امام جمعه موقت مشهد گفت: یکی از ارکان انقلاب اسلامی ، فرهنگ شهادت طلبی است که ازقیام امام حسین(ع) نشات گرفته و در قیام ۱۷شهریور سال ۱۳۵۷ به عنوان یکی از نقاط سرنوشت ساز انقلاب اسلامی این موضوع تجلی و نمود پیدا کرد.

 تجلی فرهنگ شهادت طلبی نهضت عاشورا در قیام ۱۷شهریور /پیوند عاشورا با انقلاب اسلامی از طریق قیام ۱۷شهریور

حجت الاسلام محمدباقر فرزانه در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران در مسیر پیروزی دارای نقاط حساس و موثری بوده است که قیام ۱۷ شهریور یکی از این نقاط حساس است.

وی تصریح کرد:  کشتاری که در ۱۷ شهریور و معروف به جمعه سیاه رخ داد بر کسی پوشیده نیست و هزاران انسان  بی گناه به ویژه زنانی با کودکان شیرخوار خود در این روز مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. از طرفی قیام ۱۷ شهریورباعث  سرعت بخشیدن به تحقق اهداف انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام خمینی (ره) گردید.

حجت الاسلام فرزانه با بیان اینکه پیوند عمیقی بین انقلاب اسلامی ایران با نهضت عاشورا وجود دارد، افزود: از جمله هوشیاری های امام خمینی (ره) این بود که در دو مقطع یکی قیام  ۱۵خرداد  سال ۱۳۴۲ و یکی هم قیام ۱۷شهریور سال ۱۳۵۷انقلاب را با فلسفة سیاسی عاشورا پیوند زد وبه طور ویژه  در قیام ۱۷شهریور و با اطلاعیه ای که با مفهوم پیروزی خون بر شمشیر معرفی کردند، انقلاب را باعاشورا گره زدند.

 وی بیان داشت: یکی از ارکان انقلاب اسلامی ، فرهنگ شهادت طلبی است که  ازقیام امام حسین(ع) نشات گرفته و در قیام ۱۷شهریور سال ۱۳۵۷ به عنوان یکی از  نقاط سرنوشت ساز انقلاب اسلامی این موضوع تجلی و نمود پیدا کرد.

امام جمعه موقت مشهد اظهار کرد: زیرا قیام ۱۷شهریور که برگرفته از نهضت عاشورا بود، این مفهوم را به دشمنان القا کرد که برای پیروزی انقلاب ملت آماده جان دادن هستند که این موضوع در آن مقطع دشمن را باتزلزل مواجه ساخت و باعث تشدید مبارزات مردمی و تسریع در سقوط رژیم پهلوی گردید، از این رو  قیام ۱۷شهریور و بشارت پیروزی خون بر شمشیر به عنوان یکی از نقاط عطف مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی  و حتی از آن  به عنوان شروع شکست  رژیم شاهنشاهی ایران نیز یاد می‌شود که هر گونه امید به مصالحه میان انقلابیون و سلطنت‌طلبان را از میان برد.

وی افزود: عاشورا، ریشه‌ی انقلاب اسلامی ایران و رمز پیروزی و بقای آن است و قیام ۱۷ شهریور یک درس بزرگ به جوانان امروزی داد تا با تقویت باورهای دینی و پیروی از مرجعیت و ولایت در برابر استکبار ایستادگی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.