رئیس شورای هیئت های مذهبی خراسان رضوی گفت: با هماهنگی که با آستان قدس رضوی صورت گرفته است، جایگاهی در کنار پنجره فولاد حرم مطهر در تاسوعای حسینی تدارک دیده شده که مجهز به سیستم صوت است و در اختیار دسته جات مذهبی و مداحان آنها قرار خواهد گرفت.

برپایی ۶۰۰ ایستگاه صلواتی در مشهد مقدس/چگونگی اجرای مراسم هیات ها در مجاورت پنجره فولاد/نباید از سنج و طبل به صورت نامتعارف استفاده شود

سید مهدی طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: در دهه اول ماه محرم، ۶۰۰ ایستگاه صلواتی  در خیابان های شهر برپا شده است. کار مفید و شایسته ای که امسال در ایستگاه های صلواتی صورت می گیرد، ارائه کتاب های مذهبی است. کتاب هایی که با ایام محرم و صفر مناسبت دارند و پیام عاشورا از جمله ایثارگری وظلم ستیزی را به نسل جوان می رسانند.

وی ابراز داشت: در مشهد ۲۵۳۸ هیئت مذهبی فعالیت دارد که حدود ۷۰۰  هیات از آنها اقدام به دسته روی و تشرف به حرم ثامن الحجج علیه السلام دارند و مابقی به صورت جلسات در داخل حسینیه ها و مساجد و مجتمع‌های که در اختیار دارند فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی خود را دنبال می‌کنند. یکی از برنامه‌هایی که سالها در پی ترویج آن بوده ایم تلاوت قرآن است که روز به روز اجرای این برنامه در هیات های مذهبی در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: با توجه به صدور بیانه گام دوم انقلاب در سال گذشته، یکی از نکات ویژه که امسال تاکید داشته ایم در هیاتهای مذهبی توجه شود، موضوع خانواده و بنیان خانواده است. با توجه به وجود بارگاه نورانی ثامن الحجج علیه السلام در مشهد در تلاش هستیم که با کمک همشهریان و مسئولان شهری و استانی بتوانیم شهری الگو و نمونه در کشور ایجاد کنیم تا علاقه مندان به خاندان عصمت و طهارت بتوانند بدون دغدغه و با کیفیت مناسب آیین های مذهبی را اجرا نمایند.

وی اظهار کرد: با هماهنگی که با آستان قدس رضوی صورت گرفته است، جایگاهی در کنار پنجره فولاد حرم مطهر در تاسوعای حسینی تدارک دیده شده که مجهز به سیستم صوت است و در اختیار دسته جات مذهبی و مداحان آنها قرار خواهد گرفت. تلاش کرده ایم که عزاداری ها به صورت مناسبی در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شود.

وی با اشاره به این موضوع که ممکن است برخی از دسته های مذهبی که در خیابانهای شهر اقدام به عزاداری می کنند گاهی اوقات مشکلاتی را برای ساکنین یا افراد عبوری بوجود آورند، گفت: ایجاد مشکل توسط هیاتها بسیار اندک و ناچیز است اما با توجه به ماهیت آنها حتی یک درصد آسیب هم برای هیات مذهبی زیاد است و اثرات نامطلوبی دارد.  

وی ادامه داد: هیاتها باید در زمینه صوت و طبل و سنج و ... اهتمام ویژه ای داشته و از افراط خودداری کنند. نمی توان ابزار و دستگاه های صوتی را از هیاتها و مراسمات مذهبی جدا نمود. این موارد جزئی از برنامه های سنتی دسته جات است و ریتم و آهنگ نوحه با آن نواخته می شود. اما استفاده از آن باید متعارف بوده و نباید با اقدامات افراط گونه، باعث آزار و اذیت دیگران شوند.

رئیس شورای هیئت های مذهبی خراسان رضوی گفت: جمع آوری نذورات در حین برگزاری مراسم به هیچ عنوان پسندیده نیست. وقتی میلیون ها تومان توسط هیات ها، بابت برگزاری مراسم هزینه می شود، شایسته نیست پولی را به پرچم یا علم هیات سنجاق کرده و در حین مراسم تقاضای کمک داشته باشند. این کار زیبنده هیاتها نیست.  

وی در خصوص نحوه نظارت شورای هیات های استان بر دسته جات مذهبی گفت: حدود ۲۰۰ نفر به عنوان نیروی انتظامات توسط این شورا انتخاب شده که با هماهنگی با نیروی انتظامی با لباس متحدالشکل در شهر تردد می کنند و در صورت مشاهده خطا و ایراد، با عوامل آن برخورد خواهند کرد.

وی تاکید کرد: اوج شور حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورا است و باید همراه با شعور حسینی باشد. هیات های مذهبی باید به گونه ای عزاداری به پا کنند که هیچ آسیبی به همراه نداشته باشد. مداحی ها و سخنرانی ها براساس مستندات و مقاتل باشد. دشمنان در حال رصد این مراسم هستند نباید بهانه ای دست آنها داد که بخواهند به گمان خود فرهنگ حسینی را تخریب کنند. برگزاری باشکوه مراسمات مذهبی دشمنان را کور و مایوس خواهد کرد.

طباطبایی بیان داشت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، امروزه کارآیی هیاتهای مذهبی تنها برپایی مجالس روضه و عزا نیست. برخی از این هیئات در امر انجام اقدامات خیرخواهانه و خداپسندانه، تهیه جهیزیه برای افراد محروم، تحت پوشش قرار دادن افراد مستضعف، موضوعات درمانی، ساخت و ساز و بازسازی منازل محرومین و... نیز ورود پیدا کرده و به خوبی خدمت رسانی می کنند.

وی افزود: با هماهنگی که با صداوسیمای خراسان رضوی و شهردار مشهد صورت گرفته، قرار است ۳۰ مستند ۴۰ دقیقه ای برای هیات هایی که اقدامات خداپسندانه و اجتماعی دارند، ساخته شده و زحمات این عزیزان به تصویر کشیده شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.