محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اقدامی نوین موفق به طراحی و ساخت " ظروف بهینه سازی شده برای تولید و بسته بندی محلول های تزریقی و خوراکی" شدند.

اختراعی نوین در پزشکی و به نفع محیط زیست در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، یکی از اعضای این پروژه تحقیقاتی با اشاره به اینکه ظروف و لوازم پلاستیکی یک بار مصرف و تجزیه ناپذیر در محیط زیست، تهدیدی برای سلامتی محسوب می شوند، بیان کرد: با کمک تیم تحقیقاتی "ظروف بهینه سازی شده برای تولید و بسته بندی محلول های تزریقی و خوراکی" ساخته شده که با پنهان کردن در زیر خاک نیز تجزیه می شود و به نفع محیط زیست است.

دکتر حمیدرضا رحیمی ادامه با اشاره به اینکه استارت اولیه این تحقیق توسط داروساز تیم زده شده بود که قبلا مدیرعامل یکی از کارخانه های سرم سازی بود، تصریح کرد: در این طرح تحقیقاتی شکل ظروف به نحوی طراحی شده تا بیمار به راحتی بتواند از آن استفاده کند؛ یعنی به طور مثال ظرف سرم در این پژوهش به طوری طراحی شده است که دور گردن بیمار می افتد و بیمار برای رفت و آمد در محیط بخش با مشکل نگه داشتن سرم مواجه نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این اختراع برای ۲۰ سال مورد حمایت اختراعات معنوی قرار می گیرد، گفت: این اختراع دو خاصیت دارد؛ یکی شکل ظاهری ظرف سرم که تغییر کرده و دوم اینکه موادی اضافه شده که زیست تجزیه پذیر است.

دکتر رحیمی با اشاره به اینکه حدود پنج سال برای این تحقیق وقت صرف شده است، گفت: اختراع ۲۲ فروردین ۹۷ انجام شده و یک سال فرایند آزمایش اختراع انجام شده و در دو مرحله داوری انجام شد که در نهایت تیم داوری بیان کردند که این اختراع نوآوری دارد و موضوعی است که در دنیا مشابه خارجی ندارد.

عضو تیم تحقیق تصریح کرد: سالانه حدود ۱۲۰ میلیون بطری سرم پلاستیکی یک لیتری از یک کارخانه در کشور تولید و مصرف می شود، همچنین سرنگ، سوند، کیسه بگ ادراری، دستکش ها و ...مواد پلاستیکی هستند که در سطح وسیعی در کشور در حال تولید و مصرف هستند و همه اینها تبدیل به زباله هایی می شوند که دوباره قابل استفاده و به علت بار آلودگی، قابل بازیافت نیستند.

منبع: صداو سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.