رئیس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی گفت :پانسیونهای فعال در مشهد کاملا خصوصی هستند و در واقع ما هیچ پانسیون دولتی فعالی در مشهد نداریم.

فعالیت خوابگاه زنانه به اسم پانسیون دانشجویی/ ۱۲ پانسیون غیررسمی درانتظار نظارت جدی/ساختمانهایی برای اقامت شبانه دختران مهاجر

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: متاسفانه چند سالی است که در شهر های بزرگی چون مشهد شاهد رشد و گسترش قارچ‌گونه خوابگاه‌های غیرمجاز دانشجویی و کارمندی هستیم جایی که بیشتر به یک گرم خانه شبیه است تا خانه.

غم غربت، حشر و نشر با آدم‌های جورواجور و با فرهنگی غریب، مشکلات تغذیه‌ای، بیماری و هزار مکافات پس‌ازآن، مشکلات فرهنگی و ...از جمله مسایل این گونه مکان هاست.

این مکان ها تا چه اندازه استانداردهای لازم را برای اسکان دختران جوان دارد؟ آیا پانسیون ها مجوزهای لازم برای فعالیت را از سوی دستگاه های ذیربط دارند؟ آیا نظارت کافی بر عملکرد این گونه خوابگاهها وجود دارد؟ و...چندین و چند اما و اگر دیگر که در این گزارش به آن می پردازیم.

***دختران مهاجر به مرکز

سهیلا ن یکی از آن دختران جوانی است که برای کار به مشهد آمده است. می گوید : مجبور بودم برای کار به مشهد مهاجرت کنم جایی برای سکونت نداشتم تا اینکه از طریق اینترنت متوجه شدم که می توانم درپانسیون اقامت کنم. می دانم خیلی سخت است اینجا هم کوچک است و هم شلوغ هم امکانات کافی برای سکونت ندارد ولی من فقط شبها به اینجا می آیم و فعلا هم چاره ای جز این ندارم.

زهرا موسوی دختر جوان دیگری است که چون مجبور است دور از خانواده زندگی کند در پانسیون زندگی میکند. اوهم از وضعیت موجود رضایتی ندارد و می گوید: می بیند که در این هوای گرم حتی از داشتن یک کولر محرومیم و گاهی وقتها نفس کم می آوریم. اینجا اتاق ها کوچک است و ۹ نفر مجبوریم در یک اتاق زندگی کنیم. اینجا خانه نیست فقط جایی است برای اینکه شب در خیابان نمانیم.

***استانداردهای پانسیون

در همین خصوص سرهنگ امید نودهی رئیس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی در پاسخ به این سئوال که چه سازمان یا نهادی مجوز فعالیت پانسیون ها را صادر می کنند گفت: متولی دادن مجوز به این گونه واحدها اتحادیه مهمانپذیران و آپارتمان داران مشهد و نظارت آن بر عهده بازرسین اتحادیه است.

وی ادامه داد: در مشهد حدود ۱۲ پانسیون به صورت کاملا خصوصی فعالیت می کنند و در واقع ما هیچ پانسیون دولتی فعالی در مشهد نداریم که از این تعداد ۳ مورد آن پسرانه و بقیه دخترانه است.

نودهی در توضیح وضعیت فضای استاندارد پانسیون ها افزود: تمامی پانسیتون ها شامل شاغلین اعم از کارمندی و آزاد می باشند و هیچ پانسیون دانشجویی نداریم. در خصوص فضای استاندارد پانسیون ها باید بگویم که هر اتاق باید دارای تخت تاشو و تشک باشد و با توجه به فصول مختلف سال باید حتما از امکاناتی مانند کولر، بخاری و...برخوردار باشد.

وی ادامه داد: پانسیون ها نباید در کنار کافه سنتی ها و مشاغل آسیب زا و صنوف تعمیر گاهی باشند و فضای هر پانسیون باید به اتاق نگهبانی، نماز خانه، آشپزخانه مرکزی، ماشین لباس شویی، جعبه کمک های اولیه و لوازم اطفاع حریق مجهز باشد.

***پانسیون غیر دانشجویی نداریم

در ادامه محمد پوررضایی رئیس اتحادیه هتل آپارتمان داران و مهمانپذیران مشهد نیز گفت: یکی از بزرگترین مشکلات دانشجویان شاغل و غیر بومی چگونکی اسکان آنها است بخصوص دانشجویانی که از خوابگاه های دانشجویی تحت نظارت دانشگاه استفاده نمی کنند که البته این عدم استفاده هم به دلایلی همچون تکمیل ظرفیت، عدم ارائه خدمات مورد نظر دانشجو، شاغل بودن دانشجو در محیط خارج از دانشگاه و...می تواند باشد.

پورضایی ادامه داد: در همین راستا و برای ساماندهی و نظارت بیشتر بر اینگونه خوابگاه ها، کمیسیون نظارت در سال ۹۸ رسته خوابگاه دانشجویی را به اتحادیه مهمانپذیران مشهد واگذار کرد ، مشروط به اینکه شرایط مکانی و فردی متقاضیان خوابگاه با نظارت صنفی منطبق گردد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا پانسیون غیر دانشجویی هم در مشهد وجود دارد گفت: خیر ما هیچ پانسیون شاغلی در مشهد نداریم مگر پانسیون های دانشجوی شاغل که دقیقا به همین دلیل و با توجه به گزارش چند مورد تخلف مبنی بر حضور افراد غیر مرتبط در این مکان ها تعداد دو پانسیون در حال حاضر پلمپ شدند و بقیه هم مشغول رفع نقص هستند تا با استانداردهای لازم هماهنگ شوند که در غیر این صورت از فعالیت این تعداد هم ممانعت به عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به ضرورت کسب مجوز اتحادیه برای فعالیت پانسیون ها گفت : در همین راستا اتحادیه با همکاری موسسه ناظر بر فعالیت خوابگاهای غیر دولتی نسبت به شناسایی خوابگاه دانشجویی و شاغل در سطح شهر اقدام کرد که منجر به شناسایی ۱۲ مورد خوابگاه خواهران و برادران بدون مجوز شد که با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی برای آنها اخطار صادر شد.

رئیس اتحادیه هتل آپارتمان داران و مهمانپذیران مشهد اضافه کرد: با توجه به اینکه پس از بازدید و بررسی بازرسین اتحادیه از واحدهای موصوف مشخص شد که هیچکدام از ۱۲ مورد واحد یاد شده دارای استانداردهای مورد نیاز خوابگاه از قبیل سالن ورودی، اتاق نگهبان، سیستم نظارت تصویری، سیستم اعلام حریق، نمازخانه، کتابخانه، آشپزخانه عمومی، سرویس بهداشتی به تعداد مورد نیاز، حمام، فضای لازم جهت سکونت دانشجویان شاغل و مواردی از این قبیل را نداشتند اخطار جهت مراجعه به مرجع ذیصلاح و رفع نقص صادر شد و در صورت عدم رفع نقص پلمپ خواهد شد.

وی گفت: این اتحادیه برای اینکه اقامت متقاضیان استفاده از خوابگاه به مشکل برنخورد پیشنهاد استفاده از ظرفیت و فضای هتل اپارتمان ها و مهمانپذیران تحت پوشش را به مراجع مرتبط با اسکان دانشجویان داده است. بد نیست بدانید که قیمت و نرخ خوابگاه ها بر اساس نوع خدمات، فضای خوابگاه، تجهیزات در دسترس در فضای خوابگاه تعیین می شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.