اگر ما بتوانیم با شهرداری به توافق برسیم و همکاری آن ها را داشته باشیم می توانیم در بخشی از شهر که امکان استفاده دانش آموزان از مترو و اتوبوسهای شرکت واحد وجود دارد بتوانیم سرویس ها را حذف کنیم و از سویی فرهنگ سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را از این طریق ایجاد کنیم

هزینه حمل ونقل دانش آموزی بایداز دوش خانواده ها برداشته شود

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن تقدیر از بازگشایی پرونده کاهش آلودگی هوا و استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی دانش آموزان توسط قدس آنلاین در گفتگو با خبرنگارما می گوید:بحث سرویس دانش آموزی در کلان شهر مشهد مشکلاتی را به وجود آورده که پرداختن به آن می تواند از اهمیت بسیاربالایی برخوردار باشد و امروزه ما شاهد تردد انبوه خودروهای تک سرنشین و یا کم سرنشینی هستیم که به نوعی می توان سرویس های مدارس را به آن افزود و همانطور که می دانید در اوایل فصل پاییز و همراه با بازگشایی مدارس بحث وارونگی هوا هم اتفاق می افتد که موجب افزایش این آلودگی در هوای مشهد می شود.

قاسمعلی خدابنده می افزید: در ساعات بازگشایی مدارس و هنگام تردد دانش آموزان شاهد افزایش چشمگیر ترافیک در سطح شهر هستیم به رغم این که خیلی از اولیا محترم خودشان اقدام به جابجایی دانش آموزان می کنند و مشاهده می کنیم که یک خودرو فقط با دو سرنشین در شهر تردد می کند و هنگام پیاده و یا سوارکردن دانش آموزان در جلو مدارس نیز شاهد افزایش این ترافیک هستیم.

وی تاکید می کند : در سال های قبل نیز شاهد همکاری شهرداری و دیگر دستگاهها در مورد حمل و نقل دانش آموزی بودیم که جای تقدیر و تشکر هم دارد اما با طرح موضوعی که از سوی قدس آنلاین برای سرویس دانش آموزی شکل گرفته قطعا با افزایش حجم دانش آموزان و سرویس مدارس ما می توانیم کمک کنیم تا شاهد ترافیک و آلودگی هوای کمتری در مشهد باشیم.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی معضل آلودگی هوا را عامل تعطیلی بعضی از روزها در سال تحصیلی ذکر می کند و می گوید: بخشی از آلودگی هوای مشهد به خاطر تردد خودرو ها در سطح شهر است وهمانطور که می دانید تعدادی از این خودرو ها همین سرویس مدارس هستند که ممکن است فقط چهاردانش آموز را جابجا کنند  ما می توانیم کمک کنیم  این تردد ها به حداقل برسد اصلا به صلاح سیستم آموزشی و پرورشی نیست که ما مدارس را تعطیل کنیم و یا فعالیت های ورزشی دانش آموزان را به این علت محدود کنیم، بی شک بهترین راه پیشگیری است .

وی می افزاید: بیش از نیم میلیون دانش آموز در شهر مشهد تحصیل می کنند و ۸۰هزار نفر توسط سرویس مدارس جابجا می شوند که۱۱۱۹خودرو که حدود۱۹هزار سرویس را انجام می دهند مسئولیت جابجایی دانش آموزان را به عهده دارند و ۶۸شرکت هم این وسایل نقلیه را پوشش می دهند از سویی نزدیک به هزار مدرسه ما یعنی ۵۰درصد مدارس شهر مشهد از سرویس مدارس استفاده می کنند یعنی هزار نفر از مدیران و بیش از دوهزار نفرمعاونین و دیگر عوامل اجرایی این مدارس درگیر سرویس دانش آموزی هستند که قسمت عمده ای از وقت و توان و انرژی را که باید صرف پرورش و آموزش دانش آموزان کنند در اینجا به کار گرفته می شود و قطعا در سال تحصیلی جدید درصدی به آمار فوق اضافه خواهد شد.

خدابنده تاکید می کند: اگر ما بتوانیم با شهرداری به توافق برسیم و همکاری آن ها را داشته باشیم می توانیم در بخشی از شهر که امکان استفاده دانش آموزان از مترو و اتوبوسهای شرکت واحد وجود دارد بتوانیم سرویس ها را حذف کنیم و از سویی فرهنگ سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را از این طریق ایجاد کنیم چرا که این دانش آموزان در طی این دوران یاد خواهند گرفت از این وسایل حمل و نقل عمومی به درستی استفاده کنند و در حفظ و نگهداری آن ها کوشا باشند از سویی همین دانش آموزان در آینده جزو مسئولین خواهند شد و این فرهنگ را در جامعه نهادینه خواهند کرد از سویی انجام این کار در راستای تعلیم و تربیت تمام ساحتی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دیده شده است نسبت به تربیت دانش آموزانی مستقل، مسئولیت پذیر و حامی محیط زیست خواهد بود که در مورد آموزش مهارت های زندگی و تعاملات بین فردی نیز این امر به کمک ما و دانش آموزان خواهدآمد.همانطور که شاهد هستیم بسیاری از افراد جامعه هنوز آموزش ندیده اند که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی کاستن هزینه های حمل ونقل دانش آموزی را از دوش خانواده ها یکی دیگر از دستاورد های این طرح برمی شمارد و می گوید: توجه به عدالت آموزشی فراهم کردن دسترسی آسان دانش آموزان به کلاس های درس و توجه بیشتر به اصل ۳۰قانون اساسی برای تحصیل رایگان را از زیرمجموعه های این طرح معرفی می کند.

وی افزایش ضریب بالابردن طول عمر مردم جامعه با کاهش آلودگی هوا را مرتبط می داند وضمن آن  تاکید می کند: متاسفانه هر ساله شاهد بروز مشکلاتی در زمینه حمل و نقل دانش آموزان اعم از تصادفات و یا مشکلات دیگری که توسط رانندگان متخلف روی می دهد هستیم، بنابراین بالابردن ضریب امنیت تردد و حمل ونقل دانش آموزان بخصوص برای دانش آموزان دختر با اجرای این طرح می تواند دستاورد دیگر طرح باشد.

خدابنده می افزاید: اگر بتوانیم این طرح را با کمک شهرداری، شورای شهر،محیط زیست و سازمان ترافیک انجام دهیم کاربسیار بزرگی را برای شهر مشهد انجام داده ایم وی استفاده از طرح های تشویقی مثل استفاده از من کارت های دانش آموزی  با امکان استفاده محدود و یا تخفیف داربرای تردد روزانه دانش آموزان ،اتوبوس های ویژه مدارس بخصوص برای مدارس دخترانه در ایام زمستان که طول روز کوتاه می شود در مسیر هایی که امکان دسترسی به مترو و اتوبوس برای دانش آموزان میسر نیست را از پیشنهادات اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی جهت اجرای این طرح نام می برد و تاکید می کند: به دلیل پتانسیل موجود در خراسان رضوی خیلی از طرح ها در این استان اجرا و سپس به استان های دیگر تسری داده می شود بنابراین ما می توانیم این طرح را نیز ابتدا در شهر مشهد و سپس شهر های دیگر استان به صورت پایلوت اجرا و پس از برطرف کردن کم و کاستی های این طرح برای اجرا به استان های دیگر نیز پیشنهاد کنیم و چقدر خوب است که این موضوع برای اولین بار در کشور مطرح می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان خواستار تشکیل کارگروهی از سوی کارشناسان شهرداری،محیط زیست،سازمان ترافیک، آموزش و پرورش و دیگر سازمانهایی که می توانند در اجرای این طرح کمک کنند می شود و می گوید تا قبل از شروع مهر می توان به این موضوع پرداخت تا با آغاز سال تحصیلی طرح نیز اجرا شود.

 وی تاکید می کند قطعا اجرای طرح استفاده دانش آموزان از وسایل حمل و نقل عمومی به نفع جامعه و همه ما خواهد بود و ما به جد برای اجرای این طرح پیگیر هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.