گیلان- مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: یازده آئین عاشورایی گیلان در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

ثبت یازده آئین عاشورایی گیلان در فهرست میراث معنوی کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گیلان ، حفظ آیین و سنت های گذشته که ریشه در باورها و اعتقادات جامعه دارند، همواره مورد تاکید است چراکه از هرگونه تحریف و گزند زمانه و مخلوط شدن با باورهای غلط محفوظ می مانند.

آئین های محرم و فرهنگ عاشورا یکی از مهمترین رویدادهای حوزه اجتماعی و مذهبی است که سطوح مختلفی را تحت نفوذ قرار می دهد، چرا که از جنبه های دینی و معنوی، آداب و رسوم تاریخی و فرهنگ مشارکتی در جامعه است.

شهرود امیر انتخابی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: یازده آئین عاشورایی گیلان در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است و بسیاری از آن ها نیز ثبت نشده و همچنان هرساله در این استان برگزار می شود، و این نشان از عشق وافر مردم این استان به سالار شهیدان دارد.

وی افزود : از علم بندی ماسوله و تشت گذاری در اسالم و آستارا گرفته تا چهل منبر و کرب زنی لاهیجان و تعزیه دیلمان و ضیابر، همه و همه میراث به جامانده از نیاکانی است که عشق به اهل بیت (ع) وامام حسین (ع) را در دل داشتند و این عشق را به نسل های بعد از خود منتقل کردند تا امروز نیز همچون سال های پیشین و حتی قرن های گذشته، شور عزای امام حسین(ع) در هر نقطه از این استان برپا شود.

انتخابی بر حفاظت و پاسداشت این آیین های ارزشمند مذهبی در سراسر گیلان تاکید کرد و گفت: مستندسازی و ثبت مراسم و سنت های مذهبی استان در فهرست میراث معنوی کشور با اهتمام بیشتر ادامه می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.