اکران و نقد وبررسی فیلم کارت پرواز از جمله فیلم های گروه هنر و تجربه در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

مخاطب گروه هنر و تجربه فیلم ها را هدفمندتر انتخاب می کند

به گزارش قدس آنلاین، اکران و نقد وبررسی فیلم کارت پرواز از جمله فیلم های گروه هنر و تجربه با حضور کارگردان این فیلم مهدی رحمانی در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

 در ابتدای این نشست رحمانی در پاسخ به سوال حبیب قاآنی مجری و منتقد برنامه درباره دلیل انتخاب گروه هنر و تجربه برای اکران چهارمین  فیلمش گفت: هرفیلمی دارای موقعیت و شرایط ویژه ومنحصر به فرد است  و از طرفی مخاطب خاص خود را دارد.

وی افزود: این فیلم نیز از زمانی که ساخته شد با این ایده که مخاطب متفاوت تری از گروه مخاطبانی که به طور وسیع به سینما می روند خواهد داشت ، با انگیزه متفاوتی ساخته شد از این رو وقتی قرار به انتخاب شیوه اکران رسید به دلیل جذابیت بیشتر گروه هنر و تجربه، تصمیم به نمایش فیلم در این گروه گرفته شد. زیرا مخاطب گروه هنر و تجربه فیلم ها را هدفمندتر انتخاب می کند وهمچنین سلیقه مخاطبان این نوع اکران به فیلم کارت پرواز نزدیکتر است، البته این به آن معنا نیست که مخاطب عام این فیلم را دوست ندارد بلکه به دلیل جریان رایجی که برای  اکران  فیلم ها در سینما در ایران  بوجود می اید ترجیح دادم در بستر ساده تری اکران شود و از این رو گروه هنر و تجربه را انتخاب کردم از طرفی برای یک فیلمساز هر فیلم با فیلم دیگرش متفاوت است  و فیلم کارت پرواز به دلیل شرایط ویژه ای که دارا بود ایجاب می کرد که با مخاطب خاص تری برخورد و مواجه  داشته باشد.

کارگردان فیلم درپاسخ به سوالی که چرا از تیم نویسندگان برای این فیلم استفاده شد، در حالی که کل فیلم دارای یک قصه است و چگونه تیم نویسندگان در باره یک سوژه به هم افزایی و همفکری رسیدند، اظهار داشت: اگر یک فیلم دارای قصه و متن پیچیده ای و همچنین از کاراکترهای متعددی برخوردار نباشد،به آن معنی نیست که نباید از شیوه گروهی برای نوشتن آن استفاده نکرد از طرفی تمایل من به استفاده از تیم وشیوه گروهی ،بعد ازساخت  فیلم اولم بیشتر شد و در نوشتن یک فیلمنامه ترجیح به انتخاب تیم نویسندگان را به یک فرد می دهم.

کارگردان فیلمهای برف و دیگری ادامه داد: از طرفی در جریان استفاده از تیم گروهی خودم به عنوان سازنده فیلم  در تیم نویسندگان از ابتدای شروع ایده تا پایان نوشتن فیلمنامه و شروع ساخت آن حضور دارم  که باعث می شود  فیلم نامه از فیلتر ذهنی من به عنوان فیلم ساز عبور کند که این موضوع باعث اشراف کامل من بر فیلمنامه و ساختن فیلم نزدیک به متن فیلمنامه می شود، از طرفی در نوع نویسندگی انفرادی ، کارگردان هنگام ساخت فیلم به ناچار برخی از قسمت های فیلمنامه را حذف می کند یا بازنویسی فیلم صورت می گیرد که این موضوع از جذابیت فیلم کم می کند  در حالی که این ماجرا  در شیوه تیم نویسندگان و حضور خود سازنده در تیم به حداقل می رسد .

کارگردان فیلم کارت پرواز  افزود: همچنین حضور امیر عربی به عنوان یک فیلم ساز حرفه ای که بعد کلان فیلم را چیدمان می کند  و بابک میرزاخانی که از یک بعد دیگری و لحظات حسی نگارش فیلم را برعهده دارد ،باعث شده است تیم نویسندگان این فیلم سه نفری باشد و به نظر من هرچه تعداد نویسندگان یک فیلم منوط به اینکه بایکدیگر تعامل و همکاری برای دستیابی به یک نتیجه مطلوب را  داشته باشند بیشتر باشد فیلم دارای پختگی بیشتری خواهد بود. زیرا در فیلمی مثل فیلم روز سوم، تیم نویسندگان به دلیل اختلاف نظر بایکدیگر و اینکه هرفرد به دنبال القای سلیقه شخصی خودش هست از یکدیگر جدا می شوند .

وی در باره سوژه کارت پرواز و اینکه هر کدام از نویسندگان ممکن است دارای خط قرمزهای ذهنی باشند و در جریان نگارش به خودسانسورهایی  حتی از طرف خود سازنده که در تیم نویسندگی حضور دارد ، دست بزنند ، بیان داشت: سانسور برخی از قسمت های فیلم را نمی توان انکار کرد، اگرچه این فیلم به خاطر شرایطی که داشته است امکان هرگونه سانسور را به حداقل می رساند زیرا هر سکانس دارای بازده زمانی طولانی مدت است که هرگونه تقطیع و سانسور، مفهوم فیلم را دچار مساله می کرد از طرفی در مورد سانسور و یافیلتر ذهنی خودم نیز با صراحت اعلام می کنم که اگر سکانس یا بخشی را باور نداشته باشم نمی توانم آن را اجرا کنم . از طرفی سانسور در سینمای ایران یک موضوع مهم در شرایط فعلی به شمار می رود و ما در جامعه ای رشد و تربیت شده ایم که به دلایل مختلف روحیه سانسور چی در ذهن و وجود ما رشد پیدا کرده است و پاک کردن  آن از روحیه ما یک بازه زمانی چند ساله را نیاز دارد . اگرچه من تصمیم گرفته ام در فیلم بعدی این روحیه سانسورچی درونی و پیش قضاوت شخصی را از بین ببرم و سانسور را در اختیار سانسورچی فیلم قرار بدهم .

رحمانی درباره  وجود تضادهای مختلف در سکانس های مختلف فیلم ،  اذغان کرد:  وجود برخی تضاد ها در فیلم، بر اساس متن فیلم نامه بوده است و شرایط جامعه و در زندگی روزمره نیز این اقتضائات تضاد گونه به چشم می خورد.

وی در مورد انتخاب شخصیت های ندا و منصور برای این فیلم نیز اظهار کرد: در دنیای واقعی برای اجرای این نوع از قاچاق مواد مخدر افرادی را انتخاب می کنند که دارای ظاهر غلط اندازی نباشند و افراد معمولی باشند و از طرفی به دلایل مختلف نیاز مالی داشته باشند که اساسا افراد بزهکاری نیستند و صرفا بر اساس نیاز اقتصادی که دارند این کار را انجام می دهند و اغلب هم اطلاعات کافی درباره خطرات این نوع کار را ندارند.

رحمانی در باره پژوهش های میدانی که برای این نوشتن این فیلم انجام شده است نیز افزود: نگارش فیلمنامه حدود یک سال و نیم به طول انجامید که از ماه پنجم پژوهش های میدانی و گفتگوهایی پیرامون فیلم شروع شد.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.