رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: مردم گوشت مورد نیاز خود را برای تهیه غذای نذری از مراکز عرضه مجاز تهیه نمایند و به مهر دامپزشکی بر روی لاشه‌ها و همچنین برچسب آویزان شده بر روی ران یا سردست لاشه توجه کنند.

اصول بهداشتی برای تامین گوشت غذاهای نذری در روزهای تاسوعا و عاشورا

به گزارش قدس آنلاین، محمود قربان‌زاده  با تاکید بر توصیه‌های بهداشتی در ایام محرم عنوان کرد: تامین گوشت نذری سالم باید از طریق ذبح حیوان در کشتارگاه‌های دام تحت نظر دامپزشکی بوده و مدت زمان پیش سرد آن طی شده باشد.

وی ادامه داد: هیات‌های مذهبی دام نذری را باید از مراکز عرضه مجاز دام، دارای دکتر دامپزشک که به صورت مستقل و یا وابسته به کشتارگاه وجود دارند، تامین نمایند. ذبح دام باید در کشتارگاه بوده و مردم از کشتار در معابر عمومی و منازل پرهیز کنند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: حمل و نگهداری گوشت نذری تا زمان طبخ باید در دمای ۰ تا ۴ درجه باشد، همچنین نباید گوشت را بدون لفاف و پوشش در کنار مواد غذایی دیگر در یخچال نگهداری کرد و در صورت مشاهده تغییر رنگ و بوی گوشت مردم باید با شبکه‌های دامپزشکی شهرستان تماس بگیرند.
قربان‌زاده در خصوص نحوه نظارت بر تامین گوشت توسط دامپزشکی بیان کرد: تامین دام سالم نذری با معاینه دام توسط دکتر دامپزشک امکان پذیر است. این خدمات توسط دامپزشکان مستقر در میادین دام و یا میدان دام داخل کشتارگاه ارائه می‌شود.
وی افزود: بر فرایند کشتار و سلامت گوشت و احشاء خوراکی نیز دامپزشکان در کشتارگاه‌های دام و یا مراکز خیریه نظارت دارند. به منظور نظارت بر ذبح دام و استحصال گوشت نذری تعداد ۴۶ اکیپ ثابت در کشتارگاه‌ها و مراکز خیریه استان مستقر بوده و ۶۸ اکیپ سیار در سطح شهر و حومه در امر نظارت برمراکز عرضه دام زنده و بازرسی هیئت های مذهبی و متقاضیان انجام وظیفه می‌کنند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان تشریح کرد: همچون سالیان گذشته در تاسوعا و عاشورای حسینی با تشکیل ستاد نظارت بر ذبح دام نذری در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی و شبکه های دامپزشکی شهرستان‌ها، مجموعه دامپزشکی در حد امکانات خود پاسخگوی نیاز عزاداران عزیز خواهد بود، همچنین اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی در کشتارگاه‌ها، میادین دام و سطح شهر بر روند سلامت تامین گوشت نذری نظارت خواهند داشت.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.