عضو مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی گفت: انقلاب اسلامی با اتکا بر نهضت عاشورا ، تاسی از فرهنگ مقاومت و پیروی از رهبر معظم انقلاب بر دشمن پیروز شده است.

شاخصه  انقلاب اسلامی پیروی از نهضت عاشورا است/ مردم فرصت حضور در مراسم های عزاداری اهل بیت (ع) را از دست ندهند

آیت الله حسن عالمی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: مداحی برای اهل بیت(ع) از اهمیت بالایی برخوردار است  و در نزد خداوند متعال نیز دارای اجر و ثواب بسیار زیادی  می باشد.

وی تصریح کرد: در روایات مختلف و متعدد بر جایگاه مداحی و روضه خوانی درست که باعث ایجاد اندوه و اشک در بین مردم شود، سفارش های زیادی صورت گرفته  و حتی تاکید شده است که اگر در مراسم ها و جلسات عزاداری امام حسین (ع) قطره اشکی از یک فرد سرازیر شود ممکن است باعث نجات خودفرد  و حتی امت اسلام شود.    

عضو مجلس خبرگان رهبری  در استان خراسان رضوی افزود: از این رو به مداحان و مرثیه سرایان تاکید و توصیه می شود که کار ارزشمند مداحی را مبتنی بر افزایش و توسعه معارف اهل بیت(ع) قرار داده و در این مسیر از اطلاعات درست و مستند استفاده کنند و از مواردی که بنیه و اساس تاریخی ندارند و در سند و کتاب معتبری نقل نشده است به شدت پرهیز کنند، زیرا حضور در این گونه مراسم ها نه تنها ثوابی ندارد بلکه حتی سفارش به دوری از آنها شده است.

آیت الله عالمی بیان کرد: در این راستا و بویژه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی که اوج بهره گیری از مراسم دهه اول محرم است دو نکته به مداحان عزیز توصیه می شود، اولا مستنداتی که اشعار و مرثیه ها را از آنها برداشت می کنند معتبر باشد و دوم اینکه در شیوه ارائه مطالب مراقبت لازم را داشته باشند تا مطابق با  شان و جایگاه جلسات روضه و عزاداری برای اهل بیت عصمت و طهارت باشد.

وی تصریح کرد: مردم نیز حضور در مراسم های عزاداری اهل بیت (ع) بویژه روزهای تاسوعا و عاشورا را به منظور ارادت به ائمه اطهار و یک فرصت ارزشمند، از دست ندهند و در راستای این سرمایه معنوی بزرگ  توجه داشته باشند که در مراسم هایی شرکت کنند که شان و جایگاه ائمه و قیام عاشورا حفظ می شود و سخنران، مداح و مرثیه سرا با اتکا بر اطلاعات درست و مستند و به دور از هرگونه ریاکاری و مبتنی بر اخلاص به ارائه معارف و تبیین قیام عاشورا می پردازند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: از طرفی براساس مستندات تاریخی و کتب مقاتل و بحار الانوار به صراحت از امام حسین (ع) نقل شده است که هدف از نهضت و قیام عاشورا تبیین و اشاعه فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، زیرا در دوران حکومت بنی امیه سعی بر این شده بود که  فریضه های دینی به فراموشی سپرده شود و در مقابل بر گسترش منکرات تاکید شده بود به طوری که یزید علنا در حوض شراب شنا می کرد که مجموعه این عوامل سبب شد تا امام حسین (ع) قیام عاشورا را پایه ریزی کنند، از این رو مردم توجه داشته باشند که از هدف اصلی قیام عاشورا و عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر غفلت نکنند.

وی تصریح کرد: از طرفی افرادی درصدد هستند که نهضت و قیام عاشورا  را از سیاست جدا کنند، در حالی که هدف و تصمیم سیاسی امام حسین (ع) از نهضت عاشورا از بین بردن حکومت فاسد و ظالم بر جامعه اسلامی بود . بنابراین نهضت عاشورا از سیاست جدایی پذیر نیست و عزاداری که در آن از دشمن دین و نظام اسلامی وهمچنین  ظالم برائت نشود دارای ارزش نمی باشد. از این رو هویت جریان عاشورا سیاسی است و باید همه مجالس و محافل  مذهبی ضمن بیان ارزش ها و ویژگی های اهل بیت(ع) از دشمنان اهل بیت چه در گذشته و چه در شرایط فعلی برائت کنند.          

آیت الله عالمی افزود: همچنین به فرموده امام خمینی (ره) اصل و ریشه انقلاب اسلامی ایران از قیام و نهضت عاشورا است و در طول چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی با تاسی والگو برداری از نهضت عاشورا بر دشمن پیروز و غلبه کرد و ذره ای از آرمان ها و اهداف اصلی خودعقب نشینی نکرد و در شرایط فعلی  نیز با اتکا بر نهضت عاشورا ، متحد و تاسی از فرهنگ مقاومت و پیروی از رهبر معظم انقلاب  بر دشمن غلبه خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.