گالری های تهران این روزها میزبان نمایشگاه های متفاوت و جذابی از عکس تا نقاشی های قهوه خانه ای و نمایش دست نوشته و شبیه نامه های متعلق به دوره قاجاری است که بازدید آنها برای هنردوستان خالی از لطف نخواهد بود.

از شبیه‌نامه‌های قاجاری «به روایت نسخه‌خوانان» تا «نقش و نقل عاشورا» در نقاشی قهوه‌خانه‌ای

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، روز گذشته ۱۵ شهریورماه، گالری های تهران افتتاحیه ۱۱ نمایشگاه عکس، آثار حجمی و نقاشی را پشت سر گذاشتند و طی هفته های آتی میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی خواهند بود. در ادامه گزارشی از نمایشگاه های تازه افتتاح شده را می خوانید.

نمایشگاه عکس تهمینه منزوی با عنوان «خاک سرد خاک سرخ» روز گذشته در گالری راه ابریشم افتتاح شد. منزوی در توضیحات این نمایشگاه آورده است: « جزیره»؛ خاکی جدا مانده از سرزمین اصلی؛ تک افتاده! باری از تنهایی بر دوش! تنهایی غریبی که از او هویتی ساخته متفاوت و نه از جنس موطن اصلی! همان اندک فاصله‌ مکانی، به غریب‌ترین شکل ممکن او را اسیر کرده. او را تغییر داده. احوالاتش را شبیه همه‌ جداماندگان کرده! ایمانش، اعتقادش، غم و شادی‌اش همه از جنس دیگری است. به شکل دیگری است متفاوت با به هم پیوستگان. از جنس تنهایی... »

«خاک سرد خاک سرخ» تا ۲ مهرماه در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، پلاک ۲۱۰ برپاست.

نمایشگاه «منظره‌ها» مجموعه آثار ساسان نصیری هنرمند نقاش است که در گالری ایران شهر به نمایش درآمده و تا جمعه ۲۹ شهریورماه دایر است. علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۱/۶۹ مراجعه کنند.

همچنین به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) نمایشگاهی از نقاشی‌خط‌های ۹ هنرمند با عنوان «نقش و نقل عاشورا» و چهار پرده نقاشی قهوه خانه ای در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی به‌ نمایش گذاشته شده است.
در این نمایشگاه چهار پرده عاشورایی به هنرمندی محمدرضا حسینی و آثار هنرمندان نقاشی خط از جمله روح‌الله حسین‌زاده، محمد اردلانی، هانی شرار، حسن صالح ریاحی، عظیم فلاح، سمیرا گلزاد، مرضیه بهرامی، زهرا بهرامی در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی افتتاح شده است.

در این چهار پرده که بزرگترین تابلو واقعه عاشورایی در ابعاد ۵۰۰ در۲۰۰ سانتی متر و تکنیک رنگ و روغن بر روی بوم است که جلوه هایی از عاشورا را به تصویر کشیده شده است. در نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط از چهار شیوه و گرایش و تکنیک‌های اکرولیک، ترکیب مواد، مرکب، ورق طلا و غیره استفاده‌ شده است. هنرمندان در این رویداد تلاش کرده اند از رهگذر آثارشان در مسیر ابراز ارادت به ساحت اباعبدالله الحسین (ع) گام بردارند.
این نمایشگاه تا ۲۵ شهریورماه ۹۸ از ساعت ۱۰ تا ۱۹ به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک‌وی، خیابان فیاضی، خیابان بوسنی هرزگوین، سه‌راه دکتر حسابی میزبان هنردوستان است.

نمایشگاه ویدئو و نقاشی «شبانه‌ها» مجموعه ای از آثار سمانه وفایی است که در گالری اعتماد نگارستان به نمایش درآمده است و تا دوم مهرماه به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان  میزبان علاقمندان است.

همچنین گالری ایده از روز گذشته میزبان نمایشگاه گروهی «پویش رنگ‌ها ۶» است و هنرمندانی همچون نسرین حسینی دلجو، طاهره خواجه پور، زهرا رفیعی، آیدا دولت آبادی، سمانه جهان گشت، زینب سامعی، سارا حسنی و ... آثار خود را در این نمایشگاه گروهی به نمایش درآورده اند. علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه به گالری ایده واقع در کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، پلاک ٢٦ مراجعه کنند. این نمایشگاه تا ۲۱ شهریورماه میزبان علاقمندان است.

همچنین نمایشگاه آثار نقاشی رضا نیکو سمیعی تا ۲۰ شهریور در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برپاست.

نمایشگاه «مقیم» کاری از پگاه رجامند که مجموعه ای از آثار نقاشی است این روزها در گالری اُ به نمایش درآمده است. در توضیح این نمایشگاه آمده است: «مجموعه‌ پیش رو حاصل نگاه و احساس پگاه رجامند در سال اخیر به موضوعاتی همچون ترک ‌شدن و تنهایی است. او با به ‌تصویرکشیدن فضاهایی سحرآمیز و گشودن زیبایی و حجم رعب‌انگیز مستتر در فضاها و بناهای متروک و صنعتی، تلاش دارد تا این مفاهیم را به زبان خود بیان کند».

علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا ۲۶ شهریورماه به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول مراجعه کنند.

پنجمین نمایشگاه شبیه‌نامه‌های دست‌نوشت دوره قاجار با عنوان «به روایت نسخه‌خوانان» توسط خانه تئاتر با حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران و همکاری خانه هنرمندان ایران تا ۲۶ شهریور در دو گالری ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

این نمایشگاه انفرادی، مجموعه‌ای از هفتاد تصویر شبیه‌نامه دست‌نویس و گزیده شده از مجموعه‌های مهم شبیه‌نامه دوره قاجار است که با پژوهش و جست‌وجوی چندین‌ساله رضا کوچک‌زاده (کارگردان و پژوهشگر هنرهای نمایشی) انتخاب و برای نمایش به شکل پوستر درآمده‌ است.

نمایشگاه «مجسمه‌نگاری» با آثاری از مینا صدری و حسین عصمتی نیز تا ۲۵ شهریورماه در گالری تابستان خانه هنرمندان برپا است. در این نمایشگاه آثار مجسمه‌نگاری شامل ۱۴ مجسمه برنز و ۳۵ تابلو طراحی روی مقوا و کاغذ که از پیش‌طرح‌های مجسمه‌های برنز است به نمایش گذاشته شده است. تابلوها و مجسمه‌هایی که حاصل سال‌ها مطالعه و تحقیق از آثار نگارگری و تجربه در عرصه مجسمه‌سازی است و در قالب مجسمه‌های نگارین به نمایش درآمده است. علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر،خانه‌ هنرمندان ایران مراجعه کنند.

نمایشگاه گروهی نقاشی «گریوهوشی» تا ۲۰ شهریورماه در نگارخانه نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک ۳۳، زنگ سوم برپاست.

نمایشگاه نقاشی رئوف فلاح با عنوان «تمایل» نیز روز گذشته در گالری چهارده افتتاح شده است. فلاح در توضیح نمایشگاه خود آورده است: « آنچه هستی چرا نباید...؟ آنچه نیستی چرا باید...؟
این علامت سوالی است که مدت ها مثل چراغ های راهنمای چهارراه های شهر در ذهنم روشن و خاموش می شود. کوشیدم این تمایل به دوگانگی یا دیگرگانگی را با نقاشی تصویر کنم. با رنگ. من به واسطه ی رنگ ها بودن را دوست تر دارم.» «تمایل» تا ۲۵ شهریورماه در گالری چهارده به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، پلاک ۱۴، خانه نگار ۱۴ میزبان علاقمندان است.

همچنین پروژه تابستانی تحت عنوان «سه در سه: پروژه سوم» در کانسپت استور اردیبهشت برپاست. «سه در سه» عنوان پروژه‌ایست از گالری اُ با هدف معرفی هنرمندان جوان و نوظهور که‌ سومین دوره خود را تابستان امسال برگزار می‌کند. این برنامه شامل ۴ نمایش و هر نمایش شامل ۳ نمایش انفرادی است که هریک به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. هریک از هنرمندان انتخاب شده برای این برنامه در فضایی جداگانه در پلتفورم اردی‌بهشت آثار خود را به نمایش می‌گذارند..

هنرمندان منتخب دوره‌ی سوم در سال ۱۳۹۸، در حوزه‌های طراحی، نقاشی و مجسمه‌سازی فعالیت می‌کنند. به طور کلی، این پروژه نگاهی ویژه به نسل جوانی از هنرمندان ایرانی ارایه می‌دهد که در مراحل اولیه‌ حرفه‌ی هنری خود هستند. علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۲۵ شهریورماه به خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه ی دوم مراجعه کنند.

نمایشگاه عکس «استعداد ای . جی۱۵»مجموعه ای از آثار شیوا خادمی تا ۲۱ شهریور در گالری Ag واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان عضدی جنوبی، پلاک ۴۳ برپا است.

همچنین نمایشگاه گروهی نقاشی «ده روز آفتابی» تا ۲۶ شهریورماه در گالری خط سفید به نشانی ولیعصر، روبروی جام جم، کوچه پروین شماره ۲۲ برپاست.

نمایشگاه نقاشی «اقلیم» نیز تا ۲۶ شهریوماه در گالری میرمیران واقع در خانه هنرمندان برپاست. در نمایشگاه «اقلیم هشتم» ۱۸ اثر ارائه شده که حول محوری است که به هر دو جنبه خیال نظر می‌افکند و از یک طرف با وارونگی کامل واقعیت صحنه به صحنه محل نمایش اضطراب و ناپایداری انسان نوین تبدیل می‌شود و از طرف دیگر بیننده با جهان فراسو و جهان مثالی و خلق مداوم روبرو می‌شود، جستجو گری در دو جهان زیر و رو پایین و بالا در این آثار در جایی به هم پیوند می‌خورد و آنجا جایی نیست به جز اقلیم هشتم. همچنین نمایشگاه گروهی نقاشی «انسان بدون انسان» نیز تا ۲۶ شهریورماه در گالری پاییز خانه هنرمندان میزبان علاقمندان است.

همچنین گالری زیرزمین دستان نیز تا ۲۲ شهریورماه میزبان نمایش آثار نقاشی علی رازقندی است. علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه می توانند به خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ مراجعه کنند.

نمایشگاه آثار نقاشی آبرنگ محمدرضا آتشزاد تا جمعه ۱۵ شهریور ماه  در نگارخانه آتشزاد واقع در خیابان ولیعـصر، نرسیـده به میـدان ونک، خیابان عباسپـور (توانیر) شمالی، بعـد از پل همت، پلاک ۲۳ برپاست.

نمایشگاه آثار عاشورایی هفت نسل طراحان گرافیک ایران (متولدین دهه‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۷۰) در گالری مهر هنر برپاست. در این نمایشگاه آثار عاشورایی هنرمندانی چون قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، مصطفی اسدالهی، مسعود سپهر، مسعود نجابتی، رضا عابدینی، فرزاد ادیبی، علی وزیریان، محمد خزایی، کورش پارسانژاد، اونیش امین الهی، محمد اردلانی، آرش تنهایی، سیدحسن موسی زاده، محسن سلیمانی، حامد حکیمی، علی مدیری و... با هدف تقویت نگاه هنری مردم به فرهنگ عاشورا و با حمایت موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع)، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آثار این نمایشگاه بخشی از مجموعه پژوهشی هنر عاشورایی محمد اردلانی است که طی ۱۵ سال گذشته جمع‌آوری و یا در ورکشاپ‌های او، خلق شده است و ضمن گسترش کمی و کیفی خود، نمایش‌های متفاوتی در مجموعه‌هایی چون موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای معاصر اصفهان، موزه هنر امام علی(ع) و ... داشته است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۷ شهریورماه، همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ به گالری مهرهنر واقع در تهران، میدان تجریش، خیابان دزاشیب (کبیری)، پلاک ۱۳۵ مراجعه  کنند. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.