کرونل فروتا مدیر کل و جانشین موقت یوکیو آمانو مدیرکل فقید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی برای رایزنی با مقامات ارشد کشورمان صبح امروز وارد تهران شد که این سفر از پیش برنامه ریزی شده با اجرای گام سوم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای خود و بررسی آخرین گزارش آژانس در شورای حکام در روزهای آینده مقارن شده است

کرونل فروتا مدیرکل موقت آژانس وارد تهران شد

قدس آنلاین: کرونل فروتا مدیرکل موقت آژانس صبح امروز به دعوت دولت ایران و میزبانی سازمان انرژی اتمی وارد تهران شد تا با مقامات ارشد سیاسی کشور از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی و علی اکبر صالحی دیدار و رایزنی کند.

حضور کرونل فروتا در تهران اگرچه به روال معمول و دعوت از پیش برنامه‌ریزی شده و ادواری مدیرکل آژانس صورت می‌گیرد و دعوت نامه ایران در زمان حیات یوکیو آمانو برای مدیرکل ارسال شده بود، اما تقارن این سفر با اجرای گام سوم کاهش تعهدات فنی ایران در برجام، این سفر را به یک دیدار خاص و مهم مدیرکل از تهران بدل کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و تعلل و بد عهدی تروئیکای روپایی عضو این توافق در جبران این اتفاق و تأمین منافع اقتصادی کشورمان از این توافق چند جانبه و بین‌المللی مورد تأیید سازمان ملل تاکنون در سه مرحله پس از ضرب‌الاجل‌های 60 روزه اقدام به کاهش متقابل تعهدات خود کرده است.

این در حالیست که تنها چند روز از انتشار آخرین گزارش آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران پس از مرگ یوکیو آمانو می‌گذرد. شانزدهمین گزارشی که با وجود دو گام اول ایران بر پایبندی کشورمان به تعهداتش صحه گذاشت.

پس از اعلام گام سوم آژانس البته به این اقدام واکنش نشان داده و اعلام کرد بازرسان این نهاد سازمان ملل در ایران هستند و قادرند گزارش‌هایی که نشان می‌دهد تهران تزریق گاز اورانیوم به سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرده، بررسی کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور دیروز با تشریح حزئیات گام سوم ایران از جمله تزریق گاز به سانتریفیوژهای نسل ششم و ساخت دو آبشار شاهد 164 تایی از سانتریفیوژهای پیشرفته  IR4 و IR2M  همچنین تصمیم تهران برای ذخیره خروجی زنجیره‌های غنی سازی تحقیقاتی خود بجای رقیق سازی مجدد انها که به افزایش ذخایر ایران سرعت می‌بخشد گفت که گام‌های بعدی ایران در کاهش تعهدات خود توسعه نطنز و فردو و بازنگری در دسترسی بازرسان آژانس و پروسه شفاف سازی ایران خواهد بود. موضوعی که به شدت نگرانی کشورهای غربی را به دنبال داشته است.

با این حال کمالوندی گفت که ایران فعلا قصد ندارد این موضوع راع ملی کند و به آژانس اجازه می دهد به تاسیسات اتمی ایران دسترسی داشته باشد.

کشورهای اروپایی  با وجود اینکه خود عامل این اتفاق یعنی وادار شدن ایران به کاهش تعهدات خود بودند نیز به این حرکت واکنش نشان داده و آن‌را اقدامی تحریک آمیز و نگران کننده  عنوان کرده و خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل برجام شدند.  

به نظر می‌رسد پایتخت های اروپایی انتظار و امید دارند که کرونل فروتا مدیرکل موقت آژانس در تهران بتواند تضمین‌های اطمینان آوری را برای ادامه دسترسی این نهاد به تاسیسات ایران بدست آورد.

دیروز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به قدس آنلاین در مورد برنامه مذاکرات و دستور کار گفتگوهای فروتا در تهران گفت: غیر از مسائل فنی و پادمانی یکسری از ملاحظات کلی سیاسی مطرح نیز در دیدارها ایشان با مقامات ارشد سیاسی کشور مورد بحث قرار خواهد گرفت. اینکه چرا  تعهداتمان را کاهش می‌دهیم و منطق گام های ایران و اینکه انتظار داریم آژانس چه اقداماتی را  انجام بدهد و یکسری مسائلی که دو طرف به آن اهتمام دارند.

وی افزود: این سفر هم در آستانه  اجلاس شورای حکام انجام می‌شود و هم در آستانه انتخاب مدیرکل جدید که الان  4 نفر برای ان کاندید مطرح هستند و از لحاظ سیاسی این یک سفر مهم است.

گفتنی است آخرین گزارش آژانس درباره ایران قرار است در هفته جاری در شورای حکام بررسی شود.

بهروز کمالوندی دیروز در پاسخ به سوالی  در مورد  نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مناقشه میان ایران، آمریکا و تروئیکای اروپایی عضو برجام،  گفت: آژانس گزارش دهنده و منعکس کننده است و نقش قاضی و قضاوت کننده ندارد. نقش آژانس در توافق برجام این بود که آنچه را که اتفاق می افتد گزارش کند.   

گام‌های اول و دوم اقدامات ایران را آژانس گزارش کرده است. به طور طبیعی درباره تغییرات حوزه توسعه هم گزارش داده خواهد شد و لذا نکته خاصی ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد: محمد جواد ظریف این موضوع را به فدریکا موگرینی به عنوان هماهنگ کننده برجام در نامه ای دو صفحه ای با جزییات، اشاره به سوابق و اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای حقوق خود و کاهش تعهدات گام سومی را برمی دارد؛ اعلام کرده و گفته است که جزییات آن هم از طریق آژانس اعلام خواهد شد.

کمالوندی افزود: آژانس اتفاقاتی را که اکنون در سایت های ما می افتد، می بیند و گزارش می کند. این در راستای دستور ریاست جمهوری و نامه وزیر امور خارجه است و گزارش آن هم علی القاعده خواهد رفت و طرف های دیگر هم در شورا خواهند دید. وقتی این گزارش در شورای حکام بررسی می شود باید ببینند که چرا پس از ۱۶ گزارش که موید اجرای تعهدات و پایبندی ایران به برجام بوده است؛ این اتفاقات می افتد.

وی تاکید کرد: علت این موضوع پس از صبر استراتژیک یک ساله جمهوری اسلامی مشخص است و فکر نمی کنم کشوری در دنیا باشد که علت این  اقدامات را نداند. این اقدامات منصفانه و برای احقاق حقوق کشور صددرصد لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.