ملی پوشان بسکتبال ایران حالا به همراه چین، تنها تیم‌های آسیایی هستند که در جام جهانی به پیروزی دست یافتند.

تیم ملی بسکتبال در بزنگاه صعود

علی عبداحد/

ملی پوشان بسکتبال ایران حالا به همراه چین، تنها تیم‌های آسیایی هستند که در جام جهانی به پیروزی دست یافتند. البته چینی‌ها در یک نبرد حساس آسیایی برابر کره جنوبی با اختلاف چهار امتیازی دومین برد خود را کسب کردند. از آنجایی که فقط یک تیم از آسیا از طریق جام جهانی به المپیک صعود خواهد کرد، رقابت بین چین و ایران در روز آخر وجود خواهد داشت.

شاگردان مهران شاهین طبع امروز آخرین بازی خود را از ساعت ۱۶:۳۰ برابر فیلیپین برگزار می‌کنند و برای اینکه شانسی داشته باشند تا عنوان برترین تیم قاره کهن را کسب کنند، محکوم به شکست این حریف آسیایی هستند. فیلیپین که همواره یکی از رقبای سرسخت ایران در آسیا بوده، همان تیمی است که ایران با شکست آن در خانه حریف توانست حضور خود در جام جهانی را تا ۹۰ درصد قطعی کند.

*چشم امید به آفریقایی

از سوی دیگر چین که یک پیروزی در مجموع از ایران بیشتر دارد، با نیجریه روبه رو خواهد شد. این بازی همزمان با دیدار ایران و فیلیپین برگزار می‌شود و در صورتی که نماینده آفریقا بتواند چین را از پیش رو بردارد، ایران شانس صعود به المپیک را با شکست دادن فیلیپین پیدا می‌کند. در صورت برد چین در این مسابقه ایران حتی با بردن بازی امروز هم شانسی برای رسیدن به المپیک نخواهد داشت. نیجریه البته تیم بسیار قدرتمندی است. این تیم مدعی کسب سهمیه المپیک برای قاره آفریقاست. تیم ملی این کشور در طول جام جهانی نشان داده که بسکتبالی قوی‌تر از چین دارد. اینکه کدام تیم در این رقابت برنده می‌شود، خیلی قابل پیش بینی نیست. مهم این است که برد چینی‌ها قطعی نیست و همین می‌تواند انگیزه بازیکنان ایران را برای پیروزی و کسب سهمیه حفظ کند. اما چین به عنوان میزبان شاید با برخی دست کاری‌ها در داوری بتواند نتیجه بازی را به سود خود رقم بزند. چینی‌ها که میزبان جام جهانی هستند، تا به امروز عملکردشان به گونه ای بوده که نتوانستند رضایت رسانه‌ها و تماشاگران خود را جلب کنند به خصوص که تکلیفشان برای المپیکی شدن را هم به روز پایانی کشانده اند.

*تفاضل گل احتمالی

حالا اگر ایران بازی خود را ببرد و چین بازنده باشد، کار به تفاضل گل خواهد کشید. از این نظر هم کار به اما و اگر کشیده می‌شود. تفاضل ایران هم اکنون ۱۳- ثبت شده و چین با تفاضل ۳+ به کارش ادامه می‌دهد. در واقع چین باید با حدود ۱۰ اختلاف امتیاز شکست بخورد و ایران با همین اختلاف برنده بازی با فیلیپین شود. کار برای بسکتبالیست‌های ایرانی سخت شده و در واقع در حال حاضر چین شانس نخست گرفتن سهمیه المپیک از طریق جام جهانی ۲۰۱۹ به حساب می آید.

* از 17 تا 23

رده‌بندی کلی تیم‌های ۱۷ تا ۳۲ جام جهانی از طریق امتیاز، تعداد برد و تفاضل آن‌ها در گروه‌های چهارگانه مشخص خواهد شد که هر تیمی از آسیا در جایگاه بهتری قرار بگیرد، راهی المپیک ۲۰۲۰ می‌شود. در گروه M تیم‌های چین، نیجریه، ساحل عاج، کره جنوبی و در گروه N تیم‌های ایران، آنگولا، تونس و فیلیپین حضور دارند. در نخستین دیدارهای M و N، چین با نتیجه نزدیک 77 بر 73 کره جنوبی را برد و ایران توانست مقابل آنگولا با نتیجه 71 بر 62 نخستین پیروزی خود را دشت کند تا همراه چین یک گام به المپیک 2020 نزدیک شوند.

*ادعای فیلیپینی‌ها

فیلیپین، حریف امروز تیم ملی چیزی برای از دست دادن ندارد و سرمربی آن‌ها هم اعلام کرده است که با ایران تسویه حساب قبلی دارند. با این حال من فکر می‌کنم از آن‌ها سرتریم و شانس برد ما بیشتر است. البته در حال حاضر نمی‌توان نتیجه بازی را پیش بینی کرد و تنها باید به شرایط خوب تیم ایران امیدوار بود.

*آزمون بزرگ کادرفنی

آنچه باید مورد توجه باشد اینکه کادرفنی ما در مهره چینی بسیار هوشیار عمل کند. زوج آرون گرامی‌پور و حامد حدادی خیلی خوب جواب داده است. در بازی مقابل آنگولا هم بازیکنی که روی او حساب نمی‌کردیم بهترین بازیکن ما بود، مظفری با ورودش به زمین عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. در دفاع بازیکن اصلی آنگولا را بسیار قوی مهار کرد. بازیکنی جوان و جویای نام که با انرژی بازی کرد. با این حال مقابل آنگولا همچنان در تعویض‌ها اشتباهاتی داشتیم که باید در دیدار برابر فیلیپین برطرف شود. محمد حسن زاده را بیرون کشیدیم که عملکرد بسیار خوبی در لحظات حضورش در زمین داشت. در بازی امروز این چیدمان مهره‌ها بسیار مهم و خیلی تأثیر گذار است. باید به نفراتی مانند حامد حدادی استراحت دهیم تا بیشترین کارایی را داشته باشد، در بازی با آنگولا دیدم که حدادی در برگشت‌ها به دفاع ضعیف بود و دلیل آن هم خستگی جسمی این بازیکنان است. باید به نفرات با تجربه در زمان‌های ایده‌آل استراحت دهیم.

*فرصت تمام نمی‌شود

شاید لازم باشد بدانیم فدراسیون جهانی بسکتبال سال آینده هم میادین گزینشی برای توزیع سهمیه‌های باقی مانده المپیک برگزار خواهد کرد، که امیدواریم تیم ملی ایران از جام جهانی صاحب سهمیه شود تا  کار به رقابت‌های سال آینده کشیده نشود.

برنامه دیدارهای امروز یکشنبه 17/6/98

گروه N ایران- فیلیپین ساعت 30/16

گروه M چین- نیجریه ساعت 30/16

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.