اصغر زارعی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه

 در حالی که مقامات آمریکا در چند روز اخیر درصدد هستند به هر راه ممکن اینگونه وانمود کنند که در حال انجام مذاکره مستقیم با انصارالله هستند، مقامات این جنبش مقاومت یمنی ضمن رد این ادعا هرگونه گفت‌وگو با واشنگتن را رد کردند.

کاخ سفید از ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی به یمن همواره پشتیبان آن بوده و حتی در مقاطعی به صورت مستقیم در حمایت از ریاض وارد عمل شده است؛ بنابراین چرخش کنونی آمریکا در اذعان به مذاکره مستقیم با انصارالله ابهام برانگیز بوده و این سؤال را مطرح می کند که علت این تغییر موضع واشنگتن چیست؟

جنگ یمن از فروردین امســال وارد پنجمین ســال خود شده است. این در حالی اســت که ائتلاف ســعودی که در ابتدای کار با ادعای حمایــت از دولت عبد ربه منصورهادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و به امید فتح یک هفته‌ای صنعا و نابودی حوثی‌ها به این کشور فقیرنشین اردوکشی کرده بود، نه تنها به هیچ یک از اهداف مد نظرش نرسیده، بلکه در ابعاد میدانی، عملیاتی، سیاسی، روانی و دیپلماسی قافله را به نیروهای مقاومت واگذار کرده اســت.

 از سوی دیگر طولانی شدن جنگ و هزینه‌های سرســام آور آن سعودی و امارات را در تنگنا قرار داده و به بحران‌های داخلی آنها دامن زده است. همچنین موفقیت‌های سریع انصارالله در پیشرفتهای نظامی و دستیابی به پهپاد و موشک‌های پیشرفته که قادر است هر نقطه از خاک دو کشور متجاوز را هدف قرار دهد، ریاض و ابوظبی را در منگنه قرار داده تا هر چه زودتر فکری برای فرار از این مخمصه بردارند.

 این تحولات سبب شد شکاف عمیق میان سعودی و امارات به عنوان دو بال ائتلاف متجاوز که از ابتدا موجود اما در هاله‌ای از ابهام بود، امروز آشکار شده و دو طرف در عدن و مناطق پیرامون آن با هم درگیر شده و به جان هم بیفتند.

 همه این عوامل دست به دست هم داده تا آمریکا به عنوان حامی آل سعود خطر را احساس کرده و برای نجات آن از باتلاق یمن وارد عمل شده و به مذاکره مستقیم با انصارالله بیندیشد. پیش از این تلاش‌هایی از جانب اروپا در قالب مذاکرات اسلو و استکهلم بویژه در موضوع آتش بس در بندر الحدیده صورت گرفته بود که همه آنها به دلیل عدم پایبندی ائتلاف سعودی به آن با ناکامی مواجه شده و به بن بست رسیده است.

 اکنون و بویژه پس از پیشــرفت‌های سریع توانمندی‌های نظامی، انصارالله به عنوان طرفی پیروز در معادلات منطقه مطرح شــده و همانگونه که حزب الله در لبنان به عنوان نیرویی اثرگذار مطرح است، این جنبش مقاومت نیز در یمن به عنوان جریانی قدرتمند و با توانمندی بالا خود را نشان داده تا پذیرفته شود.

تلاش آمریکا برای روی آوردن به مذاکره مستقیم با این جنبش نیز مؤید همین نکته است. همین امر سبب شده واشنگتن برای اینکه بتواند تحولات یمن را مدیریت کرده و به نوعی ریاض را از این آتشی که در آن گرفتار شده، نجات دهد، با سران مقاومت یمن ارتباط بگیرد.

 البته مسلم است که رهبران انصارالله به این راحتی حاضر نیستند پای مذاکره با کشوری بنشینند که از ابتدای بحران علیه آنها اقدام کرده است. از سوی دیگر تجارب گذشته نشان داده که آمریکا طرف مطمئنی در مذاکره نیست و با توجه به پیشینه آمریکا در مقابله آن با مقاومت، کاخ سفید اصلاً نمی‌تواند به عنوان میانجی در این موضوع وارد شود.

 راه حل بحران یمن همانگونه که مقامات کشورمان از ابتدا تأکید کرده‌اند فقط و فقط برگزاری مذاکرات یمنی-یمنی است و هر گونه میانجیگری از سوی طرف‌هایی که از شروع بحران در کنار ائتلاف متجاوز جنگیده‌اند از همان ابتدا مردود و پذیرفتنی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.