خدا شنیده شود. در روایات آمده که آمر به معروف و ناهی از منکر، جایگاه جانشینی خدا و پیغمبر خدا را دارند.

وی با اشاره به اینکه خلافت مراتبی دارد، گفت: موضوع امر به معروف و نهی از منکر مرتبه ای از خلافت است.

رئیسی یادآور شد: جلوه ای از کار خلافت، قاضی است چون قضاوت شأن خدا و رسول خدا و امیر المومنین است. کسی که در جایگاه قضاوت قرارمی گیرد غیر از آنچه خدا حکم کرده حق ندارد حکم دیگری اعلام کند و باید حکم الله را بگوید. در هر دانشگاهی تحصیل کرده و دارای هر مدرکی که باشد باز هم باید حکم الله را صادر کند و به این منظور در قضاوت شناخت حکم و موضوع لازم است و دخالت نکردن هیچ گونه حب و بغضی در قضاوت ضروری است. آمر به معروف و ناهی از منکر باید فقط امور خدا را معروف کرده و از برخی جهات نهی کند. به قول معروف اگر این موضوع برای حال گیری باشد، اسمش امر به معروف نیست و اگر امر به معروف شد باید برای خدا باشد.

به گفته وی، در امر و نهی کردن آنچه در قضاوت است، حقیقت امر و نهی است. آمر در جایگاهی قرار دارد که خالق و رب آن را گفته است که آن جایگاه، جایگاه برتری محسوب می شود. در این جا خدا قدرتی به آمر به معروف و ناهی از منکر می دهد که امر کننده و نهی کننده با قدرت در جایگاه برترقرار گیرد. در اینجا خود شخص درجایگاه برتر نیست بلکه این به واسطه آمر به معروف بودن است که در جایگاه برتر قرار می گیرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: به این جهت باید قدرتمندانه این موضوع را پیگیری کرد تا موضوع امر به معروف و نهی از منکر محقق شود. در برخی از اوقات به یک بار گفتن ها نباید اکتفا کرد و اگر لازم شد چندین بار باید گفت تا تلاش برای تحقق امر به معروف صورت گیرد. چرا که معروف به اندازه تمام زیبایی های عالم و منکر به اندازه تمام پلشتی ها در عالم است.

وی با بیان اینکه اخلاق کریمه، باورهای الهی از بهترین معروف ها محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: برای تحقق معروف های اداری، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی در کسب و کار و بازار و در حوزه های مختلف اخلاقی و اقتصادی باید تلاش های زیادی شود و همه آنچه نبایدها در حوزه کسب و کار و حوزه های مختلف است، باید لحاظ شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با تأکید بر اینکه در تحقق امر به معروف و نهی از منکر همه باید حس داشته باشند، گفت: کسی که امر به معروف نکند و حس این کار را نداشته باشد، طبق روایات یک فرد مرده است و بنابراین شاخص زنده بودن، امر به معروف ونهی از منکر و همچنین احساس مسئولیت است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: این امر به اندازه ای مهم است که در روایات آمده که تمام فرایض بند به این فریضه است. اگر در جامعه ای حس مسئولیت کمتر شد باید شاهد گسترش فساد و انواع ظلم ها باشیم. تا جایی که وجود مقدس امیرالمومنین فرموده اند، اگر امر به معروف و تسلط اشرار در جامعه را در کفه ترازو قرار دهند، اگر امر به معروف در کفه سنگین تر قرار گیرد، اشرار در آن جامعه وجود نخواهند داشت.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: جامعه‌ای که در آن احساس مسئولیت نباشد و حس امر به معروف و نهی از منکر هم وجود نداشته باشد، خطر وجود بدی‌ها افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در یک اداره، فردی رشوه می‌گیرد و فرد دیگری هم آن را می‌بیند اما احساس مسئولیت در مقابل این فرد نمی‌کند و می‌گوید «اگر به من بگویند به تو چه؟»؛ امام حسین (ع) جان خودشان را برای امر به معروف دادند و ما نمی‌توانیم در این راه یک «به تو چه» تحمل کنیم؟

وی با بیان اینکه آمر به معروف، مجاهد فی سبیل‌الله است، گفت: پرچم امر به معروف و نهی از منکر در کشور را امام بزرگوار برافراشتند. امروز دشمن ‌به دنبال این است که مفاسد فکری، اخلاقی و انحطاط در جامعه را افزایش دهد.

رئیس قوه قضائیه حفظ نظام جمهوری را اعرف معروفات دانست و گفت: دیروز اگر اَنکر منکرات، نظام طاغوتی بود، امروز اَعرف معروف‌ها، حفظ نظام جمهوری اسلامی است چرا که دشمن به دنبال تضعیف نظام آن هم از طریق ایجاد یأس در جامعه است.

وی با بیان اینکه ایجاد امید در آحاد جامعه، از مهم‌ترین معروف‌ها است، افزود: مردم با امید زندگی می‌کنند و دشمن به دنبال آن است که در جامعه ما فساد را گسترش دهد. کسانی که در جایگاه‌ ولایت، پیرو بصیرت هستند، باید با همه وجود در سخن و عمل، این موضوع را گسترش دهند. دشمن امروز به دنبال حساسیت‌سنجی و سپس حساسیت‌زدایی است.

رئیسی در ادامه با تقدیر از فعالیت‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: اینکه این ستاد فقط وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را دارد، برداشت نادرستی است چرا که این ستاد فقط وظیفه احیای این فریضه را دارد. نظام ما، نظام آمر و ناهی است و بر چهار اصل اساسی استوار است که از جمله آنها می‌توان به اقامه نماز، زکات، گره‌گشایی از کار دیگران برای رضایت خدا اشاره کرد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نهی از بدی‌ها باید در همه حوزه‌ها باشد، تصریح کرد: بحث از امر به معروف و نهی از منکر باید در همه لایه‌های نظام وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: کسی که اعلام فساد و تخلف می‌کند، دیگر شاکی خصوصی نیست چرا که اعلام‌کننده و گزارشگر است و باید مورد حمایت قرار گیرد و تمام لایه‌های نظام باید حامی آمر به معروف باشند که اگر نباشند، این موضوع با رویه کل نظام سازگاری نخواهد داشت.

رئیسی با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی باید پاک بماند گفت: در حوزه مسائل اقتصادی، از مهمترین معروف‌ها می‌توان به رونق تولید و ساماندهی و مصرف اقتصادی اشاره کرد. از منکرها هم می‌توان به مصرف بی‌رویه از داشته‌هایمان اشاره کرد چرا که اسراف و مصرف بی‌رویه، از منکرها است. از دیگر منکرها می‌توان به بی‌توجهی از حقوق مصرف‌کننده و خریدار و بازار بی‌رویه و بی‌توجهی به قیمتگذاری‌ها اشاره کرد. در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، آنچه از بایدها و نبایدها مهم است، باید تضمین شود و این موضوع که امر به معروف و نهی از منکر، حس مسئولیت‌پذیری در همه آحاد جامعه است، باید تبیین شود. این دیگر «به شما مربوط نیست»، محسوب نمی‌شود. اگر فسادی رخ داد، مردم با احساس مسئولیتی که دارند، در مورد آن عمل کنند البته که سازمان‌های مربوطه که وظیفه نظارت‌گر دارند، باید کار خود را انجام دهند اما مردم باید نظارت همگانی در باب امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند و این احساس مسئولیت باید در کل آحاد جامعه وجود داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه مهم‌ترین معروف‌ها، اجرای عدالت است، بیان کرد: این مهم با نظام خودکنترلی قابل اجراست که طی آن هر کسی یا هر فردی در هر اداره‌ای در خلوت خود، موضوع را لحاظ کند تا دچار فساد نشود. به مدیران تأکید می‌کنم اگر می‌خواهند درجه تخلف را در اداره خود کاهش دهند، باید موضوع مسئولیت‌پذیری و خودکنترلی را در کنار گسترش معنویات لحاظ کنند. همچنین مسئله حضور همگانی، یکی دیگر از ضمانت‌های اجرای عدالت است.

وی افزود: سومین تضمین برای اجرای قانون و عدالت، فعالیت‌ سازمان‌های نظارت‌گر است و به عنوان چهارمین تضمین می‌توان به برخورد عبرت‌آموز با مجرم اشاره کرد. به طور کلی مجموعه این موارد، اجرای عدالت و قانون را در جامعه تضمین می‌کند.

رئیسی با تأکید بر اینکه فضای کشور امروز فضای مقاومت و نه مذاکره است، گفت: فضای کشور امروز فضای ایستادگی در برابر دشمن است؛ ایجاد چنین فضایی در کشور به دلیل تدابیر و مدیریت‌های رهبری بوده است و تا به امروز رهبری با کمک‌های خود و با بصیرت و هدایت تلاش کرده که فضای کشور ما فضای مقاومت باشد و بماند. تا دیروز دشمن فساد را در جامعه تبلیغ می‌کرد اما امروز فضای کشور برخلاف خواست دشمن، فضای مبارزه با فساد است.

رئیس قوه قضائیه گفت: دشمن به دنبال این بود که فضای ایستادگی در کشور را تضعیف کند و سعی داشت موجی از فساد در کشور را القاء کند که موفق نشد. مگر می‌شود در یک جامعه اسلامی کسی بخواهد فساد کند و موفق شود؟ البته ممکن است جولان‌هایی داشته باشد اما این بقایی ندارد.

وی در پایان با اشاره به درخواست رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در رابطه با اختصاص شعبه ویژه برای حمایت از آمران به معروف خاطرنشان کرد: همه شعبات دادگستری‌های ما برای امر به معروف و نهی از منکر مسئول هستند البته نه فقط دادگستری‌ها بلکه تمامی دستگاه‌ها و بخش‌های زیرمجموعه و همچنین بخش‌های دولتی، چنین وظیفه‌ای را دارند. علاوه بر این، دستگاه‌های اطلاعاتی، نظامی و انتظامی و سازمان‌های مختلف اداری هم باید موضوع امر به معروف و نهی از منکر را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.