قزوین_ معاون میراث فرهنگی استان قزوین گفت: به منظور ساماندهی و گسترش شبستان جدید الاحداث بقعه تاریخی امامزاده ولی ضیاء آباد، ساختمان الحاقی مجاورآن تخریب و هیچگونه آسیبی به بنای اصلی امامزاده وارد نشده است.

 آسیبی به بنای  بقعه تاریخی امامزاده ولی ضیاء آباد وارد نشده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و صنایع دستی استان قزوین، به منظور ساماندهی و گسترش شبستان جدید الاحداث بقعه تاریخی امامزاده ولی ضیاء آباد، ساختمان الحاقی مجاورآن تخریب و هیچگونه آسیبی به بنای اصلی امامزاده وارد نشده است.

امیر ارجمند معاون میراث فرهنگی استان قزوین با اعلام این خبر گفت: امامزاده ولی ضیاء آباد تاکستان یکی از مهمترین آثار تاریخی، مذهبی مربوط به دوره ایلخانی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و حفاظت و نگهداری از این اثر ارزشمند از اولویتهای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است.

ارجمند با اشاره به آغاز پروژه ساماندهی و بهسازی شبستان جدیدالاحداث الحاقی به بنای اصلی امامزاده اظهار داشت: در پی درخواست اداره کل اوقاف و هیات امنای امامزاده ولی مبنی بر ساماندهی و نوسازی  شبستان کوچک الحاقی در مجاورت بنای اصلی امامزاده باتوجه به وضعیت سازه ای و ناپایدار آن ،موضوع توسط تیم کارشناسی این اداره کل بررسی و مجوز ساماندهی وتوسعه بنای خشت و گلی جدیدالاحداث الحاقی به بقعه اصلی که در دهه ۷۰ به عنوان شبستان احداث شده بود تحت نظارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان صادر گردید.

وی افزود: پروژه ساماندهی شبستان بنای مذکور تا زمان ارائه گزارش واحد باستان شناسی اداره کل متوقف گردید و کتیبه تاریخی که در این بنا وجود داشت بعد از بازسازی در آن محل نصب و یا جهت نگهداری به موزه مردم شناسی تاکستان منتقل خواهد شد.

شایان ذکر است: بنای تاریخی امامزاده ولی در تاریخ ۲۵/۱۱/۷۸ با شماره ۲۶۲۱ در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است . این بنا  بر روی صفه طبیعی سنگی نسبتا کوتاهی قرار دارد.

ازاره بنا با قطعه سنگ های قهوه ای در دو ردیف تا ارتفاع ۱۰/۱ متر ساخته شده و بقیه را با آجرهای ساده بالا برده در سه دیواره بیرونی آن طاقنماهایی به وجود آورده اند. بر روی مکعب مزبور گنبد بنا قرار گرفته که در قسمت پایین به صورت استوانه ای یا ارتفاع ۳۰/۲ متر است و پس از قطاربندی ساده ای که به کمک دو رج آجر ایجاد شده بخش اصلی گنبد شکل گرفته است. این بنا از آثار دوره ایلخانی است و او را از احفاد امام موس کاظم (ع) می دانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.